Olej w wydechu: przyczyny, skutki i rozwiązania
Utworzono
Zaktualizowano
AutorŁukasz Młodkowski
Układ wydechowy

Zastanawiałeś się kiedyś, skąd pochodzi olej z tłumika Twojego samochodu? Może spotkałeś się z sytuacją, gdy zauważyłeś olej z wydechu podczas jazdy? Jeśli tak, to ten artykuł jest dla Ciebie. Zapraszam do dalszej lektury wpisu, w którym omawiam, jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy, czym to może skutkować i jak uporać się z tym problemem.

Olej w wydechu: przyczyny

Uszkodzona turbosprężarka i zużyte uszczelniacze zaworowe to tylko dwie z wielu przyczyn obecności oleju w wydechu. Z biegiem czasu, gdy uszczelnienia w turbosprężarce ulegają zużyciu, może dojść do wycieku oleju.

Komponenty te, w momencie, gdy uległy awarii, zwłaszcza po stronie wydechowej, mogą powodować, że olej spływa po zaworach, dostając się bezpośrednio do wydechu.

Dodatkowo, problemy z układem odpowietrzenia skrzyni korbowej lub zużyte pierścienie tłokowe mogą być kolejnymi czynnikami wpływającymi na obecność oleju w układzie wydechowym. Oprócz wyżej wymienionych kwestii wśród “podejrzanych” może znaleźć się:

  • niesprawny zawór PCV, który odpowiada za odprowadzanie nadmiaru powietrza oraz pary wodnej z komory jednostki napędowej,
  • niepoprawnie działający układ smarowania,
  • uszkodzona uszczelka pod głowicą, która odpowiedzialna jest za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia środka smarnego w silniku.

Czytaj również: olej w wydechu po wymianie turbo.

Dlaczego olej w wydechu jest niebezpieczny?

Olej w układzie wydechowym ze względu na wysoką temperaturę stwarza pewne zagrożenia.

Może prowadzić do zniszczenia katalizatora lub filtra cząstek stałych oraz zwiększać emisję szkodliwych substancji. Wysoka temperatura w połączeniu z olejem może również prowadzić do pożaru, co jest niezwykle niebezpieczne zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu.

Ponadto, koszty naprawy uszkodzonych części mogą być znaczące, co dodatkowo obciąża kierowcę finansowo. Pozostając w temacie tego układu, warto zagłębić wiedzę o wycieku z rury wydechowej i zobaczyć, kiedy takie zjawisko może być problematyczne.

Jak uporać się z problemem oleju z wydechu?

Kluczem jest regularne serwisowanie samochodu. Dzięki temu możemy na czas zdiagnozować problem i podjąć odpowiednie działania. Przy każdej wymianie oleju warto także zadbać o silnik, sprawdzając jego uszczelki i kompresję, a także zastosować płukanie jednostki za sprawą dobrej jakości płukanki (w tym miejscu polecam z serca przetestować Engine Flush od TEC 2000). Wiele problemów można wykryć na wczesnym etapie, co pozwoli uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

  • Dodatkowo regularna kontrola poziomu oleju i jego jakości może zapobiec przedostawaniu się oleju do układu wydechowego. Utrzymywanie silnika w dobrym stanie technicznym jest fundamentalne, aby uniknąć poważniejszych awarii i przedłużyć żywotność pojazdu.

    Nie zapominaj również o odwiedzeniu serwisu

    Serwis samochodowy to miejsce, gdzie eksperci mają odpowiednią wiedzę i narzędzia, aby skutecznie zdiagnozować i rozwiązać problem oleju w wydechu. Co więcej, korzystając z profesjonalnego serwisu, mamy pewność, że wszystkie części wymieniane w naszym samochodzie są oryginalne i dostosowane do naszego modelu. Profesjonalne serwisy często oferują także gwarancje na przeprowadzone naprawy, co daje dodatkowe poczucie bezpieczeństwa. Współpraca z zaufanym mechanikiem może przynieść wiele korzyści w dłuższej perspektywie czasowej, minimalizując ryzyko nieprawidłowego montażu czy użycia niewłaściwych części.

    To również może Cię zainteresować: olej w katalizatorze.

    Podsumowanie

    Olej w wydechu może być wynikiem kilku różnych przyczyn, ale ważne jest, by regularnie serwisować samochód i monitorować jego stan. Zdrowie naszego samochodu przekłada się na nasze bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. Dbanie o pojazd i korzystanie z profesjonalnych usług serwisowych gwarantuje długotrwałą i niezawodną eksploatację naszego samochodu. Jeśli zauważysz jakiekolwiek niepokojące objawy, nie zwlekaj i udaj się do specjalisty.

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Mechanik z ośmioletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. W swojej kolekcji posiada Fiata 125p oraz FS Lublin – klasyki polskiej motoryzacji, które nie tylko przywołują wspomnienia minionych lat, ale również stanowią prawdziwe wyzwanie techniczne. Na co dzień jeździ Toyotą Paseo z 1996 roku, którą ceni za niezawodność i prostotę konstrukcji. Jego wiedza oraz pasja do naprawy i przywracania starych samochodów do życia sprawiają, że wciąż poszukuje nowych wyzwań w tym obszarze.

    Dlaczego TEC 2000?

    Na czasie

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami