Co może być przyczyną problemów z rozruchem zimnego silnika i jak się z nimi uporać?
Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju…
W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży wpływ na ogólne osiągi jednostki napędowej – im jest ich więcej, tym mocniejszy jest pojazd. Niestety, zdarza się, że ulegają one awariom. Jedną z sytuacji, z którą spotyka się wielu kierowców, jest to, gdy silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach. Jak rozpoznać tego typu usterkę? Zapraszamy do lektury.
Cylindry są elementami konstrukcyjnymi silnika, w których poruszają się tłoki – są więc one swego rodzaju ogranicznikiem dla nich ze względu na sposób ich pracy (ruch posuwisto-zwrotny). To jednak nie wszystko – są to podzespoły, które odpowiadają również za utrzymanie prawidłowego nadciśnienia (bądź podciśnienia), określenie momentu obrotowego czy też regulowanie temperatury jednostki napędowej.
Konstruktorzy nie bez powodu umieszczają w poszczególnych jednostkach kilka cylindrów. Im jest ich więcej, tym większą mocą dysponuje silnik, a tym samym – cały pojazd. W przypadku małych motorów (pojemność 1.0 l, 1.2 l), do swobodnej pracy wystarczą 3 cylindry. Dla większych pojemności z kolei np. 2.0 l potrzebne będzie już zastosowanie 4 cylindrów.
Niestety, zdarza się, że dochodzi do pewnych nieprawidłowości w ich działaniu, a mianowicie do tego, że jeden z cylindrów odmawia posłuszeństwa. Taka usterka stanowi problem dla jednostki napędowej, dlatego też ewentualnych objawów nie należy bagatelizować. Po czym poznać, że auto nie pali na wszystkie „gary”?
Zobacz też: Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator
Pierwszym sygnałem będzie zapalona kontrolka check engine. Niestety jednak – jest to bardzo ogólny znak, który równie dobrze może dotyczyć błędu, z jakim napotkał się komputer, dlatego też nie należy sugerować się jedynie nią, a innymi objawami, które są dość charakterystyczne dla niepracującego cylindra. O czym mowa?
Objawem, który może sugerować niesprawność jednego cylindra, może być nierównomierna praca nierozgrzanego silnika. Samo zjawisko będzie obecne zarówno w czasie jazdy (po wciśnięciu pedału gazu), jak i na postoju. Po wrzuceniu biegu jałowego z kolei odczuwalne będą wibracje, które rozejdą się zarówno po karoserii, jak i po wnętrzu pojazdu.
Kolejnym objawem, który powinien zwrócić naszą uwagę ku cylindrom, jest odczuwalny spadek mocy pojazdu. Jeżeli samochód nie przyspiesza tak, jak dotychczas, a dodatkowo – spala więcej paliwa – jest to sygnał, że nie każdy cylinder aktualnie pracuje. W takiej sytuacji można dostrzec również, że z rury wydechowej wydobywa się zwiększona ilość dymu oraz zapach nieprzepalonego paliwa.
Wbrew pozorom diagnoza nie jest taka trudna, jak mogłaby się wydawać. Tak naprawdę może jej dokonać każdy. Wszystko sprowadza się do sprawdzenia świecy żarowej. W tym celu warto wyposażyć się w miernik – jej rezystancja powinna mieć maksymalnie do 2 omów. Kolejnym sposobem jest wykręcenie świec żarowych i sprawdzenie, która z nich jest mokra.
Opcjonalnie można wykorzystać komputer diagnostyczny, który powinien wskazać niesprawny cylinder – tutaj jednak potrzebny jest wspomniany osprzęt, a także wiedza, jak się nim posługiwać.
Najczęstszą przyczyną tego, że silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach, jest niesprawna świeca żarowa. Jest to bowiem podzespół, który w wyniku zużycia nie jest w stanie podgrzać komory spalania, co z kolei utrudnia zapalenie mieszanki na zimnym silniku w dieslu.
Zobacz też: Uszkodzone popychacze zaworów – po czym poznać usterkę?
Osobną sytuacją, w której jeden z cylindrów nie działa, są samochody, w których zamontowano instalację LPG. W przypadku silników napędzanych gazem problem niekoniecznie oznacza niesprawną świecę – wśród winowajców najczęściej należy upatrywać układ zasilania propan-butan. Dzieje się tak, ponieważ zapchaniu ulega jeden z wtryskiwaczy gazu.
Niezależnie od objawów – sytuacja, w której jeden z cylindrów jest niesprawny, nie jest dobra dla silnika, a także komfortu jazdy. Jednostce będzie brakowało mocy, przez co będzie przechodzić w tryb awaryjny. Co więcej, problemem stanie się również nadmierne spalanie paliwa. W miarę upływu czasu może dojść jednak do poważniejszych usterek z silnikiem, dlatego też jest to temat, którego nie należy odkładać na później.
Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju…
Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…
Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…
We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…
Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…
Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…
Silnik jest sercem każdego samochodu, dlatego tak ważne jest, by utrzymywać go w jak najlepszej kondycji. Jak to…
Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…
W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…
Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…
Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…
Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…
Można powiedzieć, że silnik jest sercem każdego pojazdu, dlatego też niezmiernie istotne jest to, by pracował on w…
Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…
Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…
Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc…
Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych to zabieg, który pozwala przedłużyć żywotność wtrysków i cieszyć się wydajną pracą silnika przez dłuższy…
Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…
Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…
Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…
Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…
Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…
Płukanki do silnika w ostatnich latach stały się bardzo popularnymi środkami do konserwacji i pielęgnacji jednostek napędowych różnego…
Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…
Tworząc płukankę do silnika firma TEC 2000 postawiła sobie za zadanie stworzyć preparat, który wyróżniał się będzie innowacyjnym…
Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…
Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…
Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…
Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…
Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…
Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…
Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji…
Jeżdżąc samochodem, możesz po pewnym czasie zauważyć znaczne zmniejszenie osiągów silnika i problemy z jego poprawnym funkcjonowaniem. Skaczące…
Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…
Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…