Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?
Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są…
Głośna praca wtryskiwaczy – a konkretnie – stukanie wtrysków to zjawisko, z którym spotkać się mogą w szczególności właściciele aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Tego typu objaw może budzić wątpliwości wśród kierowców co do aktualnej kondycji układu wtryskowego, dlatego też w przypadku wystąpienia charakterystycznych stuków spod maski, nie warto ich bagatelizować, tylko poczynić odpowiednie kroki, by oszczędzić sobie poważnych problemów z jednostką napędową. Dlaczego wtryskiwacz stuka? Co zrobić, by zminimalizować ryzyko wystąpienia takiej sytuacji?
Nowoczesne wtryskiwacze jak np. Common Rail są podzespołami, które cechuje wysoka kultura pracy, co oznacza tylko, tyle że podczas jazdy nie generują wysokiego poziomu hałasu.
Ważne!
Należy być świadomym, że wtryski – niezależnie od rodzaju – nie powinny wydawać żadnych “podejrzanych” dźwięków – a do takowych właśnie należy zaliczyć stukanie (szczególnie odczuwalne jest na zimnym silniku).
Choć w pierwszej chwili może nie przysporzyć problemów w czasie jazdy, tak zbagatelizowane po czasie może przynieść fatalne w skutkach awarie.
Najczęstszą przyczyną stukających wtrysków są nagromadzone w ich wnętrzu zanieczyszczenia w postaci nagaru i innych osadów, będących efektem spalania paliwa, a także nieczystości znajdujących się w paliwie. Same zabrudzenia mogą osadzać się zarówno na dyszach, jak i w środku komór, co z kolei może prowadzić do problemów z dawkowaniem i rozpylaniem paliwa. Nadmiar zanieczyszczeń negatywnie wpłynie nie tylko na pracę wtrysków, ale również całej jednostki napędowej. W momencie, gdy zbierze się ich zbyt dużo, wtryskiwacze ulegną zatkaniu, tracąc swoje właściwości. Następstwem tego będą takie problemy jak:
Choć nie każdy może zdawać sobie sprawę z tego, jak wielką krzywdę dla wtrysków, a także całego pojazdu mogą wyrządzić z pozoru niegroźne zanieczyszczenia, warto być świadomym, że ich nadmiar może poskutkować nawet całkowitą awarią jednostki napędowej – mowa tutaj oczywiście o ekstremalnych przypadkach, gdy temat zanieczyszczonych wtryskiwaczy był przez długi czas bagatelizowany. Przykładem tutaj będzie uszkodzenie tłoków oraz cylindrów czy też zaworów i gniazd zaworowych – awarie tychże podzespołów mogą mieć jedno podłoże, a więc nieprawidłowe spalanie paliwa i odkładanie się nagaru i sadzy, co z kolei jest konsekwencją nierównomiernego spalania paliwa przez niedrożne lub zatkane wtryskiwacze.
Wiedząc już, jak poważnym problemem może być stukanie wtryskiwaczy Common Rail (lub innego typu) spowodowane wspomnianymi wyżej zanieczyszczeniami, warto zawczasu reagować. W jaki sposób? To proste – przeczyścić wtryski za pomocą chemicznego preparatu i pozbyć się osadów z końcówek i dysz. Takie rozwiązanie jest o wiele tańsze, aniżeli udanie się na regenerację wtryskiwaczy w profesjonalnym warsztacie samochodowym, stąd też w ostatnich latach jest coraz popularniejsze.
Ważne!
O regularnej pielęgnacji należy pamiętać nie tylko wtedy, gdy zaczną się pierwsze objawy zabrudzonych/zużytych wtryskiwaczy. Sięganie po wysokiej jakości preparaty czyszczące powinno być traktowane przede wszystkim jako profilaktyka, która ma uchronić wtryski przed zapchaniem i tym samym – przed potencjalnymi awariami spowodowanymi ich degradacją.
Po co więc sięgnąć? Moim wyborem w przypadku silników wysokoprężnych jest TEC 2000 Diesel Injector Cleaner cechujący się wysoką skutecznością w czyszczeniu końcówek oraz dysz wtryskiwaczy. Za sprawą innowacyjnej formuły świetnie radzi sobie z nagarem oraz innymi osadami, ale nie tylko. Wykorzystasz go również do usunięcia zanieczyszczeń zbierających się paliwach słabszej jakości. Wartym odnotowania jest fakt, że w swoim składzie posiada również substancje smarne, które wydłużają żywotność wtryskiwaczy, zmniejszając ryzyko uszkodzenia oraz odwlekając w czasie ich regenerację.
Warto pamiętać, że preparaty takie jak wspomniany wyżej Diesel Injector Cleaner doskonale sprawdzą się w regularnej pielęgnacji, ale nie są to magiczne narzędzia, które naprawią usterki wtrysków. Jeżeli stukanie spowodowane jest uszkodzeniem wtryskiwaczy, samo przeczyszczenie ich nie wystarczy. W takiej sytuacji warto pomyśleć o regeneracji, czyli usłudze, która ma na celu przywrócić wtryskom optymalne parametry pracy. Taką operację przeprowadza się w profesjonalnych warunkach, a w jej skład wchodzi: diagnostyka, czyszczenie, wymiana zużytych części, kalibracja, a także testy.
Jeżeli wtryski nie nadają się do regeneracji, nie pozostaje nic innego jak wymiana części na nowe – jedna i druga opcja to wydatek mogący sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Takich kosztów można uniknąć – podstawą jest wspomniana wcześniej profilaktyka i regularna pielęgnacja układu wtryskowego.
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.