Paliwa

Paliwo E10 a korozja układu paliwowego

Paliwo E10 a korozja układu paliwowego
Paliwa

Od stycznia 2024 roku E10 stało się standardem na stacjach paliw w Polsce, co rodzi pytania o wpływ tej benzyny na układ paliwowy pojazdów. W tym wpisie przyjrzymy się, czym są biokomponenty zawarte w tej benzynie, jakie ryzyko niosą dla układu paliwowego i przede wszystkim – jak możemy się zabezpieczyć przed potencjalnymi uszkodzeniami. Dowiedz się, jak regularne stosowanie preparatów takich jak TEC 2000 Fuel System Cleaner może pomóc w ochronie Twojego pojazdu przed korozją i innymi negatywnymi skutkami etanolu. Zapraszam.

E10 w paru słowach

Paliwo E10 to innowacyjna propozycja na rynku paliw, która od 1 stycznia 2024 roku stała się standardem w Polsce. Jest to benzyna 95-oktanowa wzbogacona o do 10% biokomponentów, które mają na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. E10 to paliwo już znane na świecie, używane między innymi w Europie i Stanach Zjednoczonych. W Polsce zastąpiła tradycyjną benzynę E5 (jest ona wciąż dostępna, ale już nie jako Pb95, ale w wersji “premium”, czyli Pb98). Z jednej strony jest to ważny krok w kierunku eko motoryzacji, ale wymaga też świadomości i odpowiedniego przygotowania ze strony kierowców.

  • Zobacz, jakie są różnice między paliwem E5 i E10.

    Czym są biokomponenty w paliwie E10?

    Biokomponenty w paliwie E10 to dodatki pochodzenia roślinnego, mające na celu poprawę jakości powietrza i zmniejszenie emisji szkodliwych gazów.

    W Polsce głównym biokomponentem jest bioetanol, pozyskiwany z roślin takich jak kukurydza czy buraki cukrowe.

    Jego dodatek do benzyny w ilości do 10% zmienia charakterystykę paliwa, wpływając na jego właściwości i sposób spalania. Produkcja bioetanolu opiera się na różnorodnych źródłach biomasy, co jest krokiem w kierunku wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

    Czytaj również: więcej etanolu – lepsze usuwanie zanieczyszczeń z układu?

    Ryzyko wytrącania bioosadów w układzie paliwowym

    Biokomponenty zawarte w paliwie E10 (szczególnie etanol, który jest silnym rozpuszczalnikiem) mogą przyczyniać się do korozji metalowych części układu paliwowego takich jak zbiorniki, przewody czy wtryskiwacze.

    Sytuacja ta jednak nie tyczy się jedynie benzyny, ale również biodiesla B10, który ze względu na swoją lepkość, może sprzyjać osadzaniu się zanieczyszczeń.

    Sama biomasa jako źródło bioetanolu, może zawierać różne zanieczyszczenia wpływające na korozję. Ryzyko jej powstania zależy od wielu czynników, w tym składu paliwa, wieku i stanu pojazdu oraz warunków eksploatacji. Warto pamiętać, że wszelakie zabrudzenia sprawiają, że układ nie działa idealnie i może się uszkodzić.

    Po czym poznać pojawienie się korozji w układzie?

    Korozję w układzie paliwowym można rozpoznać po kilku charakterystycznych objawach. Do najważniejszych należą wycieki paliwa, zwiększone zużycie paliwa, spadek mocy silnika oraz trudności z uruchomieniem. Te symptomy mogą wskazywać na uszkodzenia w układzie paliwowym, co wymaga szybkiego zdiagnozowania i naprawy, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń pojazdu.

    Jak zabezpieczyć się przed negatywnym wpływem etanolu?

    Aby zabezpieczyć swój pojazd przed negatywnym wpływem etanolu zawartego w paliwie E10, kluczowe jest regularne przeprowadzanie podstawowych czynności serwisowych oraz stosowanie odpowiednich preparatów.

    Regularna wymiana filtra paliwa jest niezwykle ważna, gdyż filtr ten pełni rolę bariery chroniącej układ paliwowy przed zanieczyszczeniami. Dodatkowo warto systematycznie czyścić układ paliwowy za pomocą specjalistycznych preparatów czyszczących i uszlachetniających.

    Takie produkty skutecznie usuwają osady i wilgoć z układu, co pomaga w zapobieganiu korozji oraz innych problemach związanych z obecnością etanolu. Regularne stosowanie tych środków zapewnia lepszą ochronę i może znacząco wydłużyć żywotność układu paliwowego pojazdu.

    TEC 2000 Fuel System Cleaner: efektywne rozwiązanie na bioosady i korozję

    TEC 2000 Fuel System Cleaner to preparat, który skutecznie chroni układ paliwowy przed negatywnymi skutkami stosowania paliwa E10. Działa on jako uszlachetniacz, który wiąże wodę i wilgoć, minimalizując ryzyko korozji. Cleaner efektywnie osusza cały układ paliwowy, od przewodów, przez filtry, aż po zbiornik paliwa, zapobiegając powstawaniu bioosadów i ich negatywnym skutkom.

  • Regularne stosowanie TEC 2000 Fuel System Cleaner zapewnia ochronę układu paliwowego przed nadmiarem wilgoci, co jest kluczowe przy użyciu paliwa E10. Preparat ten skutecznie usuwa wilgoć, zapobiegając separacji faz oktanowych, co wpływa na lepszą pracę silnika i zmniejsza ryzyko korozji. Regularna aplikacja TEC 2000 przyczynia się do utrzymania czystości górnego cylindra, wtryskiwaczy oraz sondy lambda, co zapewnia lepsze spalanie paliwa i zwiększa efektywność pracy silnika.

  • Z tego miejsca zachęcam również każdego właściciela pojazdu napędzanego silnikiem wysokoprężnym do sięgnięcia po bliźniaczy produkt do FSC, czyli TEC 2000 Diesel System Cleaner – pomoże on zneutralizować negatywny wpływ biododatków w paliwie B10 i nie tylko.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL
    Paliwa

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL

    Olej napędowy obok benzyny jest jednym z najczęściej wybieranych rodzajów paliwana stacjach benzynowych. Choć zazwyczaj kojarzony jest…

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor