Objawy uszkodzonej klimatyzacji samochodowej – 4 sygnały awarii, których nie warto ignorować
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego klimatyzacja w Twoim samochodzie przestała dawać oczekiwany efekt, skazując Cię na męczące podróże…
W dzisiejszych czasach ciężko wyobrazić sobie jazdę bez klimatyzacji – zwłaszcza w okresie wiosennym i letnim. Aby jednak móc o komforcie, jaki daje ten układ, należy zadbać o dobrą kondycję popularnej “klimy”. Ewentualne nieszczelności mogą poskutkować wyciekiem chłodziwa, a następnie jego ubytkiem, przez co o przyjemnym chłodzie z kratek nawiewu będziemy mogli co najwyżej pomarzyć. Nieszczelna klimatyzacja może być również oznaką większych awarii, które zbagatelizowane, mogą przysporzyć wielu problemów. Dlatego też kluczowym aspektem konserwacji układu jest sprawdzenie szczelności klimatyzacji, o którym dziś opowiadam. Jak się do tego zabrać? O tym w dalszej części wpisu.
Nieszczelność klimatyzacji jest zjawiskiem, którego zdecydowanie nie warto bagatelizować. Mając to na uwadze, warto pamiętać, aby regularnie sprawdzać szczelność układu – jest to bowiem istotne z kilku powodów. Jakich?
Ważne!
Warto pamiętać, że niewielki ubytek czynnika chłodzącego jest normalną rzeczą w wyniku starzenia się gumowych uszczelek.
Kierowcy niejednokrotnie miewają podejrzenie braku szczelności klimatyzacji w swoich samochodach, choć nie zawsze jest ono trafne. Po czym poznać, że układ może być nieszczelny? Do objawów zaliczyć można o wiele mniejszą wydajność układu (brak chłodnego powietrza z nawiewów mimo włączonej klimatyzacji), a także plamy oleju, które znajdują się na łączeniach pod maską.
Ważne!
Samodzielna diagnoza układu klimatyzacji w kontekście ewentualnych nieszczelności po plamach oleju wymaga odpowiedniej wiedzy (należy wiedzieć, w którym miejscu znajdują się przewody klimatyzacyjne), a także doświadczenia (łatwo bowiem pomylić plamę po oleju od innego zabrudzenia).
Z racji na powyższe można dojść do wniosku, że sprawdzenie szczelności klimatyzacji nie jest zadaniem dla amatorów, ponieważ wymaga specjalistycznej wiedzy oraz narzędzi. Jako właściciele pojazdu, możemy jedynie ocenić, czy czynnik jest w układzie na podstawie tego, czy klimatyzacja chłodzi, czy nie. Tylko wykwalifikowany serwisant jest w stanie ocenić, czy ubytek chłodziwa znajduje się w normie, czy też konieczna jest naprawa układu.
Jedną z niewielu czynności, które możemy bezpiecznie sami wykonać przy układzie klimatyzacji, jest jego odgrzybienie. Regularne stosowanie odgrzybiacza, takiego jak TEC 2000 Airco Freshener Service Spray, pozwala utrzymać świeży i przyjemny zapach w kabinie oraz zapobiec rozwojowi bakterii i grzybów mogących stanowić realne zagrożenie dla zdrowia kierowcy, oraz pasażerów.
Po środek odgrzybiający warto sięgać dwa razy do roku (przed sezonem letnim i zimowym). Oprócz tego zaleca się, aby regularnie wymieniać filtr kabinowy (najczęściej znajdziemy go za schowkiem pasażerskim), na którym osadzają się różnego rodzaju zanieczyszczenia – wymiany warto dokonać co 15 tysięcy kilometrów.
Dodam jeszcze, że raz do roku warto wybrać się na kompleksowy przegląd i serwis klimatyzacji w profesjonalnym warsztacie – to w połączeniu z systematyczną profilaktyką w postaci odgrzybiania i wymiany filtra pozwoli zachować układ w świetnej kondycji na długie lata.
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.