Układ dolotowy

Wysokie obroty na biegu jałowym – dlaczego tak się dzieje?

Wysokie obroty na biegu jałowym – dlaczego tak się dzieje?
Układ dolotowy

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich obrotach. Kierowcy nieraz jednak spotykają się z brakiem stabilności, a konkretniej – ze zwiększonymi obrotami. Można powiedzieć, że taka sytuacja nie jest normalna i może być oznaką występującej usterki. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? O tym w dzisiejszym wpisie przygotowanym przez zespół TEC 2000.

Co oznacza bieg jałowy w samochodzie (luz)?

Bieg jałowy (popularny luz) to stan, w którym silnik pracuje na najniższych obrotach, ale jednocześnie nie gaśnie. W tym trybie silnik utrzymuje się na stałym, niskim poziomie obrotów, dostarczając minimalną moc niezbędną do utrzymania podstawowych funkcji pojazdu, takich jak zasilanie alternatora. Bieg jałowy gwarantuje, że silnik jest w stanie przeciwdziałać wszelkim oporom, zachowując jednocześnie stabilność pracy, co oznacza, że nie dochodzi do jego gaśnięcia. W skrócie bieg jałowy to tryb, w którym silnik pracuje na tyle efektywnie, by zapewnić podstawowe funkcje pojazdu bez dodatkowego obciążenia.

Zobacz też: Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Wysokie obroty na luzie, czyli jakie?

Choć bieg jałowy powinien zapewniać pracę na niskich parametrach, może zdarzyć się, że obroty będą podwyższone. Kiedy można mówić o takiej sytuacji? Ciężko jest jednoznacznie określić, kiedy luz zapewnia optymalne warunki pracy – wszystko bowiem zależy od modelu auta, przebiegu czy roku produkcji pojazdu.

Przyjęło się, że na biegu jałowym bezpieczną granicą jest 850 obrotów na minutę. Można więc stwierdzić, że każda nadwyżka, może być sygnałem dla kierowców, że silnik nie pracuje tak, jak powinien.

video

Grzegorz Duda pokazuje działanie TEC 2000 do czyszczenia dolotu Induction Cleaner

first frame of video

Dlaczego samochód ma podwyższone obroty na biegu jałowym?

W przeszłości, kiedy gaźnik kontrolował zasilanie silnika, podwyższone obroty na biegu jałowym często sygnalizowały jego awarię. Wystarczyło wtedy wymienić gaźnik, aby problem zniknął i silnik wrócił do prawidłowej pracy. Obecnie, z racji rosnącej elektronizacji samochodów, przyczyn podwyższonych obrotów na biegu jałowym jest znacznie więcej niż dawniej. Oto kilka głównych powodów tego zjawiska:

Problem z przepustnicą

Często źródłem podwyższonych obrotów na biegu jałowym jest niesprawna przepustnica, odpowiedzialna za dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do silnika. Może to być spowodowane zacięciem linki gazu, uniemożliwiającym przepustnicy powrót do jej standardowej pozycji, lub mechanicznym uszkodzeniem przepustnicy, które blokuje jej działanie.

Awaryjny tryb działania sterownika

Innym powodem podwyższonych obrotów na biegu jałowym może być przejście sterownika silnika w tryb awaryjny. Może to nastąpić na skutek, na przykład, uszkodzenia pedała gazu. W takiej sytuacji system elektronicznie podtrzymuje wyższe obroty, aby zapobiec potencjalnym problemom podczas jazdy.

Czujniki

Jak wspomnieliśmy wyżej – w nowszych pojazdach za wiele procesów odpowiedzialna jest elektronika. Za kontrolowanie obrotów odpowiedzialny jest komputer, którego zadaniem jest odczytywanie informacji z różnych czujników takich jak np. sonda Lambda czy też czujnik ustawienia przepustnicy. Jeżeli chodzi o wysokie obroty, to winowajcą często okazuje się czujnik odpowiedzialny za badanie temperatury silnika – w przypadku, gdy jest niesprawny, może pokazywać, że silnik jest nierozgrzany, a w rzeczywistości osiągnął już odpowiednią temperaturę.

Zobacz też: Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Kolektor

Zwiększone obroty silnika mogą być spowodowane dostaniem się powietrza do kolektora dolotu – taka sytuacja ma miejsce, gdy w układzie dolotowym doszło do nieszczelności. Dlatego też ważne jest, by regularnie dbać o kondycję dolotu, co zmniejsza ryzyko wystąpienia tego typu usterek – najlepiej za sprawą sprawdzonego preparatu jak np. TEC 2000 Induction Cleaner, czyli środka do czyszczenia układu dolotowego, który dokładnie oczyszcza turbosprężarkę, kolektor, obudowę przepustnicy, zawory sterujące i gaźniki.

  • TEC 2000 Induction Cleaner – preparat, za pomocą którego pozbędziesz się zanieczyszczeń z układu dolotowego.

    Wysokie obroty na biegu jałowym – pozostałe przyczyny

    Najogólniej mówiąc, przyczyn zwiększenia obrotów na luzie jest naprawdę wiele. Wyżej opisane są najczęstszymi, ale niejedynymi. Do innych winowajców zaliczyć można m.in.:

    • uszkodzony bezpiecznik,
    • nieszczelny przewód podciśnienia,
    • niesprawny silniczek krokowy,
    • awarię komputera. Jak widać – problem z wysokimi obrotami na biegu jałowym może dotyczyć drobnostki jak np. przepalenie bezpiecznika, ale równie dobrze czegoś poważniejszego, jak nieszczelności układu dolotowego. Dlatego też nie należy bagatelizować tego zjawiska i udać się do mechanika w celu wykrycia usterki.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Oszczędź na kosztach napraw – czysty układ dolotowy to podstawa
    Układ dolotowy

    Oszczędź na kosztach napraw – czysty układ dolotowy to podstawa

    Czy wiesz, że ukryty pod maską Twojego samochodu układ dolotowy może być kluczem do oszczędności? Ignorowanie to może skończyć się naprawdę boleśnie dla portfela, o czym powinien wiedzieć każdy kierowca. W tym artykule odkryjesz, dlaczego czysty układ dol...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor