Paliwa

Paliwo B10: olej napędowy nie do każdego auta

Paliwo B10: olej napędowy nie do każdego auta
Paliwa

Parę lat temu na rynku paliw pojawił się nowy gracz – olej napędowy B10. Ten rodzaj paliwa, zawierający aż do 10% biodiesla niemal od razu stał się tematem dyskusji wśród kierowców i ekspertów branżowych. W dzisiejszym wpisie przybliżę to, czym jest olej napędowy B10, jakie ma właściwości i przede wszystkim – do jakich samochodów jest przeznaczony. Nie każdy pojazd jest bowiem przystosowany do korzystania z tego rodzaju paliwa, a jego niewłaściwe użycie może prowadzić do problemów technicznych.

Czym jest paliwo B10?

Paliwo B10 to rodzaj oleju napędowego, który zawiera do 10% biodiesla – substancji wyprodukowanej z roślinnych źródeł odnawialnych, takich jak oleje roślinne czy tłuszcze zwierzęce. Jest to krok w kierunku zwiększenia udziału energii odnawialnej w sektorze transportu, zgodnie z celami środowiskowymi Unii Europejskiej. Paliwo to stanowi alternatywę dla standardowego diesla (zazwyczaj B7, zawierającego do 7% biodiesla), oferując wyższy udział biokomponentów, co przyczynia się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza.

Zobacz również: olej napędowy bez biododatków – paliwo B0.

Olej napędowy B10 a przepisy unijne

Wprowadzenie paliwa B10 wynika z dyrektywy 2009/28/EC, która zobowiązała państwa członkowskie do tego, aby do 2020 roku co najmniej 10% energii wykorzystywanej w transporcie pochodziło z odnawialnych źródeł. Zgodnie z unijnymi przepisami standardowy diesel do silników Diesla nie powinien zawierać więcej niż 7% biokomponentów objętościowo. Jednakże, prawodawstwo Unii Europejskiej daje poszczególnym państwom członkowskim możliwość wprowadzenia do obrotu oleju napędowego z maksymalnie 10-procentowym udziałem estrów pochodzenia roślinnego. Kluczowym warunkiem jest tutaj odpowiednie poinformowanie konsumentów o specyfice i charakterystyce oferowanego paliwa.

Jak tankowanie takiego paliwa może wpłynąć na układ i silnik?

Tankowanie paliwa B10 może mieć różnorodny wpływ na układ paliwowy i silnik pojazdu. Jednym z głównych wyzwań związanym z wyższą zawartością biokomponentu jest jego wrażliwość na niskie temperatury. W zimowych warunkach biodiesel może przyczyniać się do powstawania korków parafinowych, co zwiększa ryzyko zatkania układu doprowadzającego paliwo do silnika. Chociaż w krajach Unii Europejskiej obowiązują przepisy dotyczące stosowania przez rafinerie dodatków zimowych do paliwa, to w przypadku B10 te środki mogą okazać się niewystarczające. W rezultacie temperatura zablokowania filtra (CFPP — Cold Filter Plugging Point) w paliwie B10 jest wyższa, co oznacza, że paliwo to może zamarzać w niższych temperaturach niż standardowy olej napędowy. To z kolei może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika w mroźne dni. Dlatego ważne jest, aby użytkownicy pojazdów Diesla, szczególnie w regionach o chłodniejszym klimacie, byli świadomi tych potencjalnych problemów i rozważyli je przy wyborze paliwa B10.

  • Warto rozważyć: jeśli tankujesz paliwo z wyższą zawartością biokomponentów, dobrą praktyką jest regularne sięganie po uszlachetniacze. Z tego miejsca polecam przetestować TEC 2000 Diesel System Cleaner będący profesjonalnym narzędziem w płynie, który zmniejsza skutki złej jakości paliw, wiążąc wodę w układzie i dokładnie go czyszcząc.

    Czytaj również: paliwo B7.

    Kto może a kto nie może tankować oleju napędowego B10?

    Tankowanie oleju napędowego B10 nie jest dozwolone dla wszystkich pojazdów. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), obecnie tylko niektóre koncerny, głównie francuskie, oficjalnie zezwalają na użycie tego rodzaju paliwa w swoich samochodach. Wśród nich znajdują się: Dla pojazdów innych marek, szczególnie tych niewymienionych przez ACEA, zaleca się ostrożność. Przedstawiciele tych marek często nie podają konkretnych modeli i generacji samochodów, które mogą być zasilane olejem napędowym B10. W takich przypadkach zaleca się sprawdzenie instrukcji obsługi pojazdu lub bezpośredni kontakt z producentem. Dodatkowo, jeśli tankowanie paliwa B10 jest dozwolone, informacja ta zazwyczaj znajduje się na klapce wlewu paliwa w postaci specjalnej naklejki. Należy pamiętać, że użycie nieodpowiedniego paliwa może prowadzić do problemów technicznych i utraty gwarancji.

    Zobacz również: do jakich aut lać benzynę E10?

    Podsumowanie

    Podsumowując, olej napędowy B10 stanowi interesującą alternatywę dla standardowego Diesla, szczególnie w kontekście zwiększania udziału energii odnawialnej w transporcie. Jednakże nie wszystkie pojazdy są przystosowane do korzystania z tego rodzaju paliwa. Głównie francuskie koncerny motoryzacyjne, takie jak Citroen, Peugeot, DS, Renault i Dacia, potwierdziły kompatybilność swoich modeli z B10, pod warunkiem spełnienia określonych norm emisji spalin. W przypadku innych marek zaleca się ostrożność i sprawdzenie zaleceń producenta, aby uniknąć potencjalnych problemów technicznych. Paliwo B10, choć oferuje korzyści ekologiczne, może również przynieść wyzwania, zwłaszcza w chłodniejszych warunkach klimatycznych, gdzie ryzyko powstawania korków parafinowych jest wyższe. Dlatego ważne jest, aby kierowcy byli świadomi zarówno zalet, jak i ograniczeń tego paliwa, dokonując wyboru, który najlepiej odpowiada specyfice ich pojazdu i warunkom eksploatacji. Warto również pamiętać, że dostępność B10 może być ograniczona, a jego wybór powinien być dokładnie przemyślany i oparty na solidnej wiedzy o własnym pojeździe.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL
    Paliwa

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL

    Olej napędowy obok benzyny jest jednym z najczęściej wybieranych rodzajów paliwana stacjach benzynowych. Choć zazwyczaj kojarzony jest…

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor