Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?
Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są…
Jeżeli w swoim samochodzie poczujesz zapach benzyny w oleju silnikowym, nie oznacza to nic dobrego. Sugeruje to nieprawidłowe działanie któregoś z układów, a najczęstszą przyczyną jest lejący wtrysk benzynowy. W takiej sytuacji musimy natychmiast działać, ponieważ może to doprowadzić do poważnych awarii.
To, czy rzeczywiście benzyna dostaje się do oleju, możemy łatwo sprawdzić również po jego kolorze – w takim przypadku barwa środka smarnego ma ciemnobrązowy lub praktycznie czarny kolor. Informuje nas to, że poprzez uszkodzone wtryskiwacze, olej jest rozrzedzany przez paliwo. Zmieni się także jego konsystencja – zamiast gęstego smaru, będzie to substancja praktycznie rozpływająca się w ręku.
Kolejnym alarmującym znakiem będzie znaczny wzrost spalania – oznaczać to będzie, że silnik nie przepala ilości paliwa dozowanej przez wtryskiwacz
Do oleju dostać może się także płyn chłodniczy, jednak w tym wypadku łatwo to określić – wystarczy, że sprawdzimy jego poziom. Również kolor i zapach oleju będą wtedy zdecydowanie inne.
Dostawanie się benzyny do układu olejowego świadczy o nieprawidłowym działaniu któregoś z systemów w silniku, ponieważ podczas normalnej pracy płyny te nie powinny się ze sobą mieszać. Jako że jest to poważny problem, należy jak najszybciej zdiagnozować jego źródło – powodów może być jednak kilka. Poniżej przedstawiamy najczęstsze usterki powodujące przeciekanie benzyny do oleju.
Układ zapłonowy silnika to skomplikowany system składający się z wielu pojedynczych elementów. Odpowiada on za spalanie paliwa, które dostarczane jest do cylindrów – w przypadku prawidłowego działania wykorzystana zostaje cała mieszanka. Usterka jednego ze ściśle powiązanych ze sobą komponentów może doprowadzić do tego, że paliwo może pozostać niespalone do końca w jednym lub kilku cylindrach. Jeżeli pierścienie tłokowe również nie będą w odpowiednio dobrej kondycji, resztki benzyny mogą przemywać się przez nie i zmieszać się z olejem silnikowym.
Problemem może być także awaria czujników odpowiedzialnych za dobieranie odpowiedniej dawki paliwa. W przypadku gdy będzie ona zbyt duża w konkretnym momencie, silnik nie będzie w stanie spalić całości. W wyniku tego nadmiar paliwa będzie wypłukiwany przez pierścienie cylindrów silnika, gdzie przemiesza się z olejem silnikowym.
Prawidłowo działające wtryskiwacze równomiernie rozpylają paliwo podczas dawkowania, aby spalanie było jak najbardziej efektywne. Jeżeli dojdzie do ich uszkodzenia, nie będą w stanie dostarczyć paliwa w taki sam sposób, co prowadzi do nieodpowiedniego spalania, a resztki benzyny pozostają w silniku.
W takim wypadku niespalone paliwo także zostaje przepłukane, przedostając się przez pierścienie tłokowe uszkodzonego cylindra, mieszając się tym samym z olejem silnikowym. Może odkładać się ono także na katalizatorze i doprowadzić do jego uszkodzenia.
Sprawdź także: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?
Z reguły wtryskiwacze w silnikach benzynowych są bardzo trwałe, i w porównaniu z jednostkami Diesla dochodzi do ich awarii bardzo rzadko. Bardzo często bezproblemowo służą kierowcy przez cały okres użytkowania samochodu, nie można jednak wykluczyć usterek zwłaszcza przy nieprawidłowej eksploatacji auta.
Co może przyczynić się do szybszego zużywania wtrysków? Przede wszystkim gromadzące się w silniku zabrudzenia. Przyczyniają się do tego zaniedbania i zbyt rzadka wymiana oleju – stary zanieczyszczony płyn eksploatacyjny przedostając się do układu wtryskowego, będzie się w nim gromadzić w postaci i osadów i nagarów, blokując końcówki wtrysków i uniemożliwiają odpowiednie wstrzelenie paliwa, lub powodując ich usterki mechaniczne. Nie można zapominać także o regularnej wymianie filtrów – oleju i powietrza
Z czasem po nagromadzeniu ogromnej ilości osadów w pobliżu końcówki wtryskiwacza zostaje on „zawieszony”, co oznacza, że nie może swobodnie się poruszać i pozostaje na stałe otwarty lub zamknięty.
