Silnik

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny
Silnik

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży wpływ na ogólne osiągi jednostki napędowej – im jest ich więcej, tym mocniejszy jest pojazd. Niestety, zdarza się, że ulegają one awariom. Jedną z sytuacji, z którą spotyka się wielu kierowców, jest to, gdy silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach. Jak rozpoznać tego typu usterkę? Zapraszamy do lektury.

Jaka jest rola cylindrów w silnikach spalinowych?

Cylindry są elementami konstrukcyjnymi silnika, w których poruszają się tłoki – są więc one swego rodzaju ogranicznikiem dla nich ze względu na sposób ich pracy (ruch posuwisto-zwrotny). To jednak nie wszystko – są to podzespoły, które odpowiadają również za utrzymanie prawidłowego nadciśnienia (bądź podciśnienia), określenie momentu obrotowego czy też regulowanie temperatury jednostki napędowej.

Auto nie chodzi na jeden cylinder? To się zdarza

Konstruktorzy nie bez powodu umieszczają w poszczególnych jednostkach kilka cylindrów. Im jest ich więcej, tym większą mocą dysponuje silnik, a tym samym – cały pojazd. W przypadku małych motorów (pojemność 1.0 l, 1.2 l), do swobodnej pracy wystarczą 3 cylindry. Dla większych pojemności z kolei np. 2.0 l potrzebne będzie już zastosowanie 4 cylindrów. Niestety, zdarza się, że dochodzi do pewnych nieprawidłowości w ich działaniu, a mianowicie do tego, że jeden z cylindrów odmawia posłuszeństwa.

Taka usterka stanowi problem dla jednostki napędowej, dlatego też ewentualnych objawów nie należy bagatelizować.

Po czym poznać, że auto nie pali na wszystkie „gary”?

Zobacz też: Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Jakie objawy daje silnik z niepracującym cylindrem?

Pierwszym sygnałem będzie zapalona kontrolka check engine. Niestety jednak – jest to bardzo ogólny znak, który równie dobrze może dotyczyć błędu, z jakim napotkał się komputer, dlatego też nie należy sugerować się jedynie nią, a innymi objawami, które są dość charakterystyczne dla niepracującego cylindra. O czym mowa?

Silnik nie pracuje na jednym cylindrze: nierównomierna praca nierozgrzanej jednostki i wibracje

Objawem, który może sugerować niesprawność jednego cylindra, może być nierównomierna praca nierozgrzanego silnika. Samo zjawisko będzie obecne zarówno w czasie jazdy (po wciśnięciu pedału gazu), jak i na postoju. Po wrzuceniu biegu jałowego z kolei odczuwalne będą wibracje, które rozejdą się zarówno po karoserii, jak i po wnętrzu pojazdu.

Niepracujący cylinder = gorsze osiągi i większe spalanie

Kolejnym objawem, który powinien zwrócić naszą uwagę ku cylindrom, jest odczuwalny spadek mocy pojazdu. Jeżeli samochód nie przyspiesza tak, jak dotychczas, a dodatkowo – spala więcej paliwa – jest to sygnał, że nie każdy cylinder aktualnie pracuje. W takiej sytuacji można dostrzec również, że z rury wydechowej wydobywa się zwiększona ilość dymu oraz zapach nieprzepalonego paliwa.

Jak sprawdzić, czy auto pracuje na wszystkich cylindrach?

Wbrew pozorom diagnoza nie jest taka trudna, jak mogłaby się wydawać. Tak naprawdę może jej dokonać każdy. Wszystko sprowadza się do sprawdzenia świecy żarowej. W tym celu warto wyposażyć się w miernik – jej rezystancja powinna mieć maksymalnie do 2 omów. Kolejnym sposobem jest wykręcenie świec żarowych i sprawdzenie, która z nich jest mokra. Opcjonalnie można wykorzystać komputer diagnostyczny, który powinien wskazać niesprawny cylinder – tutaj jednak potrzebny jest wspomniany osprzęt, a także wiedza, jak się nim posługiwać.

