Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 30-11-2022
https://docs.google.com/document/d/1HMUyR8oBsRawTg4skKRlxAejHNKZ7SQJIAdsW8pk0Sk/edit#

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich obrotach. Kierowcy nieraz jednak spotykają się z brakiem stabilności, a konkretniej – ze zwiększonymi obrotami. Można powiedzieć, że taka sytuacja nie jest normalna i może być oznaką występującej usterki. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? O tym w dzisiejszym wpisie przygotowanym przez zespół TEC 2000.

Jaka jest rola biegu jałowego w samochodzie?

Mówiąc najprościej, bieg jałowy jest najniższą prędkością obrotową, przy której jednostka napędowa nie gaśnie. Można więc dojść do wniosku, że „luz” z założenia związany jest z niskimi obrotami, które powinny utrzymywać się na podobnym, niezbyt dużym poziomie. Dzięki biegowi jałowemu silnik generuje taki moment, dzięki któremu jest w stanie pokonać wszelkie opory, bez zachwiania stabilności pracy, czyli np. bez gaśnięcia. Innymi słowy: wrzucenie biegu jałowego zapewnia silnikowi minimum mocy potrzebnej do pracy i przeprowadzenia podstawowych procesów jak np. dostarczenie prądu do alternatora.

Zobacz też: Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Wysokie obroty na luzie, czyli jakie?

Choć bieg jałowy powinien zapewniać pracę na niskich parametrach, może zdarzyć się, że obroty będą podwyższone. Kiedy można mówić o takiej sytuacji? Ciężko jest jednoznacznie określić, kiedy luz zapewnia optymalne warunki pracy – wszystko bowiem zależy od modelu auta, przebiegu czy roku produkcji pojazdu. Niemniej jednak przyjęło się, że na biegu jałowym bezpieczną granicą jest 850 obrotów na minutę. Można więc stwierdzić, że każda nadwyżka, może być sygnałem dla kierowców, że silnik nie pracuje tak, jak powinien.

Wysokie obroty na biegu jałowym – przyczyn może być wiele

W starszych pojazdach za zasilanie silnika odpowiedzialny był gaźnik, stąd też zwiększone obroty na biegu jałowym były najczęściej oznaką awarii właśnie tego elementu. Po wymianie gaźnika na nowy objawy ustawały, a jednostka napędowa mogła znów pracować na optymalnych parametrach.

W dzisiejszych czasach jednak coraz więcej samochodów bazuje na rozwiązaniach elektronicznych, stąd też obecnie lista podejrzanych elementów, mogących wpływać na podwyższone obroty na biegu jałowym, jest większa, aniżeli jeszcze kilkanaście lat temu. Poniżej możliwe przyczyny wystąpienia tego zjawiska.

Niesprawna przepustnica

Zwiększone obroty na biegu jałowym mają podłoże głównie w przepustnicy, czyli w podzespole mającym za zadanie dozować odpowiednią ilość powietrza do silnika. Konkretniej mówiąc, winowajcą często okazuje się zacięta linka gazu, która uniemożliwia powrót przepustnicy do właściwej pozycji. Opcjonalnie możemy również mówić tutaj o całkowitym zablokowaniu przepustnicy przez jej uszkodzenie mechaniczne.

Tryb awaryjny sterownika

Kolejnym przypadkiem, w którym pojazd na biegu jałowym ma podwyższone obroty, jest sytuacja, gdy sterownik przechodzi w tryb awaryjny, co może być spowodowane np. uszkodzeniem pedała gazu. W takim wypadku komputer elektronicznie będzie utrzymywać wysokie obroty po to, by uniemożliwić zjazd pojazdem.

Czujniki

Jak wspomnieliśmy wyżej – w nowszych pojazdach za wiele procesów odpowiedzialna jest elektronika. Za kontrolowanie obrotów odpowiedzialny jest komputer, którego zadaniem jest odczytywanie informacji z różnych czujników takich jak np. sonda Lambda czy też czujnik ustawienia przepustnicy.

