Układ klimatyzacji

Jak często nabijać klimatyzację w samochodzie, czyli co jaki czas należy uzupełnić czynnik chłodniczy?

Jak często nabijać klimatyzację w samochodzie, czyli co jaki czas należy uzupełnić czynnik chłodniczy?
Układ klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa to jeden z najważniejszych układów pod kątem komfortu jazdy – szczególnie w gorących, letnich dniach. Nie warto jednak zapominać o jej roli w okresie zimowym, który sprzyja parowaniu szyb – to właśnie dzięki niej jesteśmy w stanie szybko uporać się z parą i odzyskać pełną widoczność, która jest nieoceniona w czasie podróży. Popularna klima, choć dla większości osób wydaje się bezobsługowym systemem pod kątem serwisowania, musi być regularnie konserwowana. Jedną z czynności, o której należy pamiętać, jest uzupełnianie czynnika chłodniczego, czyli napełnianie klimatyzacji chłodziwem. Jak często należy pomyśleć o "nabiciu klimy", aby zapewnić jej prawidłowe działanie i jednocześnie zadbać o nasz komfort i zdrowie?

Jak często trzeba nabijać klimatyzację w samochodzie i dlaczego właściwie zachodzi taka konieczność?

Mówiąc o klimatyzacji samochodowej, nie sposób pominąć tematu nabijania, czyli uzupełniania chłodziwa. Zanim odpowiem na pytanie, co jaki czas należy pomyśleć o takiej usłudze, skupię się na tym, dlaczego właściwie musimy o niej pamiętać. Nie każdy użytkownik pojazdu jest świadomy, że z klimatyzacji w aucie rocznie ulatnia się około 10% czynnika chłodzącego. A to nie wszystko – wraz z nim ubywa również środka smarującego, bez którego układ nie jest w stanie pracować i bardzo szybko może ulec uszkodzeniu.

Minimalne ubytki czynnika i środka smarnego są czymś naturalnym, co wynika z zastosowania w układzie uszczelnień gumowych, które z czasem ulegają degradacji. Ważne jest jednak, aby mieć pod kontrolą to, czy w aucie nie dochodzi do wycieków chłodziwa – stąd też zaleca się, aby regularnie odwiedzać serwisy klimatyzacji.

Raz do roku do serwisu, czyli najlepsza odpowiedź na wszystkie pytania związane z układem

Regularne serwisowanie auta jest podstawą, jeśli chodzi o eksploatację pojazdu – i nie inaczej jest w przypadku klimatyzacji. Można powiedzieć, że układ ten jest "niedostępny" dla przeciętnego kierowcy ze względu na to, że jego diagnozowanie wymaga wiedzy, umiejętności, doświadczenia, a także odpowiedniego zestawu narzędzi i sprzętów. Aby móc określić, jaka jest ilość czynnika chłodzącego i tym samym – czy wymagane jest nabicie, konieczne jest umówienie się na przegląd klimatyzacji w profesjonalnym warsztacie.

Zaleca się, by do serwisu z układem klimatyzacji udawać się co najmniej raz do roku na rutynowe sprawdzenie. Dzięki temu będziemy mogli wykryć ewentualne wycieki czynnika chłodzącego oraz sprawdzić, czy układ klimatyzacji działa prawidłowo. Regularne serwisowanie klimy pozwoli także uniknąć jej uszkodzeń, które mogą prowadzić do kosztownych napraw.

Jak często uzupełniać czynnik w klimatyzacji? Serwisant powie Ci prawdę

To, jak często uzupełniać klimatyzację w samochodzie, uzależnione jest tak naprawdę od kondycji układu w Twoim aucie. Regularne serwisowanie klimatyzacji samochodowej pozwoli na bieżąco reagować na niski poziom czynnika czy inne niepożądane sytuacje. Jeżeli w czasie przeglądu okaże się, że chłodziwa jest zbyt mało, serwisant na pewno Cię o tym poinformuje i zaleci, aby uzupełnić braki. Może się zdarzyć, że na jednym chłodziwie przejeździmy 2-3 lata – wszystko zależy jednak od intensywności użytkowania. Jeżeli klimatyzacja będzie codziennie używana przez wiele godzin, o nabiciu klimy trzeba będzie pomyśleć o wiele szybciej.

