Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także usunięcie z niej spalin. Potencjalne awarie tego mechanizmu są zmorą każdego kierowcy – mogą być one bowiem naprawdę poważne i kosztowne w naprawie. Jak oszczędzić sobie ewentualnych problemów z tym układem? Odpowiedź jest prosta: regularna wymiana części, a także szybka reakcja na pojawiające się objawy kończącego się rozrządu. Po czym rozpoznać, że mechanizm nadaje się do wymiany?
Objawy kończącego się rozrządu – zły znak dla każdego kierowcy
Rozrząd jest skomplikowanym układem o dużym znaczeniu dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Z racji na swoją budowę, a także rolę, jaką spełnia, ewentualne nieprawidłowości w jego pracy stanowią realne i poważne zagrożenie dla całego silnika. A jak wiadomo – im większe zużycie elementów rozrządu, tym większa szansa na wystąpienie usterki w jednostce. Dlatego też wszelkie objawy zużytego rozrządu nie powinny być bagatelizowane – w przeciwnym razie może dojść nawet do całkowitego uszkodzenia silnika, co jak łatwo się domyślić, wiąże się z bardzo dużym wydatkiem – nierzadko wyższym, niż wartość całego pojazdu.
Rozrząd do wymiany – objawy
Przejdźmy do sedna artykułu, czy tego, jakie są objawy zużycia rozrządu, choć w tym miejscu warto zaznaczyć, że mogą się różnić od siebie w zależności od rodzaju konstrukcji. Oznaki, że trzeba wymienić rozrząd najlepiej słychać na układach, w których został zastosowany łańcuch. Po pierwsze rozciągnięty łańcuch spowoduje zapalenie się kontrolki check engine. To jednak nie wszystko – typowymi sygnałami dla zużytego rozrządu jest:
- głośna praca z okolic rozrządu,
- tarcie o obudowę,
- nierówna praca silnika (często dochodzi do ślizgów łańcucha),
- problem z rozruchem,
- klekot spod maski,
- przerwy w zapłonie,
- wyciek oleju z przedniej części jednostki napędowej.
Objawy rozrządu do wymiany – czy układ zawsze daje znać zawczasu, że wymaga serwisu?
Odpowiedzieliśmy już na pytanie, jak rozpoznać rozrząd do wymiany – w tym miejscu przejdźmy do kolejnego zagadnienia, a mianowicie: czy zawsze dostaniemy informacje o kończącym się rozrządzie? Warto wiedzieć, że objawy zużycia rozrządu nie zawsze muszą występować – tak jest w przypadku paska. W przypadku tego rozwiązania najczęściej dochodzi do jego zerwania, które nie jest poprzedzone żadnym wcześniejszym niepokojącym hałasem. Sam moment zerwania objawia się natychmiastowymi problemami z kompresją silnika. W przypadku, gdy w Twoim pojeździe pasek ulegnie przerwaniu, nie próbuj uruchamiać jednostki napędowej – w przeciwnym razie bardzo łatwo o jej całkowite zniszczenie. Co ważne jednak: mówiąc o pasku, może jednak zdarzyć się tak, że w czasie uruchamiania silnika słychać, że jednostka nierównomiernie pracuje, a przy jej gaszeniu odczuwalne jest charakterystyczne szarpnięcie. Takie zjawisko można traktować jako objaw zużycia się paska.
Zobacz też: Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?
Jak rozpoznać rozrząd do wymiany od strony wizualnej?
Problem z rozrządem jest taki, że przez cały okres eksploatacji jego wygląd nie ulega zmianie, dlatego też ciężko jest ocenić jego zużycie, opierając się o to, co widzimy. Jest jednak jeden sposób, który można rozważyć – dotyczy to jednak jedynie paska rozrządu. W większości przypadków na pokrywie znajdziemy niewielką przykrywkę, którą możemy zdjąć bez konieczności demontowania innych części. Po jej zdjęciu możemy ocenić, czy na pasku obecne są wszystkie ząbki – jeśli nie, jest to sygnał, że trzeba wymienić elastomer. W przeciwnym razie może dojść do zerwania się paska lub innych problemów z układem.
Jak uniknąć przedwczesnego zużycia się rozrządu?
Awarie rozrządu najczęściej biorą się z zużycia się z jego poszczególnych elementów, w tym paska, trzonków zaworów czy sprężyn zaworowych. Choć ich degradacji nie jesteśmy w stanie zatrzymać, tak warto pamiętać, że odpowiednia eksploatacja pojazdu, regularna pielęgnacja układów oraz korzystanie z usług zaufanych warsztatów niesie ze sobą wiele korzyści i może oszczędzić poważnych awarii. Do tego dochodzi kwestia dolewania odpowiedniej jakości oleju silnikowego.
Popychacze zaworów a kondycja rozrządu
Mówiąc o rozrządzie, należy mieć na uwadze, że do układu zaliczają się również elementy, które sterują zaworami. W szczególności wrażliwe na degradacje są popychacze, których zadaniem jest kasowanie luzu zaworowego. Z czasem jednak dochodzi do zmian jego wartości – w przypadku rozrządu szczególnie niepożądaną sytuacją jest, gdy luz jest zbyt duży – przyspiesza to bowiem ścieranie się zaworów oraz innych elementów układu. Zużyte popychacze dadzą o sobie znać w postaci hałasu przypominającego stukanie. Co ważne; objaw ten nie oznacza ich uszkodzenia – może być bowiem sygnałem, że wymagają one konserwacji.
Zobacz też: Objawy przestawionego rozrządu
Płukanie jednostki – sposób, który może oszczędzić dużych szkód z układem
Jak można zadbać o stan popychaczy, a tym samym – reszty układu rozrządu? Dobrym nawykiem jest regularne płukanie silnika za pomocą odpowiedniego preparatu. Dużą popularnością wśród mechaników i kierowców w Polsce cieszy się TEC 2000 Engine Flush, którego możesz zakupić na naszej stronie. Jest to chemiczny preparat, który bazuje na silnych rozpuszczalnikach doskonale radzącymi sobie z zanieczyszczeniami znajdującymi się m.in. w popychaczach zaworowych, tłokach czy magistrali olejowej. Jest to środek, który usprawnia prace szklanek (popychaczy) oraz wydłuża ich żywotność. Puszka to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych, co w porównaniu z potencjalnymi usterkami rozrządu jest naprawdę niewielki.