Co jest przyczyną stukania wtryskiwaczy i jak się przed tym uchronić?

Autor: Łukasz Młodkowski | Data publikacji: 23-05-2023
Co jest przyczyną stukania wtryskiwaczy i jak się przed tym uchronić?

Głośna praca wtryskiwaczy – a konkretnie – stukanie wtrysków to zjawisko, z którym spotkać się mogą w szczególności właściciele aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Tego typu objaw może budzić wątpliwości wśród kierowców co do aktualnej kondycji układu wtryskowego, dlatego też w przypadku wystąpienia charakterystycznych stuków spod maski, nie warto ich bagatelizować, tylko poczynić odpowiednie kroki, by oszczędzić sobie poważnych problemów z jednostką napędową. Dlaczego wtryskiwacz stuka? Co zrobić, by zminimalizować ryzyko wystąpienia takiej sytuacji?

Stukający wtrysk – nie bagatelizuj problemu!

Nowoczesne wtryskiwacze jak np. Common Rail są podzespołami, które cechuje wysoka kultura pracy, co oznacza tylko, tyle że podczas jazdy nie generują wysokiego poziomu hałasu.

Ważne!

Należy być świadomym, że wtryski – niezależnie od rodzaju – nie powinny wydawać żadnych “podejrzanych” dźwięków – a do takowych właśnie należy zaliczyć stukanie (szczególnie odczuwalne jest na zimnym silniku).

Choć w pierwszej chwili może nie przysporzyć problemów w czasie jazdy, tak zbagatelizowane po czasie może przynieść fatalne w skutkach awarie.

Stukający wtryskiwacz – efekt zanieczyszczenia

Najczęstszą przyczyną stukających wtrysków są nagromadzone w ich wnętrzu zanieczyszczenia w postaci nagaru i innych osadów, będących efektem spalania paliwa, a także nieczystości znajdujących się w paliwie. Same zabrudzenia mogą osadzać się zarówno na dyszach, jak i w środku komór, co z kolei może prowadzić do problemów z dawkowaniem i rozpylaniem paliwa. Nadmiar zanieczyszczeń negatywnie wpłynie nie tylko na pracę wtrysków, ale również całej jednostki napędowej. W momencie, gdy zbierze się ich zbyt dużo, wtryskiwacze ulegną zatkaniu, tracąc swoje właściwości. Następstwem tego będą takie problemy jak:

  • ciężki rozruch (zwłaszcza na zimno),
  • nadmierne dymienie,
  • spadek osiągów.

Dlaczego zanieczyszczenie wtrysków to problem, którego nie należy lekceważyć?

Choć nie każdy może zdawać sobie sprawę z tego, jak wielką krzywdę dla wtrysków, a także całego pojazdu mogą wyrządzić z pozoru niegroźne zanieczyszczenia, warto być świadomym, że ich nadmiar może poskutkować nawet całkowitą awarią jednostki napędowej – mowa tutaj oczywiście o ekstremalnych przypadkach, gdy temat zanieczyszczonych wtryskiwaczy był przez długi czas bagatelizowany. Przykładem tutaj będzie uszkodzenie tłoków oraz cylindrów czy też zaworów i gniazd zaworowych – awarie tychże podzespołów mogą mieć jedno podłoże, a więc nieprawidłowe spalanie paliwa i odkładanie się nagaru i sadzy, co z kolei jest konsekwencją nierównomiernego spalania paliwa przez niedrożne lub zatkane wtryskiwacze.

Jak zapobiec stukaniu wtryskiwaczy? Świadoma i regularna pielęgnacja to podstawa

Wiedząc już, jak poważnym problemem może być stukanie wtryskiwaczy Common Rail (lub innego typu) spowodowane wspomnianymi wyżej zanieczyszczeniami, warto zawczasu reagować. W jaki sposób? To proste – przeczyścić wtryski za pomocą chemicznego preparatu i pozbyć się osadów z końcówek i dysz. Takie rozwiązanie jest o wiele tańsze, aniżeli udanie się na regenerację wtryskiwaczy w profesjonalnym warsztacie samochodowym, stąd też w ostatnich latach jest coraz popularniejsze.

Ważne!

O regularnej pielęgnacji należy pamiętać nie tylko wtedy, gdy zaczną się pierwsze objawy zabrudzonych/zużytych wtryskiwaczy. Sięganie po wysokiej jakości preparaty czyszczące powinno być traktowane przede wszystkim jako profilaktyka, która ma uchronić wtryski przed zapchaniem i tym samym – przed potencjalnymi awariami spowodowanymi ich degradacją.

Po co więc sięgnąć? Moim wyborem w przypadku silników wysokoprężnych jest TEC 2000 Diesel Injector Cleaner cechujący się wysoką skutecznością w czyszczeniu końcówek oraz dysz wtryskiwaczy. Za sprawą innowacyjnej formuły świetnie radzi sobie z nagarem oraz innymi osadami, ale nie tylko. Wykorzystasz go również do usunięcia zanieczyszczeń zbierających się paliwach słabszej jakości. Wartym odnotowania jest fakt, że w swoim składzie posiada również substancje smarne, które wydłużają żywotność wtryskiwaczy, zmniejszając ryzyko uszkodzenia oraz odwlekając w czasie ich regenerację.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Wyczyszczenie wtrysków nie pomogło – co zrobić w takim wypadku?

