Jak skutecznie i bezpiecznie wyczyścić silnik?
Od lat rośnie popularność preparatów do czyszczenia jednostki napędowej. Skuteczność płukanek silnika została potwierdzona licznymi testami a preparaty cieszą…
Każdy dostępny na rynku olej silnikowy posiada oznaczenie odpowiadające jego właściwościom. Cyfry i litery znajdujące się na etykiecie butelki w pierwszej chwili mogą budzić zwątpienie – w rzeczywistości jednak są one bardzo pomocne dla kierowców w kwestii wyboru idealnej formulacji do posiadanej jednostki napędowej. A więc: co oznaczają liczby na oleju silnikowym?
Olej silnikowy jest dla każdego pojazdu niczym krew dla ludzkiego organizmu. Bez środka smarnego bowiem nie ma mowy o wydajnej i bezpiecznej pracy silnika, który musi mieć zapewnione odpowiednie smarowanie redukujące tarcie pomiędzy metalowymi elementami jednostki. Sam olej jest odpowiedzialny również za chłodzenie elementów czy odciąganie gromadzących się we wnętrzu układu zanieczyszczeń. Z czasem jednak każda formulacja traci swoje pierwotne właściwości, stąd też podlega regularnej wymianie. Aby wiedzieć, po jaki środek smarny sięgnąć, by zapewnić posiadanej jednostce optymalne warunki pracy, należy sugerować się oznaczeniem oleju silnikowego znajdującym się na etykiecie butelki formulacji.
Symbole olejów na pierwszy rzut oka mogą wydawać się ciężkie do rozszyfrowania – w rzeczywistości jednak wystarczy dowiedzieć się kilku podstawowych informacji o klasyfikacji środków smarnych oraz o samych formulacjach, aby wiedzieć, do jakiego silnika wybrać dany preparat i tym samym oszczędzić sobie ewentualnych problemów z kondycją jednostki napędowej,
Same oznaczenia olei silnikowych odnoszą się do konkretnych parametrów formulacji: lepkości oraz jakości. Właściwości te zapisane są w kilku normach – SAE, ACEA oraz API.
SAE (Society of Automotive Engineers) to stowarzyszenie, które stworzyło normę określającą lepkość olejów – parametr opisujący właściwości smarne oleju w niskich i wysokich temperaturach. Sama klasyfikacja dzieli preparaty według klas letnich i zimowych.
Jeśli chodzi o pierwszą z nich, czyli zimową, symbol wyrażony jest za pomocą cyfry np. 10, a także litery “W” (pierwsza litera słowa winter, czyli zima). Jeśli chodzi o klasę letnią, zapisuje się ją jedynie za sprawą liczby.
Co ważne: obecnie stosuje się oleje wielosezonowe, stąd też obie normy podaje się równocześnie, a więc pełen zapis klasy lepkości prezentuje się następująco: 0W-20, 5W-30, 10W-40 i tak dalej. Poniżej przykłady oznaczenia na olejach samochodowych zapisanych w normie SAE wraz z wyjaśnieniem cyfr i liter tworzących pełen zapis.
Zgodnie z powyższym: jest różnica pomiędzy olejem silnikowym 5W-30 a 0W-40. Na podstawie tego, co określa SAE, pierwszy środek smarny zachowuje odpowiednią lepkość w przedziale temperatur od -25°C do +25°C. Z kolei olej o symbolu 0W-40 przystosowany jest do pracy w zakresie temperatur od -40°C do +40°C.
Niektóre oznakowanie oleju silnikowego może wydawać się niemal identyczne (np. 10W-20 i 10W-30) – warto jednak mieć na uwadze, że z pozoru niewielkie zmiany, mają odzwierciedlenie w rzeczywistości, stąd przed zakupem formulacji należy dobrze zapoznać się z etykietą, tak, by zapewnić silnikowi najlepsze warunki pracy i ochronę.
ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów, stworzyło normę klasyfikacji olejów ze względu na ich jakość. Samo oznaczenie składa się zarówno z liter, jak i cyfr. Pierwsze z nich określają typ pojazdu, do którego pasuje dany środek smarny, liczby z kolei odpowiadają możliwościom formulacji (im cyfra jest wyższa, tym olej posiada lepsze właściwości ochronne dla silnika).
Po literach w oznaczeniu olei silnikowych według ACEA dodawane są wspomniane cyfry (od 1 do 5, z wyjątkiem grupy C, gdzie jest to od 1 do 4). Stąd też pełen symbol formulacji może prezentować się następująco: ACEA A3-B4
Co ważne: nic nie stoi na przeszkodzie, aby w pojeździe użyć formulacji o wyższej klasie jakości ACEA, niż jest to przewidziane w zaleceniach producenta pojazdu. Analogiczne: niewskazane jest obniżanie klasy jakościowej – użycie gorszego jakościowo oleju nie zapewni odpowiedniej ochrony jednostce i może przyczynić się do jej szybszego zużycia.
Zobacz też: Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?
Amerykański Instytut Nafty (API) podobnie jak ACEA stworzył klasyfikację dla jakości olejów silnikowych. Podzielona ona została na 3 grupy.
Pełne oznaczenie olei silnikowych według API składa się z dwóch liter (choć oleje do silników wysokoprężnych mogą mieć w zapisie również cyfrę na końcu). Im dalsza cyfra (po S,C bądź F), tym wyższa jakość oleju silnikowego. Zgodnie z powyższym: pełne zapisy mogą prezentować się następująco: SM, SL, SJ bądź CI-4, CH-4. CG-4.
Na sam koniec dodajmy, że nawet najlepiej dobrany, wysokiej jakości olej silnikowy z czasem traci swoje pierwotne właściwości, przez co we wnętrzu silnika odkładają się różnego rodzaju zanieczyszczenia na czele z nagarem. Chcąc zapewnić ochronę jednostce i cieszyć się jej wydajną pracą, serwis olejowy warto wzbogacić o płukanie silnika za sprawą preparatu czyszczącego jak np. TEC 2000 Engine Flush.
Jest to płukanka, która skutecznie rozchodzi się po najdalszych zakamarkach układu i dokładnie zbiera osady m.in. z rowków pierścieni tłokowych, kanałów magistrali olejowej czy popychaczy zaworów, gwarantując tym samym czystość silnikowi i lepsze smarowanie podzespołom, wydłużając tym samym żywotność układu.