Każdy właściciel samochodu wie, jak ważne jest regularne sprawdzanie i wymiana oleju silnikowego. Niemniej ważne, choć często niedoceniane, jest monitorowanie i dbanie o płyn chłodniczy. Pełni on kluczową rolę w zachowaniu odpowiedniej temperatury silnika, chroniąc go przed przegrzaniem i ewentualnymi uszkodzeniami. Odpowiednio dobrane i sprawdzone chłodziwo może przedłużyć żywotność Twojego silnika i poprawić wydajność pojazdu. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku sprawdzić poziom i jakość płynu chłodniczego w Twoim samochodzie, by zapewnić mu najlepszą ochronę. Zacznijmy więc od podstaw.
Za co odpowiada płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy to nie tylko kolorowy płyn, który mieszkając w układzie chłodzenia samochodu, tworzy niewidoczne tło dla pracy silnika.
Jego obecność i jakość mają bezpośredni wpływ na długowieczność i wydajność silnika. Bez odpowiedniego poziomu płynu chłodniczego, ryzykujesz nie tylko kosztowne awarie, ale również skrócenie życia Twojego samochodu.
Regularne sprawdzanie płynu chłodniczego: ważna sprawa, o której warto pamiętać
Regularne sprawdzanie płynu chłodniczego jest nie tylko rekomendacją, ale wręcz obowiązkiem każdego odpowiedzialnego kierowcy. Dlaczego? Ponieważ to właśnie płyn chłodniczy odpowiada za utrzymanie prawidłowej temperatury silnika, co ma bezpośredni wpływ na jego sprawność i trwałość. W miarę eksploatacji samochodu płyn może tracić swoje właściwości, ulegać zanieczyszczeniu lub wyparowywać. Niewłaściwy poziom lub jakość płynu może prowadzić do przegrzewania się silnika, korozji układu chłodzenia czy uszkodzeń głowicy. Co więcej, niesprawdzony płyn chłodniczy może stać się ukrytym zagrożeniem w chłodniejsze miesiące, gdy istnieje ryzyko zamarznięcia układu. Dlatego regularna kontrola tego składnika nie tylko pozwala uniknąć kosztownych napraw, ale także zapewnia komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy.
Zbyt duża ilość płynu chłodniczego
Nadmierne napełnienie układu chłodzenia płynem chłodniczym może prowadzić do szeregu problemów, które niekoniecznie są od razu widoczne. Gdy poziom płynu jest zbyt wysoki, zwiększa się ciśnienie w układzie chłodzenia, co może prowadzić do uszkodzeń takich jak pęknięcia czy przecieki w rurkach i wężykach. Dodatkowo nadmiar płynu podczas pracy silnika może zostać wyrzucony przez korek wlewu chłodziwa, prowadząc do nieporządku i potencjalnego środowiska dla korozji wokół komponentów silnika. W skrajnych przypadkach nadmierne ciśnienie może także spowodować pęknięcie zbiornika wyrównawczego czy nawet uszkodzenie uszczelek.
Zbyt mała ilość płynu chłodniczego
Z drugiej strony, niedostateczna ilość płynu chłodniczego w układzie jest równie niebezpieczna. Niski poziom chłodziwa może powodować niewystarczające chłodzenie silnika, co prowadzi do jego przegrzewania. Przegrzany silnik jest bardziej podatny na awarie, takie jak uszkodzenie uszczelek głowicy czy nawet odkształcenie głowicy silnika. Co więcej, zbyt mała ilość płynu może skutkować powstawaniem pęcherzyków powietrza w układzie, które zakłócają prawidłowy przepływ chłodziwa. Prowadzi to do nierównomiernego chłodzenia różnych części silnika, co może skutkować lokalnymi przegrzaniami i dalszymi uszkodzeniami. Wreszcie, niski poziom płynu oznacza również, że istnieje większe ryzyko zamarzania układu chłodzenia w niskich temperaturach.
Sprawdzanie płynu chłodniczego: jak prawidłowo zbadać jego poziom?
Przejdźmy do kluczowego pytania dzisiejszego wpisu, a mianowicie: jak sprawdzić poziom płynu chłodzącego pod maską naszego auta? Najpierw upewnij się, że samochód jest zaparkowany na równej powierzchni i że silnik jest zimny – najlepiej odczekać co najmniej kilka godzin po ostatnim użyciu pojazdu. Wskazane jest to z dwóch powodów: po pierwsze, gorący płyn chłodniczy może powodować oparzenia, a po drugie, **poziom płynu może się różnić w zależności od temperatury.**Po otwarciu maski znajdź zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego – jest to przezroczysty pojemnik zazwyczaj oznaczony etykietą lub symbolem termometru. Na boku zbiornika powinny być widoczne dwie linie: MIN i MAX, wskazujące minimalny i maksymalny dopuszczalny poziom płynu. Płyn chłodniczy powinien znajdować się pomiędzy tymi dwiema liniami. Jeśli jest poniżej poziomu MIN, konieczne jest uzupełnienie. Pamiętaj jednak, aby używać płynu zalecanego przez producenta samochodu oraz dbać o to, by nie przekroczyć poziomu MAX. Na koniec dodam, że ewentualne ubytki płynu chłodniczego nie oznaczają od razu poważnych uszkodzeń układu. Dlatego też, zanim pomyślisz o kosztownym uszczelnieniu układu, sięgnij po uszczelniacz. Takim preparatem jest TEC 2000 Stop Radiator Leak, który świetnie radzi sobie z drobnymi nieszczelnościami, jednocześnie zapobiegając poważniejszym uszkodzeniom.