Jeżeli chodzi o wysokie obroty, to winowajcą często okazuje się czujnik odpowiedzialny za badanie temperatury silnika – w przypadku, gdy jest niesprawny, może pokazywać, że silnik jest nierozgrzany, a w rzeczywistości osiągnął już odpowiednią temperaturę.

Zobacz też: Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Kolektor

Zwiększone obroty silnika mogą być spowodowane dostaniem się powietrza do kolektora dolotu – taka sytuacja ma miejsce, gdy w układzie dolotowym doszło do nieszczelności. Dlatego też ważne jest, by regularnie dbać o kondycję dolotu, co zmniejsza ryzyko wystąpienia tego typu usterek – najlepiej za sprawą sprawdzonego preparatu jak np. TEC 2000 Induction Cleaner, czyli środka do czyszczenia układu dolotowego, który dokładnie oczyszcza turbosprężarkę, kolektor, obudowę przepustnicy, zawory sterujące i gaźniki.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

TEC 2000 Induction Cleaner – preparat, za pomocą którego pozbędziesz się zanieczyszczeń z układu dolotowego.

Wysokie obroty na biegu jałowym – pozostałe przyczyny

Najogólniej mówiąc, przyczyn zwiększenia obrotów na luzie jest naprawdę wiele. Wyżej opisane są najczęstszymi, ale niejedynymi. Do innych winowajców zaliczyć można m.in.:

  • uszkodzony bezpiecznik,
  • nieszczelny przewód podciśnienia,
  • niesprawny silniczek krokowy,
  • awarię komputera.

Jak widać – problem z wysokimi obrotami na biegu jałowym może dotyczyć drobnostki jak np. przepalenie bezpiecznika, ale równie dobrze czegoś poważniejszego, jak nieszczelności układu dolotowego. Dlatego też nie należy bagatelizować tego zjawiska i udać się do mechanika w celu wykrycia usterki.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Co może być przyczyną problemów z rozruchem zimnego silnika i jak się z nimi uporać?

Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju…

Czytaj

Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

Czytaj

Jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem? Poznaj siłę TEC 2000 Diesel System Cleaner

Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…

Czytaj

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Czytaj

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Czytaj

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Czytaj

Czy płukanka silnika jest bezpieczna dla uszczelnień gumowych?

Silnik jest sercem każdego samochodu, dlatego tak ważne jest, by utrzymywać go w jak najlepszej kondycji. Jak to…

Czytaj

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Czytaj

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czytaj

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Czytaj

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Czytaj

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Czytaj

Nierówna praca silnika: poznaj najczęstsze przyczyny

Można powiedzieć, że silnik jest sercem każdego pojazdu, dlatego też niezmiernie istotne jest to, by pracował on w…

Czytaj

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Czytaj

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Czytaj

Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?

Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc…

Czytaj

Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby

Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych to zabieg, który pozwala przedłużyć żywotność wtrysków i cieszyć się wydajną pracą silnika przez dłuższy…

Czytaj

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Czytaj

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Czytaj

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Czytaj

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Czytaj

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Czytaj

Jak stosować płukankę do silnika, aby płukanie jednostki przyniosło efekt?

Płukanki do silnika w ostatnich latach stały się bardzo popularnymi środkami do konserwacji i pielęgnacji jednostek napędowych różnego…

Czytaj

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Czytaj

Jaki skład ma płukanka do silnika?

Tworząc płukankę do silnika firma TEC 2000 postawiła sobie za zadanie stworzyć preparat, który wyróżniał się będzie innowacyjnym…

Czytaj

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Czytaj

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Czytaj

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Czytaj

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Czytaj

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czytaj

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czytaj

Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji…

Czytaj

Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Jeżdżąc samochodem, możesz po pewnym czasie zauważyć znaczne zmniejszenie osiągów silnika i problemy z jego poprawnym funkcjonowaniem. Skaczące…

Czytaj

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Czytaj

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…

Czytaj