
Klima syczy, nie chłodzi, denerwuje – co tak naprawdę dzieje się z układem i kiedy trzeba reagować?
Słyszysz dziwne syczenie z nawiewów, a klimatyzacja ledwo chłodzi? Nie jesteś sam – ten pr...
Jeśli wyjeżdżasz samochodem prosto z salonu, to wiesz, że spalanie paliwa będzie na poziomie, które gwarantuje producent, a sam silnik będzie pracował cicho i bez żadnych zakłóceń. Nowy silnik jest czysty i wszystkie płyny eksploatacyjne są na odpowiednim poziomie. Jednak z biegiem czasu poszczególne elementy eksploatacyjne zużywają się, a sama jednostka napędowa ulega zanieczyszczeniu. A to może przełożyć się na niższą moc, wyższe zużycie paliwa czy głośną pracę silnika.
Nagromadzone zanieczyszczenia pod postacią nagaru, sadzy, szlamu czy pozostałości starego zużytego oleju, zaburzają prawidłową pracę silnika. Najczęściej z powodu zanieczyszczeń cierpią zawory, wtryskiwacze czy kolektor ssący.
Zabrudzony silnik to trudności z jego uruchomieniem, głośna praca, brak wykorzystania potencjału nowo wymienionego oleju czy niższa kompresja w cylindrach.
Bezawaryjne działanie silników — zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji. Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach. Ważna jest:
Najlepiej co rok lub wcześniej, po przejechaniu 15.000 km. Do tego warto stosować olej wysokiej jakości, który posiada odpowiednią ilość dodatków czyszczących i detergentów. Odpowiadają one za rozpuszczanie osadów nisko i wysokotemperaturowych. Zarówno stary olej, jak i ten niskiej jakości grozi zwiększeniem osadzania się nagaru.
Bezwzględnie należy stosować olej o parametrach zgodnych z zaleceniami producenta. Przykładowo, jeśli do danego typu samochodów zalecany jest olej syntetyczny, nie można stosować innego np. półsyntetycznego. Dodatkowo trzeba pamiętać, żeby utrzymywać odpowiedni poziom oleju: sprawdzać jego poziom i ewentualne niedobory uzupełnić.
Krótkie trasy po mieście, zwłaszcza jeśli wymagają częstego zatrzymywania i ponownego uruchamiania samochodu, stanowią duże obciążenie dla silnika. W takim przypadku regularne stosowanie płukanki do silnika będzie bardziej wskazane niż w przypadku samochodów wykorzystywanych przede wszystkim do dynamicznej jazdy autostradą.
video