Sytuacje wymagające natychmiastowego serwisowania układu a uzupełnienie chłodziwa

Nie zapominajmy, że działanie klimatyzacji może zostać zakłócone przez m.in. nieszczelność układu, która z kolei prowadzi do wycieków czynnika. I nie mówię tutaj o normalnych sytuacjach, o których wspominałem (10% ubytku rocznie). W przypadku gdy zauważalne będzie pogorszenie działania układu bądź zupełna jego niesprawność, niezbędne będzie natychmiastowe zgłoszenie się do serwisu. Ignorowanie tego rodzaju problemów może prowadzić do dalszych uszkodzeń i ostatecznie spowodować, że klimatyzacja przestanie działać całkowicie. Dodam, że czynnik chłodzący stosowany w klimatyzacji samochodowej może wpływać negatywnie na środowisko naturalne oraz zdrowie ludzkie. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie kontrolować jego poziom i nie dopuszczać do jego nadmiernego wycieku. Dlatego tak ważne jest regularne serwisowanie oraz odwiedzanie warsztatu w momencie, gdy zajdzie ku temu taka potrzeba.

Nie tylko serwisowanie i nabijanie klimatyzacji, czyli o odgrzybianiu słów kilka

Choć regularne wizyty w serwisie i nabijanie klimatyzacji samochodowej, gdy zachodzi taka potrzeba, są bardzo ważne, tak warto wiedzieć, że każdy właściciel pojazdu może zadbać o dobrą kondycję układu na własną rękę za sprawą tzw. odgrzybiania. Jest to łatwy sposób pozwalający zwiększyć komfort podróżowania, a także zadbać o zdrowie podróżujących osób. Należy mieć świadomość, że w parowniku mogą rozwijać się grzyby i drobnoustroje, które negatywnie wpływają na jakość powietrza w samochodzie. Regularne odgrzybianie pozwoli uniknąć tego rodzaju problemów oraz zapewnić świeże i czyste powietrze w kabinie pojazdu. Jak przeprowadzić odgrzybianie? Najprostszym sposobem jest zakupienie puszki dobrego preparatu (w tym miejscu polecam przetestować TEC 2000 Airco Freshener Service Spray, którego stosuję od kilku sezonów) i rozpylenie go we wnętrzu pojazdu.

  • Na sam koniec zachęcam również do lektury poprzednich wpisów, w których przedstawiłem objawy zagrzybionej klimatyzacji oraz to, co ile odgrzybiać klimę w aucie. Zapraszam!

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jakie objawy wskazują na brak oleju w sprężarce klimatyzacji?
    Układ klimatyzacji

    Jakie objawy wskazują na brak oleju w sprężarce klimatyzacji?

    Brak oleju w sprężarce klimatyzacji to problem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń i kosztownych napraw. Po czym możemy poznać taki stan rzeczy? W dzisiejszym wpisie omówię rolę oleju, także, jakie są objawy jego braku w sprężarce. Czytaj dalej i...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak szybko i skutecznie ocenić stan sprężarki klimatyzacji?
    Układ klimatyzacji

    Jak szybko i skutecznie ocenić stan sprężarki klimatyzacji?

    Sprawność sprężarki klimatyzacji jest kluczowa dla utrzymania komfortu jazdy w gorące dni oraz dla długowieczności całego układu klimatyzacyjnego. Niestety, problemy ze sprężarką mogą objawiać się w różnych sposób i prowadzić do poważnych awarii. W dzisie...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Problemy z klimatyzacją? Sprawdź czujnik ciśnienia!
    Układ klimatyzacji

    Problemy z klimatyzacją? Sprawdź czujnik ciśnienia!

    Masz problemy z klimatyzacją w samochodzie? To może być kwestia czujnika ciśnienia. Czujnik ten odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu i regulowaniu ciśnienia czynnika chłodzącego, a jego uszkodzenie może prowadzić do wielu problemów, takich jak nieregular...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Objawy niedoboru czynnika
    Układ klimatyzacji

    Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Objawy niedoboru czynnika

    Kiedy klimatyzacja przestaje działać efektywnie, może to być spowodowane różnymi czynnikami, a jednym z najczęstszych jest niedobór czynnika chłodzącego. Warto zrozumieć, jak ważna jest jego rola, jakie są objawy jego braku oraz jak regularne kontrole mog...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami