Głośna praca wtryskiwaczy – a konkretnie – stukanie wtrysków to zjawisko, z którym spotkać się mogą w szczególności właściciele aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Tego typu objaw może budzić wątpliwości wśród kierowców co do aktualnej kondycji układu wtryskowego, dlatego też w przypadku wystąpienia charakterystycznych stuków spod maski, nie warto ich bagatelizować, tylko poczynić odpowiednie kroki, by oszczędzić sobie poważnych problemów z jednostką napędową. Dlaczego wtryskiwacz stuka? Co zrobić, by zminimalizować ryzyko wystąpienia takiej sytuacji?
Stukający wtrysk – nie bagatelizuj problemu!
Nowoczesne wtryskiwacze jak np. Common Rail są podzespołami, które cechuje wysoka kultura pracy, co oznacza tylko, tyle że podczas jazdy nie generują wysokiego poziomu hałasu.
Choć w pierwszej chwili może nie przysporzyć problemów w czasie jazdy, tak zbagatelizowane po czasie może przynieść fatalne w skutkach awarie.
Stukający wtryskiwacz – efekt zanieczyszczenia
Najczęstszą przyczyną stukających wtrysków są nagromadzone w ich wnętrzu zanieczyszczenia w postaci nagaru i innych osadów, będących efektem spalania paliwa, a także nieczystości znajdujących się w paliwie. Same zabrudzenia mogą osadzać się zarówno na dyszach, jak i w środku komór, co z kolei może prowadzić do problemów z dawkowaniem i rozpylaniem paliwa. Nadmiar zanieczyszczeń negatywnie wpłynie nie tylko na pracę wtrysków, ale również całej jednostki napędowej. W momencie, gdy zbierze się ich zbyt dużo, wtryskiwacze ulegną zatkaniu, tracąc swoje właściwości. Następstwem tego będą takie problemy jak:
- ciężki rozruch (zwłaszcza na zimno),
- nadmierne dymienie,
- spadek osiągów.
Dlaczego zanieczyszczenie wtrysków to problem, którego nie należy lekceważyć?
Choć nie każdy może zdawać sobie sprawę z tego, jak wielką krzywdę dla wtrysków, a także całego pojazdu mogą wyrządzić z pozoru niegroźne zanieczyszczenia, warto być świadomym, że ich nadmiar może poskutkować nawet całkowitą awarią jednostki napędowej – mowa tutaj oczywiście o ekstremalnych przypadkach, gdy temat zanieczyszczonych wtryskiwaczy był przez długi czas bagatelizowany. Przykładem tutaj będzie uszkodzenie tłoków oraz cylindrów czy też zaworów i gniazd zaworowych – awarie tychże podzespołów mogą mieć jedno podłoże, a więc nieprawidłowe spalanie paliwa i odkładanie się nagaru i sadzy, co z kolei jest konsekwencją nierównomiernego spalania paliwa przez niedrożne lub zatkane wtryskiwacze.
Jak zapobiec stukaniu wtryskiwaczy? Świadoma i regularna pielęgnacja to podstawa
Wiedząc już, jak poważnym problemem może być stukanie wtryskiwaczy Common Rail (lub innego typu) spowodowane wspomnianymi wyżej zanieczyszczeniami, warto zawczasu reagować. W jaki sposób? To proste – przeczyścić wtryski za pomocą chemicznego preparatu i pozbyć się osadów z końcówek i dysz. Takie rozwiązanie jest o wiele tańsze, aniżeli udanie się na regenerację wtryskiwaczy w profesjonalnym warsztacie samochodowym, stąd też w ostatnich latach jest coraz popularniejsze.
Po co więc sięgnąć? Moim wyborem w przypadku silników wysokoprężnych jest TEC 2000 Diesel Injector Cleaner cechujący się wysoką skutecznością w czyszczeniu końcówek oraz dysz wtryskiwaczy. Za sprawą innowacyjnej formuły świetnie radzi sobie z nagarem oraz innymi osadami, ale nie tylko. Wykorzystasz go również do usunięcia zanieczyszczeń zbierających się paliwach słabszej jakości. Wartym odnotowania jest fakt, że w swoim składzie posiada również substancje smarne, które wydłużają żywotność wtryskiwaczy, zmniejszając ryzyko uszkodzenia oraz odwlekając w czasie ich regenerację.
Wyczyszczenie wtrysków nie pomogło – co zrobić w takim wypadku?
Warto pamiętać, że preparaty takie jak wspomniany wyżej Diesel Injector Cleaner doskonale sprawdzą się w regularnej pielęgnacji, ale nie są to magiczne narzędzia, które naprawią usterki wtrysków. Jeżeli stukanie spowodowane jest uszkodzeniem wtryskiwaczy, samo przeczyszczenie ich nie wystarczy. W takiej sytuacji warto pomyśleć o regeneracji, czyli usłudze, która ma na celu przywrócić wtryskom optymalne parametry pracy. Taką operację przeprowadza się w profesjonalnych warunkach, a w jej skład wchodzi: **diagnostyka, czyszczenie, wymiana zużytych części, kalibracja, a także testy.**Jeżeli wtryski nie nadają się do regeneracji, nie pozostaje nic innego jak wymiana części na nowe – jedna i druga opcja to wydatek mogący sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Takich kosztów można uniknąć – podstawą jest wspomniana wcześniej profilaktyka i regularna pielęgnacja układu wtryskowego.