Dlaczego pasek klinowy piszczy na zimnym silniku?
Kiedy termometr wskazuje na niską temperaturę, a Twój samochód wydaje charakterystyczne piszczenie podczas rozruchu, wiesz, że zima dała…
Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich obrotach. Kierowcy nieraz jednak spotykają się z brakiem stabilności, a konkretniej – ze zwiększonymi obrotami. Można powiedzieć, że taka sytuacja nie jest normalna i może być oznaką występującej usterki. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? O tym w dzisiejszym wpisie przygotowanym przez zespół TEC 2000.
Mówiąc najprościej, bieg jałowy jest najniższą prędkością obrotową, przy której jednostka napędowa nie gaśnie. Można więc dojść do wniosku, że „luz” z założenia związany jest z niskimi obrotami, które powinny utrzymywać się na podobnym, niezbyt dużym poziomie. Dzięki biegowi jałowemu silnik generuje taki moment, dzięki któremu jest w stanie pokonać wszelkie opory, bez zachwiania stabilności pracy, czyli np. bez gaśnięcia. Innymi słowy: wrzucenie biegu jałowego zapewnia silnikowi minimum mocy potrzebnej do pracy i przeprowadzenia podstawowych procesów jak np. dostarczenie prądu do alternatora.
Zobacz też: Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?
Choć bieg jałowy powinien zapewniać pracę na niskich parametrach, może zdarzyć się, że obroty będą podwyższone. Kiedy można mówić o takiej sytuacji? Ciężko jest jednoznacznie określić, kiedy luz zapewnia optymalne warunki pracy – wszystko bowiem zależy od modelu auta, przebiegu czy roku produkcji pojazdu.
Ważne!
Przyjęło się, że na biegu jałowym bezpieczną granicą jest 850 obrotów na minutę. Można więc stwierdzić, że każda nadwyżka, może być sygnałem dla kierowców, że silnik nie pracuje tak, jak powinien.
W starszych pojazdach za zasilanie silnika odpowiedzialny był gaźnik, stąd też zwiększone obroty na biegu jałowym były najczęściej oznaką awarii właśnie tego elementu. Po wymianie gaźnika na nowy objawy ustawały, a jednostka napędowa mogła znów pracować na optymalnych parametrach.
W dzisiejszych czasach jednak coraz więcej samochodów bazuje na rozwiązaniach elektronicznych, stąd też obecnie lista podejrzanych elementów, mogących wpływać na podwyższone obroty na biegu jałowym, jest większa, aniżeli jeszcze kilkanaście lat temu. Poniżej możliwe przyczyny wystąpienia tego zjawiska.
Zwiększone obroty na biegu jałowym mają podłoże głównie w przepustnicy, czyli w podzespole mającym za zadanie dozować odpowiednią ilość powietrza do silnika. Konkretniej mówiąc, winowajcą często okazuje się zacięta linka gazu, która uniemożliwia powrót przepustnicy do właściwej pozycji. Opcjonalnie możemy również mówić tutaj o całkowitym zablokowaniu przepustnicy przez jej uszkodzenie mechaniczne.
Kolejnym przypadkiem, w którym pojazd na biegu jałowym ma podwyższone obroty, jest sytuacja, gdy sterownik przechodzi w tryb awaryjny, co może być spowodowane np. uszkodzeniem pedała gazu. W takim wypadku komputer elektronicznie będzie utrzymywać wysokie obroty po to, by uniemożliwić zjazd pojazdem.
Jak wspomnieliśmy wyżej – w nowszych pojazdach za wiele procesów odpowiedzialna jest elektronika. Za kontrolowanie obrotów odpowiedzialny jest komputer, którego zadaniem jest odczytywanie informacji z różnych czujników takich jak np. sonda Lambda czy też czujnik ustawienia przepustnicy.
Jeżeli chodzi o wysokie obroty, to winowajcą często okazuje się czujnik odpowiedzialny za badanie temperatury silnika – w przypadku, gdy jest niesprawny, może pokazywać, że silnik jest nierozgrzany, a w rzeczywistości osiągnął już odpowiednią temperaturę.
Zobacz też: Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza
Zwiększone obroty silnika mogą być spowodowane dostaniem się powietrza do kolektora dolotu – taka sytuacja ma miejsce, gdy w układzie dolotowym doszło do nieszczelności. Dlatego też ważne jest, by regularnie dbać o kondycję dolotu, co zmniejsza ryzyko wystąpienia tego typu usterek – najlepiej za sprawą sprawdzonego preparatu jak np. TEC 2000 Induction Cleaner, czyli środka do czyszczenia układu dolotowego, który dokładnie oczyszcza turbosprężarkę, kolektor, obudowę przepustnicy, zawory sterujące i gaźniki.
TEC 2000 Induction Cleaner – preparat, za pomocą którego pozbędziesz się zanieczyszczeń z układu dolotowego.
Najogólniej mówiąc, przyczyn zwiększenia obrotów na luzie jest naprawdę wiele. Wyżej opisane są najczęstszymi, ale niejedynymi. Do innych winowajców zaliczyć można m.in.:
Jak widać – problem z wysokimi obrotami na biegu jałowym może dotyczyć drobnostki jak np. przepalenie bezpiecznika, ale równie dobrze czegoś poważniejszego, jak nieszczelności układu dolotowego. Dlatego też nie należy bagatelizować tego zjawiska i udać się do mechanika w celu wykrycia usterki.