Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 06-09-2022
Jak ograniczyć zużycie oleju?

Twój samochód bierze olej? Co jakiś czas zauważasz jego ubytki? Może to oznaczać to awarię kluczowych elementów w silniku lub ich nadmierne zużycie. Nie powinieneś lekceważyć takich objawów i stosować półśrodków do rozwiązania niedogodności, ponieważ sytuacja może się pogłębiać, co doprowadzi do dalszych komplikacji. W poniższym wpisie skupimy się na odpowiedzi na pytanie – jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego. Zapraszamy i liczymy, że znajdziesz rozwiązanie problemu.

Ile wynosi norma zużycia oleju silnikowego?

W każdym samochodzie będzie ubywać oleju silnikowego i jest to normalne zjawisko, które nie powinno nas martwić, do czasu aż nie przekracza to normy zużycia oleju silnikowego. Ile ona wynosi? Na tak postawione pytanie nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi – istnieje zbyt wiele typów jednostek napędowych różniących się od siebie budową i parametrami, aby wskazać jedną konkretną liczbę.

Możemy jednak wyznaczyć przedział, w którym zużycie oleju w silniku benzynowym jest dopuszczalne – od 0,05% do maksymalnie 0,5%. W starszych, zużytych jednostkach i w samochodach eksploatowanych w nietypowych warunkach (wyczynowe samochody sportowe) wartości te mogą być jednak trochę wyższe. Nieco większego zużycia oleju możemy spodziewać się natomiast w przypadku silników wysokoprężnych a w szczególności tych wyposażonych w turbosprężarki.

Dokładnych informacji w tym temacie dostarcza producent samochodu i powinniśmy szukać jej w instrukcji obsługi, jednak wartości są tam jednak często zawyżane.

Sprawdź także: Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

Duże zużycie oleju – przyczyny

Zacznijmy od tego jak sprawdzić, czy zużycie oleju w silniku jest wyższe, niż powinno. Obecnie nowe samochody w większości wyposażone są w elektroniczny czujnik poziomu oleju silnikowego, dzięki któremu wiesz, że jego poziom zbliża się do minimalnej wartości. Nie wszystkie auta posiadają jednak takie udogodnienia, a jeśli nawet, to i tak warto samodzielnie kontrolować poziom tego płynu eksploatacyjnego. Jak to zrobić? Wiedza ta powinna przydać się każdemu kierowcy – mimo że zawsze może to zrobić za nas mechanik, to występują sytuacje, w których zdani jesteśmy sami na siebie.

Aby przeprowadzić takie badanie, potrzebować będziesz czystej szmatki lub papierowego ręcznika oraz bagnet do pomiaru (znajduje się on najczęściej w bloku silnika lub w obudowie skrzyni biegów). Warto mieć przygotowane także rękawiczki (mogą być jednorazowe), aby nie ubrudzić rąk smarem.

Na początek zaparkuj samochód na równej powierzchni i odczekaj kilkanaście minut, aby olej ściekł z powrotem do miski olejowej, a jego poziom się wyrównał. Po upływie tego czasu otwórz maskę i  wytrzyj bagnet do pomiaru wcześniej przygotowaną szmatką lub ręcznikiem, tak aby jego powierzchnia była całkowicie czysta. Gdy jest już gotowy, zanurz bagnet w misce olejowej – upewnij się, że wszedł do końca, po czym od razu go wyjmij i ustaw w pozycji poziomej.

Na większości bagnetów znajdują się wygrawerowane linie, wskazujące minimum i maksimum – prawidłowa wartość oleju powinna znajdować się pomiędzy nimi.

Zawsze możemy po prostu dolać środka i zapomnieć o sprawie, jednak nadmierne zużycie oleju silnikowego zazwyczaj nie dzieje się bez przyczyny i może wynikać z wielu różnych czynników. Warto więc dowiedzieć się, dlaczego w naszym samochodzie dochodzi do takiej sytuacji.

Duże zużycie oleju silnikowego – wycieki z silnika

Jeżeli zaobserwujesz nadmierne zużycie oleju w silniku benzynowym, w pierwszej kolejności musisz upewnić się, że nie doszło do rozszczelnienia układu i nie ma żadnego wycieku. To bardzo częsty powód, dlaczego ubywa tego płynu eksploatacyjnego, i nie ma to wiele wspólnego ze zwiększeniem spalania.

W przypadku dużego przecieku będzie to stosunkowo proste, ponieważ podczas postoju zauważymy plamę oleju pod naszym samochodem. Nie zawsze jednak przeciek jest tak oczywisty i płyn smarujący może pozostawać w silniku, a wtedy zlokalizowanie źródła problemu może być znacznie trudniejsze.

Zwiększone zużycie oleju – nieszczelne pierścienie tłokowe

Najczęściej olej ucieka przez nieszczelne pierścienie tłokowe. Sprawdzenie ich zużycia nie jest szczególnie trudne – należy zmierzyć ciśnienie w cylindrach, następnie dolać odrobinę oleju i powtórzyć pomiar. Jeżeli po porównaniu obu wyników wyjdzie nam, że druga wartość jest znacznie wyższa, oznacza to, że pierścienie tłokowe nadają się do wymiany lub wymagają regeneracji.

Przyczyną wzmożonego zużycia oleju bywają również mocno zużyte uszczelnienia: wału korbowego, uszczelka pod zaworami, uszczelka korka spustowego oleju, uszczelka miski olejowej czy uszczelka pod głowicą.

Sprawdź także: Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Jak zmniejszyć zużycie oleju w silniku?

W wielu wymienionych wyżej przypadkach konieczna będzie wymiana konkretnego elementu, jednak przy małych użytkach oleju możemy spróbować temu przeciwdziałać w inny sposób.

W pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na jakość stosowanego przez nas oleju. Każdy producent dokładnie określa jakie normy powinien spełniać ten środek smarny dla danego modelu pojazdu. Jeżeli sięgasz po nieodpowiedni preparat o złej lepkości, nie będzie on spełniał odpowiednio swoich funkcji, a jego spalanie będzie zwiększone.

Słabej jakości tańsze zamienniki nie wytrzymują również okresu eksploatacji do kolejnej wymiany i szybciej ulegają degradacji, tracąc swoje właściwości. Żywotność oleju drastycznie spada, co negatywnie wpływa na funkcjonowanie układu paliwowego i całego silnika.

Tak więc jeżeli chcesz uniknąć zwiększonego zużycia oleju silnikowego w dieslu i silniku benzynowym, sięgaj po formulacje pochodzące wyłącznie od zaufanych i cenionych producentów precyzyjnie dopasowane do wymagań swojego samochodu.

Jak zmniejszyć zużycie oleju w samochodzie? Korzystając z dodatków od TEC 2000!

Jak już dobierzesz odpowiedni olej silnikowy, sięgnij jeszcze po dodatki zwiększające jego skuteczność. Poprawiając jego jakość odpowiednimi preparatami, będziesz w stanie zmniejszyć jego zużycie i zniwelować tarcie występujące wewnątrz silnika a wszystko to, nie zmieniając parametrów bazowych oleju.

Jednym z takich dodatków jest TEC 2000 Oil Booster, który zapobiega utlenianiu się i twardnieniu oleju powodując jego mniejsze zużycie. Pozwala on również utrzymać odpowiednie ciśnienie, przez co zapewni silnikowi jeszcze lepszą ochronę. Świetna kompozycja składników i wysoka skuteczność została doceniona przez mechaników i kierowców na całym świecie. Zdecydowana poprawa działania samochodu po zastosowaniu boostera od TEC potwierdzona została licznymi testami, co pokazują doskonałe opinie o tym preparacie.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Za jedną puszkę preparatu zapłacisz niecałe 70 złotych, co nie wydaje się dużym wydatkiem, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę, jak licznym kosztownym awariom może zapobiegać. Zaoszczędzisz także na oleju, którego nie będziesz musiał wiecznie dolewać – utrzymywanie silnika w dobrej kondycji się opłaca!

Jeżeli chcesz zadbać o pozostałe elementy samochodu koniecznie sprawdź pełną ofertę producenta TEC 2000. Dzięki naszym produktom kompleksowo zadbasz o swój samochód, przedłużając żywotność silnika i pozostałych układów w aucie. Zapraszamy!

