Ile czynnika chłodzącego wchodzi do klimatyzacji samochodowej? Praktyczne wskazówki

Ile czynnika chłodzącego wchodzi do klimatyzacji samochodowej? Praktyczne wskazówki
Utworzono
Zaktualizowano
AutorŁukasz Młodkowski
Układ klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa to jedno z tych udogodnień, które znacząco poprawiają komfort jazdy, zwłaszcza w upalne dni. Aby jednak działała sprawnie, kluczowe jest odpowiednie zarządzanie ilością czynnika chłodzącego. Czym dokładnie jest ta substancja? Ile gazu wchodzi do klimatyzacji? Jakie są objawy zbyt dużej lub małej ilości czynnika? O tym w dzisiejszym wpisie.

Czym jest czynnik chłodzący i jaką rolę pełni w układzie?

Czynnik chłodzący to substancja, która sprawia, że klimatyzacja w naszym samochodzie działa tak, jak powinna. To on odpowiada za odbieranie ciepła z wnętrza auta i wyrzucanie go na zewnątrz, dzięki czemu w środku możemy cieszyć się przyjemnym chłodem, nawet w upalne dni. Proces ten polega na sprężaniu i rozprężaniu gazu, co pozwala na efektywne chłodzenie powietrza. Bez odpowiedniej ilości czynnika chłodzącego, klimatyzacja po prostu przestaje działać skutecznie, a my musimy zmagać się z nieprzyjemnym upałem w samochodzie.

Ile czynnika wchodzi do klimatyzacji?

Ilość czynnika chłodzącego, jaką potrzebuje klimatyzacja samochodowa, zależy od typu i wielkości pojazdu. 

  • Na przykład – jeśli korzystasz z czynnika R134a, samochody osobowe potrzebują zazwyczaj od 500 do 800 gramów tej substancji. 
  • Z kolei większe pojazdy, takie jak vany czy SUV-y, wymagają od 800 do 1200 gramów
  • W przypadku nowszego czynnika R1234yf, samochody osobowe potrzebują od 450 do 750 gramów, a większe pojazdy od 600 do 900 gramów

Jeśli nie jesteś pewien, ile czynnika chłodzącego wchodzi do klimatyzacji, informacje te znajdziesz na naklejce pod maską albo w instrukcji serwisowej. Każdy warsztat samochodowy zajmujący się klimatyzacją również będzie miał te dane.

Dlaczego ilość czynnika chłodzącego jest ważna?

Dlaczego to takie ważne, by wiedzieć, ile czynnika klimatyzacji jest uznawane za normę? Musisz wiedzieć, że jest to podstawa, żeby klimatyzacja działała, jak należy

  • Zbyt mała ilość sprawi, że układ będzie chłodzić słabo lub wcale, co zdecydowanie obniży komfort jazdy, szczególnie w gorące dni. 
  • Z kolei zbyt duża ilość czynnika może uszkodzić układ klimatyzacji. 

Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie i uzupełnianie czynnika chłodzącego. Pamiętaj, że gaz jest sercem klimatyzacji – to on sprawia, że powietrze w samochodzie jest przyjemnie chłodne. Dlatego warto dbać o jego odpowiedni poziom, żeby cieszyć się komfortową jazdą, bez względu na pogodę.

  • Objawy niewystarczającej ilości czynnika chłodzącego

    Gdy ilość czynnika chłodzącego w klimatyzacji samochodowej jest zbyt niska, pierwszym zauważalnym objawem będzie spadek efektywności chłodzenia. Klimatyzacja zaczyna działać słabiej, a powietrze, które wydobywa się z nawiewów, nie jest tak chłodne, jak powinno być. W ekstremalnych przypadkach może się zdarzyć, że klimatyzacja przestaje chłodzić w ogóle. Kolejnym symptomem mogą być dziwne dźwięki dochodzące z układu klimatyzacji – szumy, syczenie lub gwizdy mogą wskazywać na problemy z ilością czynnika chłodzącego. Warto również zwrócić uwagę na wilgotność wewnątrz samochodu. Jeśli zaczynasz zauważać parowanie szyb lub wilgoć na desce rozdzielczej, może to być znak, że ilość gazu do klimy jest niewystarczająca. Ponadto częste włączanie i wyłączanie się sprężarki klimatyzacji, jest kolejnym sygnałem, że może brakować czynnika chłodzącego.

    Jak sprawdzić ile czynnika jest w klimatyzacji samochodowej?

    Sprawdzenie, ile czynnika jest w klimatyzacji samochodowej, jest kluczowe dla utrzymania jej prawidłowego funkcjonowania. Najprostszą metodą jest odczytanie informacji z naklejki umieszczonej pod maską pojazdu, gdzie producenci często podają dokładne dane dotyczące ilości czynnika chłodzącego. Jeśli jednak naklejka jest nieczytelna lub jej brakuje, można to zrobić samodzielnie przy użyciu manometru do klimatyzacji. Jak to zrobić?

    1. Otwórz maskę samochodu i zlokalizuj złącza serwisowe klimatyzacji – wysokociśnieniowe i niskociśnieniowe. Złącze niskociśnieniowe jest zazwyczaj mniejsze i oznaczone literą „L”, a wysokociśnieniowe – literą „H”.
    2. Podłącz manometr do złącza niskociśnieniowego. Upewnij się, że połączenie jest szczelne.
    3. Uruchom silnik i włącz klimatyzację na maksymalne chłodzenie. Pozwól, aby system działał przez kilka minut.
    4. Odczytaj wartości na manometrze. Poziom ciśnienia powinien być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu, które można znaleźć w instrukcji obsługi lub na etykiecie pod maską.

    Jeśli nie czujesz się pewnie w samodzielnym sprawdzaniu poziomu czynnika chłodzącego, warto udać się do warsztatu samochodowego specjalizującego się w klimatyzacji. Tam, przy użyciu specjalistycznego sprzętu, technik może dokładnie zmierzyć, ile gazu klimatyzacji pozostało w układzie i czy konieczne jest jego uzupełnienie. Proces ten polega na podłączeniu urządzenia diagnostycznego do klimatyzacji, które mierzy ciśnienie oraz ilość czynnika w systemie. Regularna kontrola i uzupełnianie czynnika chłodzącego to klucz do długotrwałego i efektywnego działania klimatyzacji w twoim samochodzie.

    Warto również systematycznie serwisować klimatyzację, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych problemów i utrzymanie układu w idealnym stanie. Z tego miejsca polecę produkt z naszego sklepu – TEC 2000 Airco Fresher Service Spray, czyli profesjonalny odgrzybiacz klimatyzacji, który dokładnie czyści układ, odświeżając zapach i usuwając nieprzyjemny odór wilgoci i stęchlizny.

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Mechanik z ośmioletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. W swojej kolekcji posiada Fiata 125p oraz FS Lublin – klasyki polskiej motoryzacji, które nie tylko przywołują wspomnienia minionych lat, ale również stanowią prawdziwe wyzwanie techniczne. Na co dzień jeździ Toyotą Paseo z 1996 roku, którą ceni za niezawodność i prostotę konstrukcji. Jego wiedza oraz pasja do naprawy i przywracania starych samochodów do życia sprawiają, że wciąż poszukuje nowych wyzwań w tym obszarze.

    Dlaczego TEC 2000?

    Na czasie

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami