Z dużym poborem oleju spotkał się niejeden kierowca. Choć problem ten jest powszechnie znany, mam wrażenie, że wciąż pozostaje bagatelizowany. Dlaczego? Dlatego, że wiele osób idzie „na łatwiznę” i zamiast zbadać przyczynę takiego stanu rzeczy i jej zaradzić, woli raz na jakiś czas dolać nowego środka smarnego i tak w kółko. Takie rozwiązanie jest z jednej strony uciążliwe, a z drugiej po prostu nieopłacalne. Na szczęście istnieją lepsze sposoby na ograniczenie spalania oleju silnikowego, o których powiem w dalszej części wpisu.
Na początek: norma zużycia oleju silnikowego
Zanim poszukamy sposobów na to, jak zmniejszyć zużycie oleju silnikowego, dowiedzmy się, jaka jest norma spalania. Warto bowiem być świadomym, że pobór środka smarnego jest najzwyklejszym procesem na świecie – nie ma silnika, który nie będzie zużywał oleju. Można więc dojść do wniosku, że jeżeli spalanie mieści się w normie, nie ma powodów do paniki. Trudno jednak jest jednoznacznie odpowiedzieć pytanie, kiedy możemy mówić o dużym zużyciu oleju napędowego. Dlaczego? Dlatego, że często możemy spotkać się ze sprzecznymi informacjami od producentów.
Jak zdiagnozować duże zużycie oleju w silniku?
Nadmierne zużycie oleju silnikowego zdiagnozujemy poprzez regularne sprawdzanie jego poziomu. Eksperci motoryzacyjni zalecają to robić co około 1000 kilometrów. Gdy poziom oleju spada do minimum, mimo niedawnej dolewki, mówimy o nadmiernym zużyciu oleju. To również może Cię zainteresować: objawy spalania oleju silnikowego.
Nadmierne zużycie oleju silnikowego? To nie tylko domena starszych aut!
Nadmierne zużycie oleju silnikowego **może wystąpić w każdym samochodzie, bez względu na jego wiek.**W starych silnikach przyczyną jest zwykle zużycie części, natomiast w nowych – często wadliwa konstrukcja silnika. Wielu kierowców radzi sobie z tym problemem najprostszym sposobem, czyli dolewając olej co kilka tysięcy kilometrów. To jednak nie rozwiązuje problemu, a jedynie generuje dodatkowe koszty. Zobacz również: dlaczego silnik spala olej?
Jak skutecznie ograniczyć zużycie oleju silnikowego?
Jest kilka rozwiązań. Pierwszym z nich jest użycie dodatku do oleju silnikowego. Te produkty są zaprojektowane tak, aby wzbogacać pierwotną formułę oleju silnikowego, poprawiając jego właściwości smarne i redukując tarcie. W efekcie, zużycie oleju silnikowego może być znacznie zredukowane. Dodatki do oleju mogą również pomóc w ochronie silnika przed korozją i zanieczyszczeniami, które mogą przyczyniać się do zwiększonego zużycia oleju. W przypadku wyboru dodatku do oleju warto zwrócić uwagę na to, aby produkt był odpowiedniej jakości. Najlepiej wybierać te od renomowanych producentów, którzy oferują produkty, które zostały przetestowane i zatwierdzone do użytku w silnikach. Przykładem tutaj jest TEC 2000 Oil Booster zwiększający film olejowy, zmniejszający zużycie oleju w silniku oraz redukujący tarcie pomiędzy elementami silnikowymi.
Drugim rozwiązaniem może być wymiana pierścieni tłokowych lub nawet całych tłoków. Zużyte pierścienie mogą powodować, że olej silnikowy przecieka do cylindra, co skutkuje zwiększonym zużyciem. Wymiana pierścieni lub tłoków to jednak dość skomplikowany i kosztowny proces, który wymaga profesjonalnej interwencji, dlatego zawsze warto zacząć od mniej inwazyjnych metod. O tym, na jaki wydatek należy się nastawić, poczytasz we wpisie pt. ile kosztuje wymiana pierścieni tłokowych? Jeżeli jednak konieczna jest wymiana tych elementów, powinno to zdecydowanie przyczynić się do zmniejszenia zużycia oleju silnikowego. W każdym przypadku odpowiednia diagnoza i ekspertyza mechanika jest niezbędna do prawidłowego zidentyfikowania problemu i wyboru najlepszego rozwiązania.
Jak zmniejszyć zużycie (spalanie) oleju silnikowego? Podsumowanie
Duże zużycie oleju silnikowego to problem, który dotyczy wielu kierowców. Chociaż często jest bagatelizowany, nie jest to rozwiązanie, które jest ekonomiczne ani długotrwałe. Stąd warto rozważyć trwalsze i skuteczne metody ograniczania zużycia oleju silnikowego. Pierwszą z nich jest użycie dodatku do oleju silnikowego, który wzbogaca pierwotną formułę oleju, poprawia jego właściwości smarne i redukuje tarcie, co może skutkować zredukowanym zużyciem oleju. Drugim rozwiązaniem jest wymiana pierścieni tłokowych lub nawet całych tłoków.