Silnik

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa
Silnik

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W przypadku gdy nie będziemy wymieniać go odpowiednio często, może wystąpić problem z odpalaniem samochodu – w poniższym pisie wpisie opiszemy jak dbać o jego prawidłową kondycję i przedstawimy, jakie skutki może mieć dla samochodu stary filtr paliwa.

Czemu samochód nie odpala? Winny może być filtr paliwa

Filtry paliwa w samochodzie służy do oczyszczenia paliwa z cząsteczek stałych dostających się do silnika podczas jego tankowania. Dobrej jakości filtr zadba, aby do silnika nie trafiły zanieczyszczenia takie jak piasek, rdza, cząsteczki metali, woda, powstała z pary wodnej oraz cząsteczki żywiczne, które pojawiają się w związku z utlenianiem oleju napędowego. Chronią one przed awarią silnik samochodowy, a przede wszystkim delikatne elementy układu zasilania.

  • Jeżeli filtr będzie stary i zanieczyszczony nie będzie on prawidłowo spełniał swoich funkcji i z czasem może dojść do jego całkowitego zatkania i nastąpi problem z zapłonem.

    Czemu samochód nie odpala? Mogło dojść do zatkania filtra paliwa

    Rano wybierasz się do pracy, standardowo wsiadasz do samochodu i przekręcasz kluczyk w stacyjce, a auto nie odpala – przyczyny można szukać w wielu miejscach, dzisiaj skupiamy się jednak na filtrze paliwa. Jego zanieczyszczenie może być przyczyną blokowania paliwa, które musi dostać się pompy lub listwy w zależności od konstrukcji silnika. Zmniejszony przepływ mieszanki, wpływa w szczególności na ciężki rozruch diesla, który wymaga odpowiedniego ciśnienia wstępnego, aby odpalić bez niepotrzebnego długiego kręcenia.**

    Długo niewymieniany filtr paliwa stanowi również spore niebezpieczeństwo dla innych podzespołów** – z brudnego filtra mogą się dostać niebezpieczne opiłki, które wędrując dalej, spowodują uszkodzenie pompy wtryskowej, doprowadzą do zatarcia zaworu regulacyjnego ciśnienie lub uszkodzą wtryskiwacze.

    Najczęstsze objawy starego filtra paliwa

    Objawy zanieczyszczonego filtra paliwa możemy zaobserwować zdecydowanie wcześniej, zanim zaczną się problemy z odpaleniem samochodu. Podczas jazdy spotkamy się z następującymi niedogodnościami:

    • gaśnięcie na biegu jałowym
    • większe zużycie paliwa
    • spadek momentu obrotowego na wysokich obrotach
    • szarpanie silnika podczas startu Należy od razu podkreślić, że żaden powyższy objaw nie wskazuje jednoznacznie na zanieczyszczenie filtra, ponieważ takie same sytuacje wystąpią przy naprawdę wielu innych usterkach i awariach. Dlatego prawidłowe zdiagnozowanie problemu nie jest łatwym zadaniem i tak naprawdę bez dokładnego sprawdzenia, nie jesteśmy w stanie od razu stwierdzić, co tak naprawdę dzieje się z naszym samochodem. Praktycznie takie same objawy pojawią się w przypadku uszkodzenia lub źle dobranych świec, nieszczelności w układzie dolotowym lub w samym silniku, awarii sterownika, problemów z układem dolotowym, czy podczas uszkodzenia przewodów paliwowych. Najlepiej jednak zacząć od najprostszej i jednocześnie najtańszej do usunięcia przyczyny, czyli od filtra paliwa – często zaoszczędzimy dzięki temu mnóstwo czasu na poszukiwanie źródła problemu i unikniemy niepotrzebnych wydatków poniesionych w wyniku wymiany prawidłowo działających części.

    Sprawdź także: Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

    Problem z odpaleniem diesla rano

    W przypadku Diesla często występuje problem z odpaleniem auta na zimnym silniku. Takie sytuacje najczęściej zdarzają się oczywiście zimą gdy temperatura na zewnątrz jest bardzo niska. Jeżeli wszystkie inne elementy w aucie odpowiedzialne za rozruch działają prawidłowo, to najczęściej przyczyną takiego stanu rzeczy jest zabrudzony filtr paliwa – jeżeli jest zapchany i zawodniony, to może zamarzać lub wytrącająca się na nim parafina ograniczy jego przepustowość, co może doprowadzić do powstania korka lodowego. Bardzo wielu kierowców za problemy z odpalaniem diesla wini słabej jakości paliwo, gdy w rzeczywistości problem jest zdecydowanie bardziej błahy. Najlepiej więc przed zbliżającymi się mrozami wymienić filtr lub jeżeli dany model posiada modeli odstojniki na wodę i korki spustowe to w okresie jesiennym, chociaż spuścić z niego całą wodę.