Warto pamiętać, że preparaty takie jak wspomniany wyżej Diesel Injector Cleaner doskonale sprawdzą się w regularnej pielęgnacji, ale nie są to magiczne narzędzia, które naprawią usterki wtrysków. Jeżeli stukanie spowodowane jest uszkodzeniem wtryskiwaczy, samo przeczyszczenie ich nie wystarczy. W takiej sytuacji warto pomyśleć o regeneracji, czyli usłudze, która ma na celu przywrócić wtryskom optymalne parametry pracy. Taką operację przeprowadza się w profesjonalnych warunkach, a w jej skład wchodzi: diagnostyka, czyszczenie, wymiana zużytych części, kalibracja, a także testy.

Jeżeli wtryski nie nadają się do regeneracji, nie pozostaje nic innego jak wymiana części na nowe – jedna i druga opcja to wydatek mogący sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Takich kosztów można uniknąć – podstawą jest wspomniana wcześniej profilaktyka i regularna pielęgnacja układu wtryskowego.

Łukasz Młodkowski

Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.

Zobacz także

Auto dymi przy przyspieszaniu na czarno, biało lub niebiesko – co oznaczają konkretne kolory?

Każdy kierowca wie, że nadmiernie wydobywający się dym z rury wydechowej to zazwyczaj zły znak. Jednak nie wszyscy…

Wyczuwalny zapach benzyny w oleju – problemem może być lejący wtrysk benzynowy!

Kiedy w Twoim samochodzie zaczynasz wyczuwać zapach benzyny w oleju, jest to zdecydowany sygnał ostrzegawczy. Wskazuje to na…

Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy – co nam mówi o tym, że wtryski należy wymienić?

Wtryski, niezależnie od rodzaju paliwa, na jakie jest przystosowany pojazd, pełnią kluczową rolę w układzie paliwowym. Ich prawidłowe…

Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?

Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są…

Co jest przyczyną stukania wtryskiwaczy i jak się przed tym uchronić?

Głośna praca wtryskiwaczy – a konkretnie – stukanie wtrysków to zjawisko, z którym spotkać się mogą w szczególności…

Minusowa korekta wtrysku – co oznacza i czym się objawia?

Nieodłącznym elementem każdego silnika spalinowego jest układ wtryskowy, którego sercem z kolei są wtryskiwacze. Odpowiedzialne są one za…

Czym jest kąt wtrysku, jaki ma wpływ na pracę silnika i jak go ustawić?

W dzisiejszych czasach samochody bazują na coraz to nowocześniejszych i coraz bardziej skomplikowanych konstrukcjach. Z tego powodu na…

Koszt regeneracji wtrysków – na jaki wydatek należy się nastawić?

Wtryskiwacze są ważnymi elementami każdego silnika spalinowego. Niezależnie od tego, czy mówimy o jednostce benzynowej, czy wysokoprężnej –…

Kiedy regenerować wtryskiwacze?

Rola wtryskiwaczy zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych jest na tyle istotna, że w momencie, gdy wtryski…

Wtryskiwacze piezoelektryczne – rewolucyjna technologia, o której warto wiedzieć

Wtryskiwacze piezoelektryczne to jedne z najnowocześniejszych urządzeń stosowanych w dzisiejszych samochodach. Wtryski tego rodzaju niosą wiele zalet dla…

Jak sprawdzić, który wtrysk jest uszkodzony?

Wtryskiwacze to kluczowe elementy układu paliwowego w samochodach benzynowych i dieslowych. To właśnie od ich sprawności zależy wydajność…

Wtryskiwacze elektromagnetyczne – poznaj je bliżej

Wtryskiwacze paliwa są niezbędnymi elementami silnika samochodowego odpowiadającymi za dawkowanie paliwa do silnika. Same wtryski można rozróżnić na…

Co może być przyczyną problemów z rozruchem zimnego silnika i jak się z nimi uporać?

Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju…

Nierówna praca silnika: poznaj najczęstsze przyczyny

Można powiedzieć, że silnik jest sercem każdego pojazdu, dlatego też niezmiernie istotne jest to, by pracował on w…

Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?

Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc…

Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika

W każdej jednostce napędowej – niezależnie od jej rodzaju – z czasem dochodzi do utraty jej pierwotnych osiągów….

Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby

Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych to zabieg, który pozwala przedłużyć żywotność wtrysków i cieszyć się wydajną pracą silnika przez dłuższy…

Jaka jest żywotność wtryskiwaczy benzynowych?

W branży motoryzacyjnej panuje powszechne przekonanie, że wtryskiwacze w samochodach benzynowych są praktycznie bezawaryjne. Trudno się z tym…

Jak wygląda prawidłowe czyszczenie wtryskiwaczy w Dieslu?

Jak czyścić wtryski w Dieslu? Czy można robić to na własną rękę, czy lepiej zostawić to w rękach…

Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?

Dobra kondycja wtryskiwaczy przekłada się na prawidłowe i bezproblemowe działanie układu paliwowego, dlatego tak ważne jest ich czyszczenie…

Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji…

Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Jeżdżąc samochodem, możesz po pewnym czasie zauważyć znaczne zmniejszenie osiągów silnika i problemy z jego poprawnym funkcjonowaniem. Skaczące…