O lejącym wtryskiwaczu w naszym samochodzie dowiemy się dosyć szybko, ponieważ taka usterka przekłada się bezpośrednio na komfort jazdy i objawia się poprzez uciążliwe komplikacje. Częstym zjawiskiem jest także charakterystyczny zapach unoszący się zarówno w kabinie, jak i w oleju silnikowym – ewidentnie świadczy to o tym, że benzyna dostaje się tam, gdzie nie powinno jej być.
Zaobserwujesz także nierówną pracę silnika, jego gaśnięcie w nieoczekiwanych momentach oraz spadki i skoki dynamiki. Mogą wystąpić także trudności z odpaleniem zimnego, jak i ciepłego silnika,
Lejący wtrysk powoduje dostawanie się znacznej ilości benzyny do oleju, co przyczyni się do znacznego pogorszenia jego parametrów, przez co ten płyn eksploracyjny przestanie odpowiednio spełniać swoją rolę. Jako że odpowiada on za smarowanie wszystkich elementów silnika, narażone one będą na zwiększone tarcie, co spowoduje, że będą się zdecydowanie szybciej zużywać oraz może dojść do ich uszkodzenia. W najgorszym wypadku gdy zlekceważymy sytuacje i przez długi czas będziemy jeździć na takim oleju może dojść nawet do zatarcia silnika. Przełoży się to także na większe zużycie paliwa i nierówną pracę jednostki napędowej.
Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?
Najczęściej nieprawidłowa praca wtryskiwaczy spowodowana jest ich zabrudzeniem. Jako użytkownicy samochodu możemy temu zapobiec, odpowiednio dbając o wszystkie układy w samochodzie. Jeżeli nie chcemy, aby doszło do zatkania niewielkich otworów dawkujących paliwo, warto sięgnąć po specjalny środek do czyszczenia wtrysków benzyny TEC 2000 Fuel Injector Cleaner. Innowacyjna formuła tego preparatu pozwala kompleksowo zadbać o wtryski w silnikach benzynowych, niwelując z nich wilgoć i usuwając zanieczyszczenia.
Już jedno zastosowanie środka TEC 2000 Fuel Injector Cleaner poprawi dozowanie paliwa, polepszając jego przepływ i rozpylanie. Różnica będzie odczuwalna natychmiastowo poprzez poprawę osiągów i stabilizację działania silnika. Może być on stosowany zarówno jako profilaktyka przed nadmiernym gromadzeniem się nagaru, jak i środek, który uratuje starszy samochód przed koniecznością demontażu silnika i regeneracją lub wymianą wtrysków.
Aplikacja środka TEC 2000 Fuel Injector Cleaner jest bardzo prosta – potrzebne będą do tego elastyczne przewody o przekroju ok. 8 mm i 1,5 m, a do jednorazowego użytku wystarczy zawartość jednej puszki preparatu o pojemności 375 ml. Taki proces można bez problemu przeprowadzić na własnym podwórku bez konieczności wizyty w warsztacie samochodowym.
Zalecamy sięganie po TEC 2000 Fuel Injector Cleaner co najmniej 2 razy w ciągu roku – w ten sposób unikniesz blokowaniu się wtryskiwaczy i usuniesz zbierająca się wokół nich wilgoć i zanieczyszczenia. Sprawi to, że działać będą prawidłowo przez dłuższy czas, co znacznie wpłynie na jakość jazdy i pomoże uniknąć kosztownych napraw.
Wybierając środki od TEC 2000 otrzymujesz najwyższą jakość popartą licznymi badaniami i testami. Wszystkie nasze produkty spełniają niezbędne normy, a do ich wyprodukowania użyte zostały najlepsze dostępne substancje. Zadbaj o swój samochód już dziś – zapraszamy!