Właściwa eksploatacja i konserwacja systemu klimatyzacji to klucz do komfortowej jazdy i utrzymania zdrowego środowiska wewnątrz pojazdu. Niestety, zdarza się, że układ nie jest regularnie czyszczony, co z kolei sprzyja rozwijaniu się bakterii i powstawaniu grzybów mogących nieść zagrożenie dla zdrowia kierowcy i pasażerów. Po czym poznać, że klimatyzacja wymaga czyszczenia? W tym artykule przyjrzę się objawom zagrzybionej klimatyzacji, opowiem, jakie zagrożenia niesie zbagatelizowanie tego tematu oraz jak skutecznie odgrzybić układ – zapraszam do lektury.
Dlaczego klimatyzacja samochodowa ulega zagrzybieniu?
Zagrzybienie klimatyzacji najczęściej spowodowane przez wilgoć, która gromadzi się w układzie. Szczególnie na parowniku i innych elementach, tworząc tym samym idealne warunki dla rozwoju bakterii, wirusów, grzybów i pleśni. To jednak nie wszystko – obecność drobnoustrojów w układzie klimatyzacyjnym podyktowana może być również zanieczyszczeniami w postaci pyłków, kurzu czy spalin, które osadzają się na filtrze kabinowym oraz innych elementów. Takie zabrudzenia również sprzyjają rozwojowi wspomnianych mikroorganizmów, co w konsekwencji prowadzi do wspomnianego zagrzybienia klimy. Nie bez znaczenia pozostaje również niewłaściwa konserwacja, czyli brak regularnego serwisowania układu klimatyzacji, wentylacji i długich przerw w uruchamianiu klimy (przez sezon jesienno-zimowy).
Zagrzybiona klimatyzacja – objawy
Jednym z pierwszych objawów zagrzybionej klimatyzacji jest nieprzyjemny, często opisany jako stęchły, zapach. Może się zdarzyć, że woń będzie intensywniejsza przy włączaniu klimatyzacji. Jest to dosyć charakterystyczne zjawisko, które z łatwością można poczuć. Nie jest to jednak jedyny objaw – do innych zaliczyć można uczucie duszności podczas jazdy samochodem, występowanie alergii, katar, podrażnienie dróg oddechowych, kaszel, a także nawracające bóle głowy w czasie podróży i już po wyjściu z auta.
Zagrzybiona klimatyzacja samochodowa – objawy, których nie należy bagatelizować
Zagrzybiona klimatyzacja w samochodzie, choć na pierwszy rzut oka może nie jest poważną usterką w kontekście wydajnej pracy pojazdu, warto mieć na uwadze, że niesie ona ze sobą zagrożenie dla naszego zdrowia.
W tym miejscu dodam, że niewłaściwe korzystanie z klimatyzacji (długotrwała ekspozycja na włączonej niskiej temperaturze) może prowadzić m.in. do przeziębienia – nawet jeżeli układ jest wolny od alergenów i wspomnianych wcześniej drobnoustrojów. Dlatego też kluczem do tego, aby klimatyzacja nam służyła, a nie utrudniała życie, jest regularna jej konserwacja, a także odpowiednia jej obsługa.
Serwis klimatyzacji – odgrzybianie i wymiana filtra
Wiedząc już, że nieczyszczona klimatyzacja może przysporzyć wielu problemów zdrowotnych, warto zainteresować się tematem samego czyszczenia układu. W jaki sposób zadbać o to, aby pozbyć się wilgoci, pleśni, grzybów i zanieczyszczeń z klimy? Dobrą wiadomością jest to, że w większości samochodów jesteśmy zrobić to na własną rękę – bez pomocy mechanika – cały serwis opiera się na wykorzystaniu specjalnego preparatu, a także wymianie filtra kabinowego. W tym miejscu polecę przetestować wykorzystywany przeze mnie i cieszący się dobrymi opiniami w świecie motoryzacyjnym spray TEC 2000 Airco Freshener Service Spray. Jest to bardzo łatwy w użytku środek, który świetnie radzi sobie z drobnoustrojami i zanieczyszczeniami zapewniające we wnętrzu świeży zapach na długi czas. Doskonale rozchodzi się po całym układzie, nie stanowiąc jednocześnie zagrożenia dla zdrowia i środowiska naturalnego.
Jak go użyć? Wystarczy włączyć silnik, klimatyzację na minimalną temperaturę, nawiew wewnątrz kabiny (na maksimum) oraz recyrkulację powietrza, a następnie wstrząsnąć puszką preparatu, rozpylić go, zamknąć drzwi i szyby. Następnie poczekać aż spray się wyczerpie (zalecam odczekać jeszcze kilka dodatkowych minut). Po tym wszystkim wystarczy przewietrzyć samochód przez około godzinę (najlepiej na świeżym powietrzu). Z tego miejsca zachęcam do lektury wpisu, w którym omówiłem temat tego, co ile odgrzybiać klimatyzację – zapraszam. Jeśli chodzi zaś o wymianę filtra kabinowego (w większości aut znajduje się za schowkiem pasażera), to procedura może różnic się w zależności od modelu pojazdu. Z reguły jednak serwis wygląda podobnie, czyli:
- zaczynamy od otwarcia maski,
- odczepiamy klipsy bądź śruby trzymające filtr,
- wyjmujemy stary filtr,
- wkładamy nowy,
- przykręcamy śruby,
- zamykamy maskę i gotowe.
Słowo na koniec
Właściwe utrzymanie i konserwacja układu klimatyzacyjnego samochodowej to klucz do komfortowej jazdy oraz zdrowego środowiska wewnątrz pojazdu. Jeśli dostrzegasz objawy zagrzybionej klimatyzacji, takie jak nieprzyjemny zapach czy podrażnienia dróg oddechowych, warto rozważyć kupno sprayu czyszczącego oraz wymianę filtra kabinowego. Dbając o regularną konserwację klimatyzacji, minimalizujemy ryzyko problemów zdrowotnych związanych z oddychaniem zanieczyszczonego powietrza, a także zwiększamy komfort jazdy.