Paliwa

Co zrobić, by móc tankować paliwo E10?

Co zrobić, by móc tankować paliwo E10?
Paliwa

Wprowadzenie nowego standardu paliwa E10 na stacjach benzynowych w Polsce od 1 stycznia 2024 roku to zmiana, która budzi wiele pytań i wątpliwości wśród kierowców. Paliwo to bowiem będące mieszanką benzyny i etanolu nie jest kompatybilne ze wszystkimi autami. W tym artykule opowiem, czym właściwie jest E10, jak sprawdzić, czy Twój samochód może je tankować, oraz co zrobić, gdy okaże się, że Twoje auto nie jest do tego paliwa przystosowane. Zapraszam!

Nowy standard 95-oktanowej benzyny: E10

Od 1 stycznia 2024 roku na stacjach benzynowych w Polsce, benzyna 95-oktanowa oznaczona dotychczas jako E5, zostaje zastąpiona przez nowy standard – E10. Ta zmiana wprowadza nowe wyzwania dla właścicieli samochodów, zwłaszcza tych starszych modeli, które mogą nie być w pełni kompatybilne z nowym rodzajem paliwa.

Zobacz również:różnice między E5 i E10.

  • Czym konkretnie jest paliwo E10 i co o nim musimy wiedzieć?

    Paliwo E10 to mieszanka benzyny z etanolem, gdzie zawartość tego ostatniego może osiągać do 10%. Jest to krok mający na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie odporności paliwa na spalanie stukowe dzięki wyższej liczbie oktanowej. Jednocześnie E10 oferuje niższą cenę w porównaniu do tradycyjnej benzyny. Należy jednak pamiętać, że może ono powodować korozję niektórych elementów układu paliwowego oraz uszkadzać uszczelki i przewody paliwowe, szczególnie w starszych pojazdach, ale nie tylko.

    Jak sprawdzić, czy Twój samochód może tankować E10?

    Aby upewnić się, czy Twój samochód jest przystosowany do tankowania E10, warto skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie resortu klimatu (www.e10.klimat.gov.pl). Jednak należy pamiętać, że narzędzie to może zawierać błędy (zdarza się, że na stronie występuje zgodność z E10 dla silników wysokoprężnych i elektrycznych – a jak wiadomo, jest to paliwo przeznaczone jedynie dla aut napędzanych benzyną. To jednak niejedyna metoda. Alternatywnie można sięgnąć po instrukcję pojazdu, a także zapoznać się z informacjami na korku od wlewu paliwa, bądź też postawić na bezpośredni kontakt z producentem pojazdu, który może dostarczyć wiarygodnych informacji.Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoje auto jest na liście pojazdów „zakazanych” dla nowej benzyny, przeczytaj wpis pt. Czy mogę tankować E10?

    Moje auto nie jest kompatybilne z E10 – co zrobić?

    Może się zdarzyć, że jesteś właścicielem samochodu, który nie jest kompatybilny z benzyną E10. W takim przypadku standardowym rozwiązaniem wydaje się tankowanie droższej benzyny Pb98, która od stycznia 2024 roku będzie dostępna jako E5. Jednak nie musisz od razu rezygnować z korzystania z E10. Jest bowiem skuteczne rozwiązanie, które pozwoli tankować nową mieszankę bez konsekwencji dla pojazdu. Kluczem do tego jest TEC 2000 Fuel System Cleaner – innowacyjny uszlachetniacz paliwa. Stosując regularnie ten produkt, możesz bezpiecznie tankować E10, nawet jeśli Twój samochód nie został do tego przystosowany. TEC 2000 zapewnia ochronę układu paliwowego przed potencjalnymi uszkodzeniami i zapewnia bezproblemową pracę silnika, niezależnie od rodzaju tankowanego paliwa.

    Zobacz również, czy można mieszać benzynę.

    Rozwiązanie dla niekompatybilnych pojazdów: TEC 2000 Fuel System Cleaner

    W sytuacji, gdy Twój samochód nie jest przystosowany do użytkowania paliwa E10, najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po Fuel System Cleaner, o którym wspomniałem wyżej. Jest to uszlachetniacz paliwa, który chroni układ paliwowy przed wilgocią i negatywnym wpływem etanolu. Jest szczególnie przydatny w starszych modelach samochodów, które mogą być wrażliwe na wyższą zawartość etanolu w E10. Dzięki regularnemu stosowaniu TEC 2000, samochody nieprzystosowane do E10 mogą korzystać z tego paliwa, minimalizując ryzyko potencjalnych uszkodzeń (czytaj więcej: E10 – zalety i zagrożenia). Stosowanie preparatu to praktyczne rozwiązanie do utrzymania układu paliwowego w dobrym stanie. Produkt ten działa jak osuszacz, zapobiegając gromadzeniu się wilgoci w układzie, co jest szczególnie ważne w przypadku korzystania z paliwa E10. Regularne sięganie po FSC pomaga również w utrzymaniu wtryskiwaczy w dobrym stanie, co jest korzystne dla starszych pojazdów z gaźnikami.

    Zobacz: E10 – zagrożenie dla wtrysków?

    Długoterminowe korzyści ze stosowania Fuel System Cleaner

    Regularne stosowanie TEC 2000 Fuel System Cleaner ma pozytywny wpływ na redukcję emisji spalin oraz zwiększenie wydajności silnika. Testy przeprowadzone w niezależnych laboratoriach potwierdziły możliwość zmniejszenia emisji spalin o 60% oraz zwiększenia mocy silnika o 10%. Dodatkowo korzystanie z tego preparatu przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa, co przekłada się na oszczędności. TEC 2000 jest także skuteczny w utrzymaniu układu paliwowego w czystości, co przekłada się na długoterminowe korzyści dla pojazdu. WIęcej na temat dobroczynnych korzyści przeczytasz we wpisie pt. Fuel System Cleaner – odpowiedź na etanol w E10. Zachęcam do lektury!

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL
    Paliwa

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL

    Olej napędowy obok benzyny jest jednym z najczęściej wybieranych rodzajów paliwana stacjach benzynowych. Choć zazwyczaj kojarzony jest…

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor