Dlaczego silnik spala olej?
Utworzono
Zaktualizowano
AutorŁukasz Młodkowski
Olej silnikowy

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój samochód zużywa więcej oleju, niż powinien? Jeżeli tak, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Oto kilka najważniejszych powodów, dla których silniki samochodów mogą "brać" olej.

Poziom oleju – dlaczego jest tak istotny?

Olej silnikowy pełni w samochodzie kilka istotnych ról. Chroni silnik przed korozją, czyści go z zanieczyszczeń, a przede wszystkim, pełni funkcję smarującą. Kiedy poziom oleju jest zbyt niski, wszystkie te procesy mogą zostać zakłócone, co prowadzi do przegrzania, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia silnika. W teorii sprawna jednostka napędowa nie powinna spalać oleju między przeglądami (czyli co około 10-15 tys. km). Co więcej, należy mieć na uwadze, że niewielkie straty oleju są akceptowalne, o ile nie wpływają one negatywnie na działanie silnika pomiędzy wymianami.

  • Sytuacja staje się problematyczna, gdy zużycie oleju staje się znaczące i daje o sobie znać np. gdy przekracza 0,2 l/1000 km.

    Czym grozi jazda na zbyt niskim poziomie oleju?

    Zaniedbanie problemu zbyt niskiego poziomu oleju w silniku może prowadzić do poważnych konsekwencji. Jeżdżąc z niewielką ilością środka smarnego, możemy doprowadzić do zatarcia silnika, czyli usterki, o której nie chce słyszeć żaden kierowca. Dlaczego? Wszystko to ze względu na możliwość przerwania filmu olejowego oddzielającego współpracujące ze sobą podzespoły silnika. Co więcej – mała ilość oleju silnikowego może doprowadzić do problemów z działaniem napinacza oraz łańcucha (niedostatek formulacji powoduje spadek ciśnienia, przez co napinacz nie może naciągnąć łańcucha).

    Czynniki prowadzące do spalania oleju

    Istnieje kilka powodów, dla których Twój silnik może spalać olej. Na początek warto zrozumieć, że niewielkie spalanie oleju jest naturalnym procesem każdego silnika, jednak jeśli zauważasz, że auto spala olej w nadmiernych ilościach, może to oznaczać poważne problemy.

    Uszkodzenie pierścieni tłokowych

    Jedną z najczęstszych przyczyn spalania oleju jest uszkodzenie pierścieni tłokowych. Są one odpowiedzialne za utrzymanie szczelności między cylindrem a tłokiem. Jeśli są zużyte lub uszkodzone, olej może przedostać się do komory spalania, gdzie jest spalany.

    Niesprawna turbosprężarka

    Drugą przyczyną jest zużyta turbosprężarka: jeśli występują nieszczelności na łożyskowaniu lub jeśli przewód odprowadzający olej jest zatkany, formulacja może przeciekać do układu dolotowego, a następnie gromadzić się w intercoolerze.

    Uszkodzone uszczelki

    Trzecim czynnikiem mogą być uszkodzone uszczelki zaworów: jeżeli stwardnieją, olej zaczyna przeciekać z głowicy do komór spalania.

    Zużycie cylindrów

    Podobny problem może wynikać ze zbyt dużego zużycia cylindrów. Jeśli ścianki cylindra są zbyt zdegradowane, olej może również przedostać się do komory spalania.

    Wadliwy zawór PCV

    Kolejnym możliwym powodem, dla którego silnik spala olej, jest uszkodzony zawór PCV (zawór wentylacji skrzyni korbowej). Jego zadaniem jest odprowadzanie gazów (w tym par oleju) z komory korbowej silnika. Jeżeli zawór PCV jest uszkodzony, może to prowadzić do powrotu tych gazów do komory spalania, co zwiększa zużycie oleju.

    Objawy spalania oleju przez silnik to pojawienie się niebieskiego dymu z wydechu oraz częste uzupełnianie oleju. Dodatkowo można zauważyć spadek mocy silnika i zwiększone zużycie paliwa.

    Co zrobić, żeby uchronić się przed spalaniem oleju?

    Co robić, gdy silnik pali olej? Należy regularnie kontrolować poziom oleju, niezależnie od rodzaju silnika. Oprócz tego należy pamiętać o systematycznych serwisach olejowych, które dobrze jest wzbogacić o płukanie silnika (w tym miejscu z całego serca polecam przetestować płukankę TEC 2000 Engine Flush, która polecana jest dla każdego, kto ma problem z nadmiernym spalaniem oleju, ale nie tylko!).

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Mechanik z ośmioletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. W swojej kolekcji posiada Fiata 125p oraz FS Lublin – klasyki polskiej motoryzacji, które nie tylko przywołują wspomnienia minionych lat, ale również stanowią prawdziwe wyzwanie techniczne. Na co dzień jeździ Toyotą Paseo z 1996 roku, którą ceni za niezawodność i prostotę konstrukcji. Jego wiedza oraz pasja do naprawy i przywracania starych samochodów do życia sprawiają, że wciąż poszukuje nowych wyzwań w tym obszarze.

    Dlaczego TEC 2000?

    Na czasie

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami