Paliwa

Kupiliśmy na testy nowe paliwo HVO100! Sprawdzamy, jaki ma wpływ na silnik

Kupiliśmy na testy nowe paliwo HVO100! Sprawdzamy, jaki ma wpływ na silnik
Paliwa

Na początku czerwca na polskiej stacji benzynowej w sprzedaży pojawiło się nowe paliwo – HVO100, które w teorii ma potencjał, by zrewolucjonizować rynek paliwowy dla silników wysokoprężnych. Ale czy teoria pokrywa się z rzeczywistością? Postanowiłem to sprawdzić razem z całym zespołem TEC 2000. Zakupiliśmy HVO100 do testów, aby dokładnie zbadać jego właściwości. Od paru dni sprawdzamy, jak wpływa na degradację i rozwarstwianie paliwa oraz monitorujemy, jak nasze środki wpływają na jego jakość. Trzymamy rękę na pulsie, aby zapewnić Waszym autom długowieczność. 

W tym artykule przyjrzymy się bliżej HVO100 – jego zaletom, wadom, a także kompatybilności z różnymi markami samochodów. Czy jest to przyszłość transportu drogowego? Zapraszam do lektury.

HVO100, czyli co? Kilka słów o nowym paliwie na stacjach dla silników Diesla

HVO100 to nowoczesne biopaliwo, które rewolucjonizuje rynek paliw dla silników Diesla. Produkowane jest z odnawialnych surowców takich jak zużyte oleje kuchenne czy tłuszcze zwierzęce, które są oczyszczane i przetwarzane w procesie uwodornienia. Wysoka czystość i stabilność chemiczna HVO100 sprawiają, że paliwo to oferuje nie tylko znacznie niższą emisję CO2, ale także lepsze właściwości spalania i dłuższą żywotność silnika

Ekologiczne korzyści HVO100

Jednym z największych atutów HVO100 jest jego pozytywny wpływ na środowisko. Pozwala ono na redukcję emisji CO2 aż o 90% w porównaniu do tradycyjnego paliwa, co ma ogromne znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi. Ponadto HVO100 znacząco obniża emisję innych szkodliwych substancji takich jak tlenki azotu, cząstki stałe i węglowodory. Dzięki temu korzystanie z tego paliwa przyczynia się do poprawy jakości powietrza, redukując smog i zanieczyszczenia, co jest korzystne zarówno dla środowiska naturalnego, jak i zdrowia ludzkiego.

Wady i zalety nowego paliwa do silników wysokoprężnych

Nowe paliwo HVO100 niesie ze sobą wiele zalet, ale ma również pewne wady. 

Zacznijmy od korzyści – jak wspomniałem wyżej – znacząco redukuje emisję CO2, tlenków azotu i cząstek stałych, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i zdrowia publicz

  • Jaka jest cena HVO100 dla diesli?

    Cena litra HVO100 wynosi około 8,50-8,99 zł (stan na 10 czerwca 2024), podczas gdy cena tradycyjnego oleju napędowego oscyluje wokół 6,70 zł za litr. Skąd taka różnica? Wynika to głównie z wyższych kosztów produkcji i mniejszej skali dostępności. Ze względu na wysoką cenę zakupu, możemy spodziewać się, że póki co nowa mieszanka nie podbije rynku.

    Gdzie kupić paliwo HVO100 w Polsce?

    Wedle zapowiedzi Orlenu w 2024 biodiesel ma być produkowany w Płocku, gdzie trwają pracę nad budową instalacji uwodorniania oleju rzepakowego i jego mieszanek, a następnie dystrybuowany na stacje w Polsce i nie tylko. Na czas tworzenia tego wpisu jedynym miejscem, w którym zatankujemy HVO100 w naszym kraju, jest Myszęcin (okolice Świebodzina; województwo lubuskie) na stacji sieci Avia.

    Przyszłość HVO100 w transporcie drogowym

    Paliwo HVO100 ma ogromny potencjał w sektorze transportu drogowego, zwłaszcza w logistyce i transporcie publicznym. Firmy logistyczne takie jak Jan de Rijk Logistics, już przestawiły swoje floty na HVO100, co pozwala im znacznie zmniejszyć emisję CO2. Również autobusy miejskie w niektórych europejskich miastach zaczynają korzystać z tego paliwa, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miastach. W Polsce planuje się rozwój infrastruktury dla HVO100, co umożliwi szersze zastosowanie tego ekologicznego paliwa.

    Czy mogę tankować HVO100? Lista kompatybilnych aut

    Zanim zdecydujesz się na tankowanie HVO100, upewnij się, że Twój samochód jest kompatybilny z tym paliwem. Choć paliwo może być używane w wielu nowoczesnych silnikach Diesla, ważne jest, aby sprawdzić zalecenia producenta pojazdu

    Organizacja Deutsche Automobil Treuhand (DAT) opracowała listę samochodów kompatybilnych z HVO100, którą można znaleźć w niemieckojęzycznych materiałach, gdzie rubryka "XTL" oznacza nierafinowany olej napędowy.

    Dla wygody te informacje zebrałem w poniższej tabelce. 

    Tabela_kompatybilności.png

    Wyzwania i ograniczenia związane z HVO100

    Mimo licznych zalet, wdrożenie HVO100 napotyka na pewne bariery. Wysokie koszty produkcji i ograniczona dostępność to główne przeszkody. Technologiczne wyzwania obejmują brak długoterminowych badań nad wpływem HVO100 na silniki Diesla.  Trudno obecnie określić, czy regularne tankowanie tego biopaliwa nie wpłynie negatywnie na układy paliwowe pojazdów. Podobnie jak w przypadku paliwa E10, które może uszkadzać elementy układu paliwowego, HVO100 również może potencjalnie prowadzić do problemów, takich jak korozja czy zwiększone zużycie komponentów, choć oczywiście na ten czas są to tylko podejrzenia. Czas pokaże, jaki wpływ ma ta mieszanka na układ paliwowy i silnik.

    Dlatego też zalecam profilaktyczne stosowanie dodatków do paliwa takich jak TEC 2000 Diesel System Cleaner. Jest to preparat, który pomaga wydłużyć żywotność pompy paliwa i zmniejsza skutki niskiej smarności paliw o niskiej zawartości siarki, co może zabezpieczyć silnik przed ewentualnymi negatywnymi skutkami tankowania HVO100.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak zaoszczędzić na paliwie?
    Paliwa

    Jak zaoszczędzić na paliwie?

    Oszczędzanie na paliwie to nie tylko kwestia ekonomiczna, ale również ekologiczna. Wprowadzenie kilku prostych zmian w codziennym sposobie jazdy oraz dbałość o stan techniczny samochodu mogą znacząco zredukować zużycie benzyny czy oleju napędowego. W tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL
    Paliwa

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL

    Olej napędowy obok benzyny jest jednym z najczęściej wybieranych rodzajów paliwana stacjach benzynowych. Choć zazwyczaj kojarzony jest…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor