W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży wpływ na ogólne osiągi jednostki napędowej – im jest ich więcej, tym mocniejszy jest pojazd. Niestety, zdarza się, że ulegają one awariom. Jedną z sytuacji, z którą spotyka się wielu kierowców, jest to, gdy silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach. Jak rozpoznać tego typu usterkę? Zapraszamy do lektury.
Jaka jest rola cylindrów w silnikach spalinowych?
Cylindry są elementami konstrukcyjnymi silnika, w których poruszają się tłoki – są więc one swego rodzaju ogranicznikiem dla nich ze względu na sposób ich pracy (ruch posuwisto-zwrotny). To jednak nie wszystko – są to podzespoły, które odpowiadają również za utrzymanie prawidłowego nadciśnienia (bądź podciśnienia), określenie momentu obrotowego czy też regulowanie temperatury jednostki napędowej.
Auto nie chodzi na jeden cylinder? To się zdarza
Konstruktorzy nie bez powodu umieszczają w poszczególnych jednostkach kilka cylindrów. Im jest ich więcej, tym większą mocą dysponuje silnik, a tym samym – cały pojazd. W przypadku małych motorów (pojemność 1.0 l, 1.2 l), do swobodnej pracy wystarczą 3 cylindry. Dla większych pojemności z kolei np. 2.0 l potrzebne będzie już zastosowanie 4 cylindrów. Niestety, zdarza się, że dochodzi do pewnych nieprawidłowości w ich działaniu, a mianowicie do tego, że jeden z cylindrów odmawia posłuszeństwa.
Po czym poznać, że auto nie pali na wszystkie „gary”?
Zobacz też: Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator
Jakie objawy daje silnik z niepracującym cylindrem?
Pierwszym sygnałem będzie zapalona kontrolka check engine. Niestety jednak – jest to bardzo ogólny znak, który równie dobrze może dotyczyć błędu, z jakim napotkał się komputer, dlatego też nie należy sugerować się jedynie nią, a innymi objawami, które są dość charakterystyczne dla niepracującego cylindra. O czym mowa?
Silnik nie pracuje na jednym cylindrze: nierównomierna praca nierozgrzanej jednostki i wibracje
Objawem, który może sugerować niesprawność jednego cylindra, może być nierównomierna praca nierozgrzanego silnika. Samo zjawisko będzie obecne zarówno w czasie jazdy (po wciśnięciu pedału gazu), jak i na postoju. Po wrzuceniu biegu jałowego z kolei odczuwalne będą wibracje, które rozejdą się zarówno po karoserii, jak i po wnętrzu pojazdu.
Niepracujący cylinder = gorsze osiągi i większe spalanie
Kolejnym objawem, który powinien zwrócić naszą uwagę ku cylindrom, jest odczuwalny spadek mocy pojazdu. Jeżeli samochód nie przyspiesza tak, jak dotychczas, a dodatkowo – spala więcej paliwa – jest to sygnał, że nie każdy cylinder aktualnie pracuje. W takiej sytuacji można dostrzec również, że z rury wydechowej wydobywa się zwiększona ilość dymu oraz zapach nieprzepalonego paliwa.
Jak sprawdzić, czy auto pracuje na wszystkich cylindrach?
Wbrew pozorom diagnoza nie jest taka trudna, jak mogłaby się wydawać. Tak naprawdę może jej dokonać każdy. Wszystko sprowadza się do sprawdzenia świecy żarowej. W tym celu warto wyposażyć się w miernik – jej rezystancja powinna mieć maksymalnie do 2 omów. Kolejnym sposobem jest wykręcenie świec żarowych i sprawdzenie, która z nich jest mokra. Opcjonalnie można wykorzystać komputer diagnostyczny, który powinien wskazać niesprawny cylinder – tutaj jednak potrzebny jest wspomniany osprzęt, a także wiedza, jak się nim posługiwać.
Świeca żarowa, czyli winowajca problemów z niepracującym cylindrem
Najczęstszą przyczyną tego, że silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach, jest niesprawna świeca żarowa. Jest to bowiem podzespół, który w wyniku zużycia nie jest w stanie podgrzać komory spalania, co z kolei utrudnia zapalenie mieszanki na zimnym silniku w dieslu.
Zobacz też: Uszkodzone popychacze zaworów – po czym poznać usterkę?
Silnik z instalacją LPG a niepracujący cylinder
Osobną sytuacją, w której jeden z cylindrów nie działa, są samochody, w których zamontowano instalację LPG. W przypadku silników napędzanych gazem problem niekoniecznie oznacza niesprawną świecę – wśród winowajców najczęściej należy upatrywać układ zasilania propan-butan. Dzieje się tak, ponieważ zapchaniu ulega jeden z wtryskiwaczy gazu. Niezależnie od objawów – sytuacja, w której jeden z cylindrów jest niesprawny, nie jest dobra dla silnika, a także komfortu jazdy. Jednostce będzie brakowało mocy, przez co będzie przechodzić w tryb awaryjny. Co więcej, problemem stanie się również nadmierne spalanie paliwa. W miarę upływu czasu może dojść jednak do poważniejszych usterek z silnikiem, dlatego też jest to temat, którego nie należy odkładać na później.