Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto długo żyło?
Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i codalej?”, która ma na celu…...
Patryk Gałązka
Autor
Jak dbać o samochód?
AdBlue to składnik kluczowy dla wielu nowoczesnych samochodów z silnikiem Diesla, jednak niektórzy kierowcy rozważają jego usunięcie. Czemu służy ten system, jakie są konsekwencje jego usunięcia i co warto wiedzieć o tym procesie? W dzisiejszym artykule przyjrzymy się najważniejszym zagadnieniom związanym z tym tematem.
AdBlue w samochodzie to specyficzny roztwór mocznika, który odgrywa niezwykle ważną rolę w ekologii motoryzacji, szczególnie w przypadku pojazdów z silnikami Diesla. Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji tlenków azotu (NOx) – szkodliwych składników spalin. Działa on poprzez wspomaganie funkcjonowania systemu SCR, który jest kluczowym elementem w procesie oczyszczania spalin.
Dzięki niemu pojazdy Diesla mogą spełniać rygorystyczne normy emisyjne, co przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie środowiska.
Użycie AdBlue w nowoczesnych samochodach diesla jest zatem istotnym krokiem w kierunku bardziej ekologicznej motoryzacji, pozwalającym na znaczące obniżenie negatywnego wpływu tych pojazdów na atmosferę.
Usunięcie systemu AdBlue z pojazdu to proces, który polega na dezaktywacji systemu SCR. W praktyce oznacza to wyłączenie funkcji, która odpowiada za wstrzykiwanie roztworu AdBlue do układu wydechowego, co skutkuje zaprzestaniem redukcji tlenków azotu. Ta procedura wymaga ingerencji w oprogramowanie komputera pokładowego pojazdu, a czasem także w jego fizyczną strukturę. Zazwyczaj odbywa się to poprzez modyfikację oprogramowania sterującego silnikiem lub przez usunięcie pewnych komponentów systemu SCR. Jest to czynność złożona i wymaga specjalistycznej wiedzy oraz sprzętu.
Należy pamiętać, że mimo dezaktywacji systemu AdBlue, samochód nadal będzie produkować tlenki azotu, co może prowadzić do niezgodności z obowiązującymi normami emisyjnymi.
Czytaj również: jak oszukać AdBlue?
Koszt usunięcia systemu może znacznie różnić się w zależności od kilku czynników. Cena ta oscyluje zwykle w przedziale od około 500 do 2000 złotych. Jednym z głównych aspektów wpływających na koszt jest model i marka samochodu, gdyż różne pojazdy wymagają odmiennych metod dezaktywacji systemu SCR oraz różnego stopnia zaangażowania technicznego. Ponadto ważnym czynnikiem jest również miejsce wykonania tej usługi – specjalistyczne warsztaty mogą pobierać wyższą stawkę za swoje usługi ze względu na posiadanie odpowiednich narzędzi i oprogramowania.
Warto również podkreślić, że mimo iż początkowa inwestycja w usunięcie AdBlue może wydawać się kusząca, należy wziąć pod uwagę długoterminowe konsekwencje takiej decyzji, zarówno finansowe, jak i ekologiczne.
W wielu krajach, w tym w Polsce, jest to działanie niezgodne z prawem, mające na celu manipulację systemem kontroli emisji spalin, co jest traktowane jako naruszenie norm środowiskowych. W przypadku wykrycia takiej modyfikacji, kierowcy grozi nałożenie wysokiego mandatu. Ponadto, pojazdy z nieaktywnym systemem AdBlue mogą nie przejść obowiązkowego badania technicznego, co skutkuje brakiem ważnego przeglądu i możliwością wycofania samochodu z ruchu.
Czytaj również: brak AdBlue.
Usuwanie AdBlue nie wpływa bezpośrednio na osiągi silnika ani na spalanie. Jego główną rolą jest redukcja emisji szkodliwych substancji, a nie wpływanie na pracę silnika. Zatem usunięcie tego systemu nie przynosi korzyści w zakresie wydajności pojazdu.
Zamiast decydować się na usunięcie AdBlue, zaleca się regularne serwisowanie pojazdu i dbanie o prawidłowe funkcjonowanie systemu SCR. Dzięki temu pojazd nie tylko spełnia normy emisyjne, ale również unika się potencjalnych problemów technicznych, które mogą się pojawić w wyniku manipulacji systemem. Regularna konserwacja zapewnia dłuższą żywotność silnika oraz utrzymanie jego optymalnej wydajności. Ponadto dbałość o system SCR przyczynia się do zachowania lepszej wartości pojazdu na rynku wtórnym oraz jest wyrazem troski o środowisko naturalne. Alternatywą dla usuwania AdBlue jest także korzystanie z paliwa wysokiej jakości oraz unikanie stylu jazdy, który mógłby prowadzić do nadmiernego zużycia tego płynu.
AdBlue to istotny element nowoczesnych pojazdów Diesla, mający na celu ograniczenie emisji szkodliwych tlenków azotu. Usunięcie tego systemu może być kuszące ze względu na obniżenie kosztów eksploatacji, jednak jest to działanie nielegalne i grozi poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz mandatami. Co więcej, dezaktywacja systemu AdBlue nie wpływa pozytywnie na osiągi silnika ani na jego spalanie, a może prowadzić do problemów technicznych i ekologicznych. Koszt usunięcia AdBlue waha się od około 500 do 2000 zł i zależy od wielu czynników, w tym od modelu pojazdu i warsztatu wykonującego usługę. Zamiast usuwania, zaleca się regularne serwisowanie i utrzymanie systemu SCR w dobrym stanie, co zapewnia dłuższą żywotność silnika, zgodność z normami środowiskowymi i uniknięcie problemów technicznych.
z tej samej kategorii
Łukasz Młodkowski
Autor