
Klima syczy, nie chłodzi, denerwuje – co tak naprawdę dzieje się z układem i kiedy trzeba reagować?
Słyszysz dziwne syczenie z nawiewów, a klimatyzacja ledwo chłodzi? Nie jesteś sam – ten pr...
Wtryskiwacze paliwa są niezbędnymi elementami silnika samochodowego odpowiadającymi za dawkowanie paliwa do silnika. Same wtryski można rozróżnić na kilka rodzajów, w tym m.in. na elektromagnetyczne, na temat których powstał dzisiejszy artykuł. Z dalszej części wpisu dowiesz się, czym dokładnie są i jaka jest ich zasada działania, czym różnią się od wtryskiwaczy piezoelektrycznych, a także jakie mają zalety.
Wtryskiwacze – niezależnie od rodzaju – są podzespołami o kluczowym znaczeniu dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Odpowiedzialne są one bowiem za przekazywanie paliwa do komory spalania w odpowiedniej dla danego momentu ilości. W przypadku, gdy ulegają uszkodzeniu, cierpi na tym cały pojazd – złe dawkowanie może poskutkować m.in.:
Wtryskiwacze elektromagnetyczne – jak nazwa wskazuje – sterowane są za sprawą elektromagnesu. Innymi słowy – otwierane są dzięki impulsowi elektrycznemu, który generowany jest przez sterownik jednostki napędowej. Ten z kolei zasila cewkę poruszającą iglicą, która z kolei umożliwia dostać się paliwu do cylindra. W odróżnieniu od tradycyjnych wtrysków mechanicznych nie wymagają użycia ruchomych części wewnętrznych do dawkowania paliwa.
Zobacz też: Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby
Temat wtryskiwaczy piezoelektrycznych i elektromagnetycznych niejednokrotnie jest ze sobą łączony, co oczywiście nie może nikogo dziwić – są to obecnie dwa najpopularniejsze rodzaje wtrysków. Czym się różnią? Jeśli chodzi o zasadę działania, to jest ona podobna – wtryski piezoelektryczne również bazują na impulsie, a główną różnicą jest fakt, że zamiast elektromagnesu, do sterowania wykorzystywany jest materiał piezoelektryczny. Różnice zauważyć można w budowie, gdzie:
Pomimo tego, że wtryski sterowane elektromagnesem są mniej precyzyjne od piezoelektrycznych odpowiedników, niosą ze sobą kilka zalet. Jakich? Przede wszystkim pod względem potencjalnych napraw. Są one bowiem stosunkowo łatwa – o wiele łatwiejsza niż w przypadku wtrysków piezo. To z kolei wiąże się z drugim aspektem, czyli ceną ich regeneracji. Z racji tego, że mniej jest przy nich pracy, ich naprawa jest również tania – w granicach 300 zł, gdzie w przypadku piezoelektrycznych wtrysków może być to koszt nawet 1000 zł. Sama cena wtrysków elektromagnetycznych również jest niższa. Elektromagnetyczne wtryski są również dość trwałe i odporne na uszkodzenia. Przez wymienione wyżej czynniki całkowity koszt (zakupu, okresu eksploatacji oraz napraw) jest zdecydowanie niższy, aniżeli ich piezo odpowiedników. Zobacz też: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?
Ewentualne naprawy wtryskiwaczy czy też ich regenerację można odciągnąć w czasie – podstawą jest jednak świadoma i regularna pielęgnacja poszczególnych układów. Co warto robić, by wydłużyć żywotność wtrysków?
Jeśli chodzi o ostatni punkt, to środkiem, który w ostatnim czasie cieszy się renomą, jest TEC 2000 Diesel System Cleaner – uszlachetniacz do silników wysokoprężnych, który posiada właściwości wiążące wodę, a także czyszczące i konserwujące, dzięki czemu stosowany jest m.in. do czyszczenia całych systemów paliwowych, a także wtryskiwaczy. Regularne stosowanie tego preparatu poprawi atomizację wtryskiwanego paliwa, a także sprawność rozruchową zimnego i gorącego silnika, przywróci wydajność wtrysków i skutecznie zredukuje emisję szkodliwych spalin.