Świeca żarowa, czyli winowajca problemów z niepracującym cylindrem

Najczęstszą przyczyną tego, że silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach, jest niesprawna świeca żarowa. Jest to bowiem podzespół, który w wyniku zużycia nie jest w stanie podgrzać komory spalania, co z kolei utrudnia zapalenie mieszanki na zimnym silniku w dieslu.

Zobacz też: Uszkodzone popychacze zaworów – po czym poznać usterkę?

Silnik z instalacją LPG a niepracujący cylinder

Osobną sytuacją, w której jeden z cylindrów nie działa, są samochody, w których zamontowano instalację LPG. W przypadku silników napędzanych gazem problem niekoniecznie oznacza niesprawną świecę – wśród winowajców najczęściej należy upatrywać układ zasilania propan-butan. Dzieje się tak, ponieważ zapchaniu ulega jeden z wtryskiwaczy gazu. Niezależnie od objawów – sytuacja, w której jeden z cylindrów jest niesprawny, nie jest dobra dla silnika, a także komfortu jazdy. Jednostce będzie brakowało mocy, przez co będzie przechodzić w tryb awaryjny. Co więcej, problemem stanie się również nadmierne spalanie paliwa. W miarę upływu czasu może dojść jednak do poważniejszych usterek z silnikiem, dlatego też jest to temat, którego nie należy odkładać na później.

Wpisy

z tej samej kategorii

Jakie objawy wskazują na luz na sworzniu tłoka i jak to sprawdzić?
Silnik

Jakie objawy wskazują na luz na sworzniu tłoka i jak to sprawdzić?

Luz na sworzniu tłoka objawia się charakterystycznym, metalicznym stukaniem, szczególnie słyszalnym podczas zimnego rozruchu silnika lub przy gwałtownym przyspieszaniu. Jeśli zbagatelizujesz te dźwięki, mogą pojawić się inne symptomy, takie jak zwiększone...

author

Łukasz Młodkowski

Autor

Czym jest zawieszony zawór w silniku? Po czym poznać takie zjawisko?
Silnik

Czym jest zawieszony zawór w silniku? Po czym poznać takie zjawisko?

Zawieszony zawór w silniku to poważna usterka, która może skutkować dramatycznym spadkiem mocy, zwiększonym zużyciem paliwa oraz ryzykiem uszkodzenia innych komponentów jednostki napędowej. Zjawisko to ma miejsce, gdy zawór ssący lub wydechowy przestaje d...

author

Łukasz Młodkowski

Autor

Jak założyć zabezpieczenie sworznia tłoka?
Silnik

Jak założyć zabezpieczenie sworznia tłoka?

Zabezpieczenie sworznia tłoka odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu trwałości silnika, zapobiegając jego wysunięciu podczas pracy. Niewłaściwe lub uszkodzone zabezpieczenie może prowadzić do katastrofalnych uszkodzeń, takich jak zatarcie silnika czy uszkodz...

author

Łukasz Młodkowski

Autor

Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem
Silnik

Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem

Zauważyłeś biały dym wydobywający się spod maski Twojego samochodu? Jest to sygnał alarmowy, który może mówić o zarówno o niegroźnej usterce, jak i poważnych problemach z silnikiem. Ignorowanie tego zjawiska może prowadzić do kosztownych napraw i niebezp...

author

Łukasz Młodkowski

Autor

Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz
Silnik

Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz

Silnik benzynowy traci moc i nie działa tak sprawnie, jak powinien? Utrata mocy to częsty problem, który może mieć wiele przyczyn, od zanieczyszczeń w układzie paliwowym po problemy z kompresją. W dzisiejszym wpisie biorę na tapetę potencjalne powody, dla...

author

Łukasz Młodkowski

Autor

Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
Silnik

Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

author

Łukasz Młodkowski

Autor

Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
Silnik

Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

author

Łukasz Młodkowski

Autor

author

Patryk Gałązka

Autor

Dlaczego TEC 2000?

Dlaczego TEC 2000?

  • Wydłuża żywotność silnika

  • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

  • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

  • Zmniejsza spalanie

  • Skuteczność potwierdzona testami