Układ wydechowy

Olej w wydechu: przyczyny, skutki i rozwiązania

Olej w wydechu: przyczyny, skutki i rozwiązania
Układ wydechowy

Zastanawiałeś się kiedyś, skąd pochodzi olej z tłumika Twojego samochodu? Może spotkałeś się z sytuacją, gdy zauważyłeś olej z wydechu podczas jazdy? Jeśli tak, to ten artykuł jest dla Ciebie. Zapraszam do dalszej lektury wpisu, w którym omawiam, jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy, czym to może skutkować i jak uporać się z tym problemem.

Olej w wydechu: przyczyny

Uszkodzona turbosprężarka i zużyte uszczelniacze zaworowe to tylko dwie z wielu przyczyn obecności oleju w wydechu. Z biegiem czasu, gdy uszczelnienia w turbosprężarce ulegają zużyciu, może dojść do wycieku oleju.

Komponenty te, w momencie, gdy uległy awarii, zwłaszcza po stronie wydechowej, mogą powodować, że olej spływa po zaworach, dostając się bezpośrednio do wydechu.

Dodatkowo, problemy z układem odpowietrzenia skrzyni korbowej lub zużyte pierścienie tłokowe mogą być kolejnymi czynnikami wpływającymi na obecność oleju w układzie wydechowym. Oprócz wyżej wymienionych kwestii wśród “podejrzanych” może znaleźć się:

  • niesprawny zawór PCV, który odpowiada za odprowadzanie nadmiaru powietrza oraz pary wodnej z komory jednostki napędowej,
  • niepoprawnie działający układ smarowania,
  • uszkodzona uszczelka pod głowicą, która odpowiedzialna jest za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia środka smarnego w silniku.

Czytaj również: olej w wydechu po wymianie turbo.

Dlaczego olej w wydechu jest niebezpieczny?

Olej w układzie wydechowym ze względu na wysoką temperaturę stwarza pewne zagrożenia.

Może prowadzić do zniszczenia katalizatora lub filtra cząstek stałych oraz zwiększać emisję szkodliwych substancji. Wysoka temperatura w połączeniu z olejem może również prowadzić do pożaru, co jest niezwykle niebezpieczne zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu.

Ponadto, koszty naprawy uszkodzonych części mogą być znaczące, co dodatkowo obciąża kierowcę finansowo. Pozostając w temacie tego układu, warto zagłębić wiedzę o wycieku z rury wydechowej i zobaczyć, kiedy takie zjawisko może być problematyczne.

Jak uporać się z problemem oleju z wydechu?

Kluczem jest regularne serwisowanie samochodu. Dzięki temu możemy na czas zdiagnozować problem i podjąć odpowiednie działania. Przy każdej wymianie oleju warto także zadbać o silnik, sprawdzając jego uszczelki i kompresję, a także zastosować płukanie jednostki za sprawą dobrej jakości płukanki (w tym miejscu polecam z serca przetestować Engine Flush od TEC 2000). Wiele problemów można wykryć na wczesnym etapie, co pozwoli uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

  • Dodatkowo regularna kontrola poziomu oleju i jego jakości może zapobiec przedostawaniu się oleju do układu wydechowego. Utrzymywanie silnika w dobrym stanie technicznym jest fundamentalne, aby uniknąć poważniejszych awarii i przedłużyć żywotność pojazdu.

    Nie zapominaj również o odwiedzeniu serwisu

    Serwis samochodowy to miejsce, gdzie eksperci mają odpowiednią wiedzę i narzędzia, aby skutecznie zdiagnozować i rozwiązać problem oleju w wydechu. Co więcej, korzystając z profesjonalnego serwisu, mamy pewność, że wszystkie części wymieniane w naszym samochodzie są oryginalne i dostosowane do naszego modelu. Profesjonalne serwisy często oferują także gwarancje na przeprowadzone naprawy, co daje dodatkowe poczucie bezpieczeństwa. Współpraca z zaufanym mechanikiem może przynieść wiele korzyści w dłuższej perspektywie czasowej, minimalizując ryzyko nieprawidłowego montażu czy użycia niewłaściwych części.

    To również może Cię zainteresować: olej w katalizatorze.

    Podsumowanie

    Olej w wydechu może być wynikiem kilku różnych przyczyn, ale ważne jest, by regularnie serwisować samochód i monitorować jego stan. Zdrowie naszego samochodu przekłada się na nasze bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. Dbanie o pojazd i korzystanie z profesjonalnych usług serwisowych gwarantuje długotrwałą i niezawodną eksploatację naszego samochodu. Jeśli zauważysz jakiekolwiek niepokojące objawy, nie zwlekaj i udaj się do specjalisty.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak sprawdzić, która sonda lambda jest uszkodzona?
    Układ wydechowy

    Jak sprawdzić, która sonda lambda jest uszkodzona?

    Sondy lambda odgrywają kluczową rolę w kontroli emisji spalin, a ich niewłaściwe działanie może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem i zwiększonego zużycia paliwa. W nowoczesnych pojazdach często spotkać można parę sond lambda (montowanych przed i...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co to jest druga sonda lambda i po czym poznać, że jest uszkodzona?
    Układ wydechowy

    Co to jest druga sonda lambda i po czym poznać, że jest uszkodzona?

    Druga sonda lambda (znajdująca się za katalizatorem) odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu skuteczności układu wydechowego i kontroli emisji spalin. Choć często jest pomijana, jej stan ma bezpośredni wpływ na wydajność silnika i ochronę środowiska. W tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Diesel dymi na czarno przy przyspieszaniu? Oto co może być przyczyną
    Układ wydechowy

    Diesel dymi na czarno przy przyspieszaniu? Oto co może być przyczyną

    Jesteś właścicielem auta napędzanego silnikiem Diesla i zauważyłeś czarny dym podczas przyspieszania? Ten niepokojący objaw to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim sygnał, że coś może być nie tak z Twoim pojazdem. Przyczyny tego problemu mogą ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami