Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Czy warto zmieniać olej silnikowy

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie auta bez większych problemów. Podstawową kwestią, którą należy wyjaśnić jest określenie kiedy wymienić olej silnikowy, bo w tym zakresie odpowiedź nie zawsze będzie jednoznaczna.

Olej chroni silnik, zmniejsza tarcie pomiędzy ruchomymi elementami jednostki napędowej, stanowi podstawowy czynnik smarujący. W składzie olejów można znaleźć także całą gamę dodatków, które polepszają jego właściwości, m.in. przeciwkorozyjne, przeciwutleniające, powiększające smarność czy dyspersyjne, które utrzymują zanieczyszczenia w jednorodnej zawiesinie.

Wydaje się oczywiste, że olej należy wymieniać. Takie działanie powinno zaowocować sprawnym działaniem silnika na dłużej. Wątpliwości mogą pojawić się przy pytaniu: jak często należy wymieniać olej silnikowy w samochodzie. Nie zawsze warto kurczowo trzymać się wskazówek producenta, gdy zalecenia w stosunku do nowych aut mogą wskazywać wymianę nawet co 30.000 km.

 

Co ile zmieniać olej silnikowy? Co 5.000, 10.000 czy 15.000 kilometrów?

 

Wymiana oleju co 5.000 kilometrów była polecana na początku lat 90. W tym okresie jakość olejów silnikowych dostępnych na rynku była niska, szybko traciły swoje właściwości smarne, przez co wymianę oleju należało przeprowadzać często. Dzisiaj wymiana oleju przy takim przebiegu, sprawdzi się w przypadku samochodów biorących udział w wyścigach samochodowych, a także w przypadku skuterów czy motocykli.

Przy wymianie oleju silnikowego należy wziąć pod uwagę wskazania producenta samochodu, ale czasem warto wymieniać olej częściej niż wynika to z instrukcji obsługi auta. Olej silnikowy po upływie określonego czasu pracy traci swoje właściwości, a tym samym zmniejsza ochronę silnika. Dodatkowo zużycie oleju może różnić się w zależności od stylu i rodzaju jazdy. Inne obciążenia dla silnika będą zarówno w przypadku wykorzystywania auta w celach służbowych, a inne gdy z samochodu korzystamy wyłącznie w celach prywatnych. Ważne też jest czy auto jest uruchamiane średnio np. dwa razy dziennie “z pracy i do pracy” czy kilka razy dziennie na krótkich odległościach. Mechanicy, bez względu na sposób użytkowania auta, najczęściej zalecają wymianę oleju wraz z filtrem co 10.000 czy 15.000 kilometrów lub co roku.

 

Po co są oleje long life, skoro olej warto wymieniać często?

 

Czy warto zmieniać olej silnikowy

 

Oleje long life mają na celu wydłużyć okresy pomiędzy koniecznością wymiany oleju silnikowego nawet po przejechaniu do 30.000 km. Dzięki temu można ograniczyć liczbę przeglądów serwisowych, a tym samym zaoszczędzić pieniądze. Tylko nie zawsze to się będzie faktycznie opłacać. Bo zbyt rzadka wymiana oleju może skończyć się przykrymi konsekwencjami w postaci poważnej i kosztownej awarii silnika.

Używanie olejów typu long life jest możliwe w przypadku tylko niektórych samochodów. Decyzja w tym zakresie należy do producenta aut. Przykładowo dla samochodów grupy VW czyli m.in. Skody, Audi czy Volkswagena możliwość wydłużenia okresu serwisowania do 30.000 km jest oznaczona symbolem “QG1”. Oznacza on zmienną długość okresów obsługi i w praktyce jest uzależniony od stopnia intensywności eksploatacji samochodu. W praktyce termin wizyty w serwisie i wymiany m.in. oleju będzie pod kontrolą komputera, który wskaże kiedy trzeba udać się do warsztatu. Nie zawsze będzie to po przejechaniu 30.000 km. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by kierowca, który stosuje oleje typu long life, serwisował auto w zakresie wymiany oleju co 10.000 czy 15.000 km, tak jak zalecają to mechanicy.

 

Dlaczego producenci zalecają wymiany co 30 tys i więcej w nowych samochodach?

 

Wydaje się, że chodzi o walkę wizerunkową i wyścig, które auto będzie bardziej oszczędne w eksploatacji. Ma to szczególne znaczenie dla właścicieli flot samochodowych, gdzie rzadszy serwis ma przynieść znaczące oszczędności. Z takim podejściem nie zgadzają się mechanicy, którzy zalecają częstszą wymianę oleju. Wskazują, że oszczędności na wymianie oleju mogą być tak naprawdę iluzoryczne.

Z czasem właściwości smarne oleju będą na niższym poziomie. Jego zużycie powodują m.in. zanieczyszczenia mechaniczne – kurz, nagary, które powstają w procesie spalania, procesy utleniania i zakwaszania, gęstnienie oleju w silnikach wysokoprężnych czy wreszcie utrata właściwości antykorozyjnych. Dlatego wymiana oleju dopiero po przejechaniu 30.000 czy nawet 50.000 km może być ryzykowna. Oszczędność na oleju w stosunku do wysokości kosztów napraw szkód powstałych w wyniku zbyt rzadkiego serwisowania samochodu, będzie w takim przypadku żadna.

 

Podsumowanie

 

Rzadsza, niż zalecana przez mechaników samochodowych, wymiana oleju silnikowego wbrew pozorom nie przyniesie oszczędności eksploatacyjnych. Koszty takiej operacji w warsztacie nie są wygórowane, a podczas serwisu można wykryć również inne usterki, które warto naprawić, być dalej bezpiecznie jeździć. Natomiast dobór odpowiedniego oleju zależy od zaleceń producenta i nie chodzi tu o konkretną markę, ale parametry produktu.

Newsletter

Zapisz się i bądź na bieżąco o naszych nowościach i promocjach.