Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 01-12-2022
Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży wpływ na ogólne osiągi jednostki napędowej – im jest ich więcej, tym mocniejszy jest pojazd. Niestety, zdarza się, że ulegają one awariom. Jedną z sytuacji, z którą spotyka się wielu kierowców, jest to, gdy silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach. Jak rozpoznać tego typu usterkę? Zapraszamy do lektury.

Jaka jest rola cylindrów w silnikach spalinowych?

Cylindry są elementami konstrukcyjnymi silnika, w których poruszają się tłoki – są więc one swego rodzaju ogranicznikiem dla nich ze względu na sposób ich pracy (ruch posuwisto-zwrotny). To jednak nie wszystko – są to podzespoły, które odpowiadają również za utrzymanie prawidłowego nadciśnienia (bądź podciśnienia), określenie momentu obrotowego czy też regulowanie temperatury jednostki napędowej.

Auto nie chodzi na jeden cylinder? To się zdarza

Konstruktorzy nie bez powodu umieszczają w poszczególnych jednostkach kilka cylindrów. Im jest ich więcej, tym większą mocą dysponuje silnik, a tym samym – cały pojazd. W przypadku małych motorów (pojemność 1.0 l, 1.2 l), do swobodnej pracy wystarczą 3 cylindry. Dla większych pojemności z kolei np. 2.0 l potrzebne będzie już zastosowanie 4 cylindrów.

Niestety, zdarza się, że dochodzi do pewnych nieprawidłowości w ich działaniu, a mianowicie do tego, że jeden z cylindrów odmawia posłuszeństwa.

Ważne!

Taka usterka stanowi problem dla jednostki napędowej, dlatego też ewentualnych objawów nie należy bagatelizować.

 Po czym poznać, że auto nie pali na wszystkie „gary”?

Zobacz też: Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Jakie objawy daje silnik z niepracującym cylindrem?

Pierwszym sygnałem będzie zapalona kontrolka check engine. Niestety jednak – jest to bardzo ogólny znak, który równie dobrze może dotyczyć błędu, z jakim napotkał się komputer, dlatego też nie należy sugerować się jedynie nią, a innymi objawami, które są dość charakterystyczne dla niepracującego cylindra. O czym mowa?

Silnik nie pracuje na jednym cylindrze: nierównomierna praca nierozgrzanej jednostki i wibracje

Objawem, który może sugerować niesprawność jednego cylindra, może być nierównomierna praca nierozgrzanego silnika. Samo zjawisko będzie obecne zarówno w czasie jazdy (po wciśnięciu pedału gazu), jak i na postoju. Po wrzuceniu biegu jałowego z kolei odczuwalne będą wibracje, które rozejdą się zarówno po karoserii, jak i po wnętrzu pojazdu.

Niepracujący cylinder = gorsze osiągi i większe spalanie

Kolejnym objawem, który powinien zwrócić naszą uwagę ku cylindrom, jest odczuwalny spadek mocy pojazdu. Jeżeli samochód nie przyspiesza tak, jak dotychczas, a dodatkowo – spala więcej paliwa – jest to sygnał, że nie każdy cylinder aktualnie pracuje. W takiej sytuacji można dostrzec również, że z rury wydechowej wydobywa się zwiększona ilość dymu oraz zapach nieprzepalonego paliwa.

Jak sprawdzić, czy auto pracuje na wszystkich cylindrach?

Wbrew pozorom diagnoza nie jest taka trudna, jak mogłaby się wydawać. Tak naprawdę może jej dokonać każdy. Wszystko sprowadza się do sprawdzenia świecy żarowej. W tym celu warto wyposażyć się w miernik – jej rezystancja powinna mieć maksymalnie do 2 omów. Kolejnym sposobem jest wykręcenie świec żarowych i sprawdzenie, która z nich jest mokra.

Opcjonalnie można wykorzystać komputer diagnostyczny, który powinien wskazać niesprawny cylinder – tutaj jednak potrzebny jest wspomniany osprzęt, a także wiedza, jak się nim posługiwać.

Świeca żarowa, czyli winowajca problemów z niepracującym cylindrem

Najczęstszą przyczyną tego, że silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach, jest niesprawna świeca żarowa. Jest to bowiem podzespół, który w wyniku zużycia nie jest w stanie podgrzać komory spalania, co z kolei utrudnia zapalenie mieszanki na zimnym silniku w dieslu.

Zobacz też: Uszkodzone popychacze zaworów – po czym poznać usterkę?

Silnik z instalacją LPG a niepracujący cylinder

Osobną sytuacją, w której jeden z cylindrów nie działa, są samochody, w których zamontowano instalację LPG. W przypadku silników napędzanych gazem problem niekoniecznie oznacza niesprawną świecę – wśród winowajców najczęściej należy upatrywać układ zasilania propan-butan. Dzieje się tak, ponieważ zapchaniu ulega jeden z wtryskiwaczy gazu.

Niezależnie od objawów – sytuacja, w której jeden z cylindrów jest niesprawny, nie jest dobra dla silnika, a także komfortu jazdy. Jednostce będzie brakowało mocy, przez co będzie przechodzić w tryb awaryjny. Co więcej, problemem stanie się również nadmierne spalanie paliwa. W miarę upływu czasu może dojść jednak do poważniejszych usterek z silnikiem, dlatego też jest to temat, którego nie należy odkładać na później.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…