    Auto nie chce odpalić – przyczyny

    Może być mnóstwo innych powodów, dlaczego mamy problem z odpaleniem samochodu. Zaczynając od najbardziej prozaicznego – brak paliwa. Może to urazić wielu kierowców, ale warto wspomnieć o tak banalnej sprawie jak odpowiedni stan paliwa. To pierwsze co powinniśmy sprawdzić jeżeli nasz samochód nie chce ruszyć. Ubytek paliwa może być także spowodowany usterką, dlatego jeżeli jesteśmy przekonani, że w zbiorniku powinna znajdować się benzyna, dopiero wtedy należy szukać problemów gdzie indziej.

    Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

    Problemy z odpalaniem samochodu – jak często wymieniać filtr paliwa

    W przypadku wymiany filtra paliwa powinniśmy kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta i nie jeździć dłużej niż przewiduje instrukcja obsługi pojazdu. Najczęściej jest to od 30 000 do nawet 120 000 km w zależności od rodzaju jednostki napędowej i wielu innych czynników. Tak więc wymianę filtra paliwa zaleca się już po 30 tys. kilometrów – warto stosować taki okres czasowy, jeżeli chcemy, aby wszystko pozostawało w doskonałej czystości i funkcjonowało bez zarzutów. Koszt takiej operacji jest nieduży, a potencjalne kłopoty i koszty napraw bardzo wysokie.

    Niezwykle ważne jest też dobranie odpowiedniego filtra, dostosowanego odpowiednio do naszego modelu samochodu. Jeżeli będzie on nieprawidłowy, możemy napotkać sporo problemów i doprowadzić do uszkodzenia wielu elementów silnika i układu rozruchowego.

    W samochodach z jednostkami Diesla takiej wymiany powinno się dokonywać przed każdą zimą. W tym okresie w filtrze paliwa odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju, a także parafiny. Zbyt długa eksploatacja filtra może zakończyć się problemami z rozruchem silnika. Warto także zastosować uszlachetniacz TEC 2000 Diesel System Cleaner dzięki, któremu zapewnimy ochronę przed zabrudzeniami i kompleksowe czyszczenie całego układu paliwowego. W ten sposób ułatwimy pracę filtra i utrzymamy go znacznie dłużej w doskonałej kondycji.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem
    Silnik

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem

    Zauważyłeś biały dym wydobywający się spod maski Twojego samochodu? Jest to sygnał alarmowy, który może mówić o zarówno o niegroźnej usterce, jak i poważnych problemach z silnikiem. Ignorowanie tego zjawiska może prowadzić do kosztownych napraw i niebezp...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz
    Silnik

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz

    Silnik benzynowy traci moc i nie działa tak sprawnie, jak powinien? Utrata mocy to częsty problem, który może mieć wiele przyczyn, od zanieczyszczeń w układzie paliwowym po problemy z kompresją. W dzisiejszym wpisie biorę na tapetę potencjalne powody, dla...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Silnik

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Silnik

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?
    Silnik

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?

    Jeśli zauważyłeś, że turbosprężarka gwiżdże w momencie, gdy jednostka jeszcze nie osiągnęła optymalnej temperatury pracy, musisz wiedzieć, że jest to sygnał, który może zwiastować poważny problem. Co konkretnie mogą oznaczać takie dźwięki i co zrobić, gdy...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
    Silnik

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

    Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważnym elementem, który zapewnia prawidłową izolację i separację płynów eksploatacyjnych w silniku. Jej awaria może prowadzić do szeregu poważnych, a czasem nieodwracalnych uszkodzeń. Wśród kierowców nieraz pada pytani...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą
    Silnik

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą

    Wydmuchana uszczelka pod głowicą to jeden z tych problemów, które żaden kierowca nie chciałby spotkać. Jest to sytuacja, która może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a naprawa często wiąże się z wysokimi kosztami. Jak zdiagnozować ten problem? O...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor