Czy czysty silnik to większa kultura pracy, mniejsze spalanie i dłuższa żywotność?
Jeśli wyjeżdżasz samochodem prosto z salonu, to wiesz, że spalanie paliwa będzie na poziomie, które gwarantuje producent, a sam silnik będzie pracował cicho i bez żadnych zakłóceń. Nowy silnik jest czysty i wszystkie płyny eksploatacyjne są na odpowiednim poziomie. Jednak z biegiem czasu poszczególne elementy eksploatacyjne zużywają się, a sama jednostka napędowa ulega zanieczyszczeniu. A to może przełożyć się na niższą moc, wyższe zużycie paliwa czy głośną pracę silnika.
Nagromadzone zanieczyszczenia pod postacią nagaru, sadzy, szlamu czy pozostałości starego zużytego oleju, zaburzają prawidłową pracę silnika. Najczęściej z powodu zanieczyszczeń cierpią zawory, wtryskiwacze czy kolektor ssący.
Ważne!
Zabrudzony silnik to trudności z jego uruchomieniem, głośna praca, brak wykorzystania potencjału nowo wymienionego oleju czy niższa kompresja w cylindrach.
Bezawaryjne działanie silników — zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji. Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach. Ważna jest:
Regularna wymiana oleju
Najlepiej co rok lub wcześniej, po przejechaniu 15.000 km. Do tego warto stosować olej wysokiej jakości, który posiada odpowiednią ilość dodatków czyszczących i detergentów. Odpowiadają one za rozpuszczanie osadów nisko i wysokotemperaturowych. Zarówno stary olej, jak i ten niskiej jakości grozi zwiększeniem osadzania się nagaru.
Ważne!
Bezwzględnie należy stosować olej o parametrach zgodnych z zaleceniami producenta. Przykładowo, jeśli do danego typu samochodów zalecany jest olej syntetyczny, nie można stosować innego np. półsyntetycznego. Dodatkowo trzeba pamiętać, żeby utrzymywać odpowiedni poziom oleju: sprawdzać jego poziom i ewentualne niedobory uzupełnić.
Przy częstych trasach na krótki dystans regularne płukanie silnika
Krótkie trasy po mieście, zwłaszcza jeśli wymagają częstego zatrzymywania i ponownego uruchamiania samochodu, stanowią duże obciążenie dla silnika. W takim przypadku regularne stosowanie płukanki do silnika będzie bardziej wskazane niż w przypadku samochodów wykorzystywanych przede wszystkim do dynamicznej jazdy autostradą.
Paliwo tylko wysokiej jakości
Choć nagłośnienie spraw związanych z tzw. “chrzczonym” paliwem przyczyniło się do większej kontroli w tym zakresie, nadal warto tankować tylko na sprawdzonych stacjach benzynowych.
Serwis raz do roku
Serwis warto wykonać raz w roku. Przy okazji wymiany oleju warto zadbać także o wymianę filtrów: oleju, powietrza i paliwa, ale także sprawdzić poziom płynu hamulcowego, stan klocków hamulcowych i ogólny stan samochodu. Dzięki temu ewentualną awarię można wykryć szybciej, a to oznacza mniejsze koszty i bezpieczną jazdę.
Czyszczenie silnika – kiedy warto zastosować płukankę?
Czyszczenie silnika sprawdzi się w kilku przypadkach. Na pewno warto zastanowić się na takim rozwiązaniem, jeśli auto daje już widoczne objawy zbliżających się kłopotów: problemy z rozruchem silnika czy ciemny lub niebieski dym. Powodem problemów prawdopodobnie są nagromadzone zanieczyszczenia: nagar, zużyty olej czy osad.
Rozwiązaniem jest płukanie silnika, które można przeprowadzić przy standardowej wymianie oleju. Efekt: czysty silnik, większa wydajność oleju bezpośrednio po wymianie, zwiększenie mocy, zwiększenie kompresji w cylindrach, większa kultura pracy i mniejsze spalanie paliwa. Przy regularnym stosowaniu płukanki wysokiej jakości to także dłuższa żywotność silnika.
Płukanie silnika sprawdzi się też:
przy dużym przebiegu auta – im większy przebieg, tym więcej nagaru i osadu i tym samym efekt płukania będzie bardziej widoczny,
przy kupnie auta używanego o nieznanej historii eksploatacyjnej,
przy rzadszej niż zalecana wymianie oleju,
przy stosowaniu oleju niskiej jakości lub innego niż zalecany przez producenta.
Jakie efekty daje czyszczenie silnika?
Podstawową kwestią jest usuwanie zanieczyszczeń. Nagar to osad węglowy, który przyczynia się do awarii silnika. Powstaje w rezultacie spalania oleju wymieszanego z paliwem. Przyczyn odkładania się większej ilości nagaru może być kilka m.in. stary olej, jego niski poziom czy stosowanie oleju niskiej jakości. Poza tym trudno w pełni zabezpieczyć silnik przed zanieczyszczeniami, w tym również nagarem, nawet przy regularnej wymianie oleju. Rozwiązaniem jest płukanie silnika – w skład której wchodzą rozpuszczalniki i preparaty smarne usunie osad i nagar z wewnętrznej powierzchni silnika, a to zwiększy jego moc, wyciszy hydrauliczne popychacze zaworów czy pozwoli zwiększyć kompresję w cylindrach.
Podsumowanie
Nie ma samochodów, które się nie psują. Jednak żywotność silnika można przedłużyć. Wymaga to co prawda wypracowania odrobiny dobrych nawyków, jednak w tym przypadku lepiej zapobiegać, niż później płacić duże pieniądze za wymianę części i kosztowną naprawę. Czysty silnik bez nagaru, osadów i innych zanieczyszczeń to większa kultura pracy, mniejsze spalanie i dłuższa żywotność. Ważna jest przy tym systematyczność.
Patryk Gałązka
Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.
Przepustnica jest kluczowym składnikiem silnika spalinowego, kontrolującym dopływ powietrza do komory spalania. Jeśli zauważysz, że twój silnik niespodziewanie…
Pierścienie tłokowe w silniku samochodowym pełnią kluczową rolę. Zapewniają właściwą kompresję, utrzymanie smarowania oraz kontrolę temperatury, a także…
Od lat rośnie popularność preparatów do czyszczenia jednostki napędowej. Skuteczność płukanek silnika została potwierdzona licznymi testami a preparaty cieszą…