Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 22-06-2022
Czy warto zmieniać olej silnikowy

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie auta bez większych problemów. Podstawową kwestią, którą należy wyjaśnić jest określenie kiedy wymienić olej silnikowy, bo w tym zakresie odpowiedź nie zawsze będzie jednoznaczna.

Olej chroni silnik, zmniejsza tarcie pomiędzy ruchomymi elementami jednostki napędowej, stanowi podstawowy czynnik smarujący. W składzie olejów można znaleźć także całą gamę dodatków, które polepszają jego właściwości, m.in. przeciwkorozyjne, przeciwutleniające, powiększające smarność czy dyspersyjne, które utrzymują zanieczyszczenia w jednorodnej zawiesinie.

Wydaje się oczywiste, że olej należy wymieniać. Takie działanie powinno zaowocować sprawnym działaniem silnika na dłużej. Wątpliwości mogą pojawić się przy pytaniu: jak często należy wymieniać olej silnikowy w samochodzie. Nie zawsze warto kurczowo trzymać się wskazówek producenta, gdy zalecenia w stosunku do nowych aut mogą wskazywać wymianę nawet co 30.000 km.

Co ile zmieniać olej silnikowy? Co 5.000, 10.000 czy 15.000 kilometrów?

Wymiana oleju co 5.000 kilometrów była polecana na początku lat 90. W tym okresie jakość olejów silnikowych dostępnych na rynku była niska, szybko traciły swoje właściwości smarne, przez co wymianę oleju należało przeprowadzać często. Dzisiaj wymiana oleju przy takim przebiegu, sprawdzi się w przypadku samochodów biorących udział w wyścigach samochodowych, a także w przypadku skuterów czy motocykli.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Przy wymianie oleju silnikowego należy wziąć pod uwagę wskazania producenta samochodu, ale czasem warto wymieniać olej częściej niż wynika to z instrukcji obsługi auta. Olej silnikowy po upływie określonego czasu pracy traci swoje właściwości, a tym samym zmniejsza ochronę silnika. Dodatkowo zużycie oleju może różnić się w zależności od stylu i rodzaju jazdy. Inne obciążenia dla silnika będą zarówno w przypadku wykorzystywania auta w celach służbowych, a inne gdy z samochodu korzystamy wyłącznie w celach prywatnych. Ważne też jest czy auto jest uruchamiane średnio np. dwa razy dziennie “z pracy i do pracy” czy kilka razy dziennie na krótkich odległościach. Mechanicy, bez względu na sposób użytkowania auta, najczęściej zalecają wymianę oleju wraz z filtrem co 10.000 czy 15.000 kilometrów lub co roku.

Po co są oleje long life, skoro olej warto wymieniać często?

Czy warto zmieniać olej silnikowy

Oleje long life mają na celu wydłużyć okresy pomiędzy koniecznością wymiany oleju silnikowego nawet po przejechaniu do 30.000 km. Dzięki temu można ograniczyć liczbę przeglądów serwisowych, a tym samym zaoszczędzić pieniądze. Tylko nie zawsze to się będzie faktycznie opłacać. Bo zbyt rzadka wymiana oleju może skończyć się przykrymi konsekwencjami w postaci poważnej i kosztownej awarii silnika.

Używanie olejów typu long life jest możliwe w przypadku tylko niektórych samochodów. Decyzja w tym zakresie należy do producenta aut. Przykładowo dla samochodów grupy VW czyli m.in. Skody, Audi czy Volkswagena możliwość wydłużenia okresu serwisowania do 30.000 km jest oznaczona symbolem “QG1”. Oznacza on zmienną długość okresów obsługi i w praktyce jest uzależniony od stopnia intensywności eksploatacji samochodu. W praktyce termin wizyty w serwisie i wymiany m.in. oleju będzie pod kontrolą komputera, który wskaże kiedy trzeba udać się do warsztatu. Nie zawsze będzie to po przejechaniu 30.000 km. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by kierowca, który stosuje oleje typu long life, serwisował auto w zakresie wymiany oleju co 10.000 czy 15.000 km, tak jak zalecają to mechanicy.

Dlaczego producenci zalecają wymiany co 30 tys i więcej w nowych samochodach?

Wydaje się, że chodzi o walkę wizerunkową i wyścig, które auto będzie bardziej oszczędne w eksploatacji. Ma to szczególne znaczenie dla właścicieli flot samochodowych, gdzie rzadszy serwis ma przynieść znaczące oszczędności. Z takim podejściem nie zgadzają się mechanicy, którzy zalecają częstszą wymianę oleju. Wskazują, że oszczędności na wymianie oleju mogą być tak naprawdę iluzoryczne.

Z czasem właściwości smarne oleju będą na niższym poziomie. Jego zużycie powodują m.in. zanieczyszczenia mechaniczne – kurz, nagary, które powstają w procesie spalania, procesy utleniania i zakwaszania, gęstnienie oleju w silnikach wysokoprężnych czy wreszcie utrata właściwości antykorozyjnych. Dlatego wymiana oleju dopiero po przejechaniu 30.000 czy nawet 50.000 km może być ryzykowna. Oszczędność na oleju w stosunku do wysokości kosztów napraw szkód powstałych w wyniku zbyt rzadkiego serwisowania samochodu, będzie w takim przypadku żadna.

Podczas wymiany można zastosować także dodatek do oleju. TEC 2000 Oil Booster pomaga zmniejszyć jego zużycie, utrzymania odpowiedniego ciśnienie, a także pomaga utrzymać silnik w czystości. Ze względu na swoje właściwości i zawartości skutecznych dodatków i substancji  uszlachetniających jest on polecany przez największych producentów samochodów na świecie

Podsumowanie

Rzadsza, niż zalecana przez mechaników samochodowych, wymiana oleju silnikowego wbrew pozorom nie przyniesie oszczędności eksploatacyjnych. Koszty takiej operacji w warsztacie nie są wygórowane, a podczas serwisu można wykryć również inne usterki, które warto naprawić, być dalej bezpiecznie jeździć. Natomiast dobór odpowiedniego oleju zależy od zaleceń producenta i nie chodzi tu o konkretną markę, ale parametry produktu.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…