
Masz problem z odpaleniem auta w upale? To nie przypadek – zobacz, co może szwankować
Wysiadłeś na chwilę po lody, wracasz, wsiadasz do nagrzanego auta, przekręcasz kluczyk i.....
Zastanawiałeś się kiedyś, jak działa silnik spalinowy? Czy rozważałeś, jakie kluczowe elementy odpowiadają za jego płynne działanie? Jednym z takich elementów są popychacze zaworowe, dzięki którym zarówno paliwo, jak i powietrze mogą w prawidłowy sposób przepływać przez silnik. W dzisiejszym wpisie omówię najpopularniejsze rodzaje tych podzespołów i opowiem, jakie są ich cechy charakterystyczne.
Zanim zaczniemy mówić o różnych rodzajach popychaczy zaworowych, warto zrozumieć, czym jest ten niezbędny element silnika. Są to małe elementy mechaniczne, które odgrywają kluczową rolę w działaniu silnika spalinowego. Przekazują one ruch od wałka rozrządu do zaworów, umożliwiając otwieranie i zamykanie zaworów na czas, co pozwala na prawidłowy przepływ paliwa i powietrza. Dowiedz się więcej na temat tego czym są i za co odpowiadają popychacze zaworowe. Zapraszam do lektury!
Skoro podstawy za nami, mogę przejść dalej i w zasadzie do sedna artykułu i odpowiedzieć na postawione dziś pytanie, a mianowicie: jakie są rodzaje popychaczy zaworowych w silnikach spalinowych?
Pierwszym rodzajem popychaczy, którymi się zajmiemy, są popychacze hydrauliczne. Cechują się one automatycznym samonastawianiem, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia silnika z powodu niewłaściwego ustawienia luzu zaworowego. Są najczęściej stosowane w silnikach o dużym momencie obrotowym, gdzie wymagana jest precyzyjna praca zaworów.
Następnie mamy popychacze rolkowe. Ich charakterystyczną cechą jest obecność małej rolki na końcu popychacza, która kontaktuje się z krzywką wału rozrządu. Rolkowe popychacze zaworowe są znane z ich wydajności i trwałości, a rolka zmniejsza tarcie, co przekłada się na lepszą wydajność silnika.
Kolejnym rodzajem są popychacze dźwigniowe. Są to klasyczne popychacze, które od dziesięcioleci są stosowane w silnikach różnego rodzaju. Charakteryzują się prostotą konstrukcji i łatwością regulacji, co czyni je bardzo popularnymi.
Na koniec mamy popychacze płaskie. Są one najprostszym rodzajem popychaczy zaworowych i często stosowane są w starszych modelach silników. Ich konstrukcja jest prosta, a sama płaska powierzchnia popychacza kontaktuje się bezpośrednio z krzywką wału rozrządu. Mimo ich prostoty są niezwykle efektywne i niezawodne.
Wybór odpowiedniego popychacza zaworowego jest zależny od wielu czynników, takich jak typ silnika, jego wymagania oraz oczekiwania użytkownika. Na przykład, jeśli szukasz niezawodności i prostoty, stały popychacz zaworowy może być odpowiednim wyborem. Z drugiej strony, jeśli cenisz sobie cichszą pracę silnika popychacz hydrauliczny będzie najlepszym rozwiązaniem.
Na sam koniec wspomnę, że popychacze zaworowe – niezależnie od rodzaju – pełnią kluczową rolę w silniku spalinowym, stąd też bardzo ważne jest, aby gwarantowały niezawodność przez setki tysięcy kilometrów. Choć są to wytrzymałe podzespoły, które z powodzeniem wytrzymują długie dystanse, z czasem mogą ulec zabrudzeniom. Dlatego też warto pamiętać o systematycznym serwisie olejowym, a najlepiej, gdy jest on wzbogacony o płukanie silnika za pomocą dobrej jakości preparatu czyszczącego. I w tym miejscu zachęcam do wypróbowania płukanki silnika TEC 2000 Engine Flush, która świetnie radzi sobie z zabrudzeniami gromadzącymi się w popychaczach zaworowych, kanałach magistrali olejowej czy rowkach pierścieni tłokowych.