Jak skutecznie i bezpiecznie wyczyścić silnik?
Od lat rośnie popularność preparatów do czyszczenia jednostki napędowej. Skuteczność płukanek silnika została potwierdzona licznymi testami a preparaty cieszą…
Jeśli wyjeżdżasz samochodem prosto z salonu, to wiesz, że spalanie paliwa będzie na poziomie, które gwarantuje producent, a sam silnik będzie pracował cicho i bez żadnych zakłóceń. Nowy silnik jest czysty i wszystkie płyny eksploatacyjne są na odpowiednim poziomie. Jednak z biegiem czasu poszczególne elementy eksploatacyjne zużywają się, a sama jednostka napędowa ulega zanieczyszczeniu. A to może przełożyć się na niższą moc, wyższe zużycie paliwa czy głośną pracę silnika.
Nagromadzone zanieczyszczenia pod postacią nagaru, sadzy, szlamu czy pozostałości starego zużytego oleju, zaburzają prawidłową pracę silnika. Najczęściej z powodu zanieczyszczeń cierpią zawory, wtryskiwacze czy kolektor ssący. Ważne! Zabrudzony silnik to trudności z jego uruchomieniem, głośna praca, brak wykorzystania potencjału nowo wymienionego oleju czy niższa kompresja w cylindrach.
Bezawaryjne działanie silników — zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji. Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach. Ważna jest:
Najlepiej co rok lub wcześniej, po przejechaniu 15.000 km. Do tego warto stosować olej wysokiej jakości, który posiada odpowiednią ilość dodatków czyszczących i detergentów. Odpowiadają one za rozpuszczanie osadów nisko i wysokotemperaturowych. Zarówno stary olej, jak i ten niskiej jakości grozi zwiększeniem osadzania się nagaru.
Ważne!
Bezwzględnie należy stosować olej o parametrach zgodnych z zaleceniami producenta. Przykładowo, jeśli do danego typu samochodów zalecany jest olej syntetyczny, nie można stosować innego np. półsyntetycznego. Dodatkowo trzeba pamiętać, żeby utrzymywać odpowiedni poziom oleju: sprawdzać jego poziom i ewentualne niedobory uzupełnić.
Krótkie trasy po mieście, zwłaszcza jeśli wymagają częstego zatrzymywania i ponownego uruchamiania samochodu, stanowią duże obciążenie dla silnika. W takim przypadku regularne stosowanie płukanki do silnika będzie bardziej wskazane niż w przypadku samochodów wykorzystywanych przede wszystkim do dynamicznej jazdy autostradą.
Choć nagłośnienie spraw związanych z tzw. “chrzczonym” paliwem przyczyniło się do większej kontroli w tym zakresie, nadal warto tankować tylko na sprawdzonych stacjach benzynowych.
Serwis warto wykonać raz w roku. Przy okazji wymiany oleju warto zadbać także o wymianę filtrów: oleju, powietrza i paliwa, ale także sprawdzić poziom płynu hamulcowego, stan klocków hamulcowych i ogólny stan samochodu. Dzięki temu ewentualną awarię można wykryć szybciej, a to oznacza mniejsze koszty i bezpieczną jazdę.
Czyszczenie silnika sprawdzi się w kilku przypadkach. Na pewno warto zastanowić się na takim rozwiązaniem, jeśli auto daje już widoczne objawy zbliżających się kłopotów: problemy z rozruchem silnika czy ciemny lub niebieski dym. Powodem problemów prawdopodobnie są nagromadzone zanieczyszczenia: nagar, zużyty olej czy osad.
Rozwiązaniem jest płukanie silnika, które można przeprowadzić przy standardowej wymianie oleju. Efekt: czysty silnik, większa wydajność oleju bezpośrednio po wymianie, zwiększenie mocy, zwiększenie kompresji w cylindrach, większa kultura pracy i mniejsze spalanie paliwa. Przy regularnym stosowaniu płukanki wysokiej jakości to także dłuższa żywotność silnika.
Płukanie silnika sprawdzi się też:
Podstawową kwestią jest usuwanie zanieczyszczeń. Nagar to osad węglowy, który przyczynia się do awarii silnika. Powstaje w rezultacie spalania oleju wymieszanego z paliwem. Przyczyn odkładania się większej ilości nagaru może być kilka m.in. stary olej, jego niski poziom czy stosowanie oleju niskiej jakości. Poza tym trudno w pełni zabezpieczyć silnik przed zanieczyszczeniami, w tym również nagarem, nawet przy regularnej wymianie oleju. Rozwiązaniem jest płukanie silnika – w skład której wchodzą rozpuszczalniki i preparaty smarne usunie osad i nagar z wewnętrznej powierzchni silnika, a to zwiększy jego moc, wyciszy hydrauliczne popychacze zaworów czy pozwoli zwiększyć kompresję w cylindrach.
Nie ma samochodów, które się nie psują. Jednak żywotność silnika można przedłużyć. Wymaga to co prawda wypracowania odrobiny dobrych nawyków, jednak w tym przypadku lepiej zapobiegać, niż później płacić duże pieniądze za wymianę części i kosztowną naprawę. Czysty silnik bez nagaru, osadów i innych zanieczyszczeń to większa kultura pracy, mniejsze spalanie i dłuższa żywotność. Ważna jest przy tym systematyczność.