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica jest kluczowym składnikiem silnika spalinowego, kontrolującym dopływ powietrza do komory spalania. Jeśli zauważysz, że twój silnik niespodziewanie…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Kompresja silnika – wszystko, co warto wiedzieć

Kiedy mówimy o silnikach, nie można pominąć jednego z najważniejszych aspektów – kompresji. Jeżeli jesteś osobą, która interesuje…

Czym jest nagar w silniku?

Czy jesteś ciekawy, jak zapewnić swojemu samochodowi długowieczność i bezpieczną jazdę? Jednym z kluczowych elementów, którym powinieneś poświęcić…

Jak wyczyścić zawory z nagaru?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak poprawić wydajność silnika swojego samochodu i wydłużyć jego żywotność? Odpowiedź leży w regularnym…

Jak odblokować zapieczone pierścienie tłokowe?

Silnik jest sercem każdego pojazdu. Bez niego podróżowanie byłoby niemożliwe. Jednak, jak każda maszyna, czasami zdarza się, że…

Czym wyczyścić nagar na pierścieniach tłokowych?

Czy zauważyłeś, że Twoje auto ostatnio działa nieco gorzej? A może jest mniej wydajne i szybko traci moc?…

Jak wyczyścić pierścienie tłokowe?

Pierścienie tłokowe w silniku samochodowym pełnią kluczową rolę. Zapewniają właściwą kompresję, utrzymanie smarowania oraz kontrolę temperatury, a także…

Ile kosztuje wymiana pierścieni tłokowych?

W trakcie eksploatacji samochodu istnieje wiele elementów, które mogą ulec awarii. Wśród nich jednym z najważniejszych, ale jednocześnie…

Objawy uszkodzonych pierścieni tłokowych – jak rozpoznać i zdiagnozować problemy?

Pierścienie tłokowe są jednym z kluczowych elementów w silniku spalinowym pojazdu. Odpowiednia praca tych pierścieni jest niezbędna dla…

Objawy zapieczonych pierścieni tłokowych

Pierścienie tłokowe – niewielkie, ale niezwykle istotne elementy mające ogromny wpływ na wydajność silnika spalinowego. Warto o nich…

Czym są podparte zawory i czym się objawiają?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co kryje się pod maską Twojego auta? Czy potrafisz odczytać “język” swojego silnika i…

7 objawów, które mogą wskazywać na zatkany układ wydechowy w Twoim samochodzie

Prowadzenie samochodu to często dużo więcej niż samo poruszanie się. Czynność ta staje się dla wielu pasją, częścią…

Jak skutecznie i bezpiecznie wyczyścić silnik?

Od lat rośnie popularność preparatów do czyszczenia jednostki napędowej. Skuteczność płukanek silnika została potwierdzona licznymi testami a preparaty cieszą…

Co oznaczają liczby na oleju silnikowym? Oznaczenia środków smarnych w pigułce

Każdy dostępny na rynku olej silnikowy posiada oznaczenie odpowiadające jego właściwościom. Cyfry i litery znajdujące się na etykiecie…

Uszkodzone popychacze zaworów – po czym poznać usterkę?

Popychacz zaworowy jest bardzo ważnym elementem w silnikach spalinowych – ma on bowiem kluczowy wpływ na czas otwarcia…

Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

Twój samochód bierze olej? Co jakiś czas zauważasz jego ubytki? Może to oznaczać to awarię kluczowych elementów w…

Czysty silnik – co to znaczy?

O czystym silniku można mówić właściwie w dwóch przypadkach. Po pierwsze w odniesieniu do czystej, umytej komory silnika…

Czy czysty silnik to większa kultura pracy, mniejsze spalanie i dłuższa żywotność?

Jeśli wyjeżdżasz samochodem prosto z salonu, to wiesz, że spalanie paliwa będzie na poziomie, które gwarantuje producent, a…

Czy czysty silnik pracuje lepiej?

Obciążenia jakim poddawany jest silnik spalinowy w aucie każdego dnia są ogromne. Jego bezproblemowe działanie wymaga utrzymaniu go…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…