Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto długo żyło?
Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i codalej?”, która ma na celu…...
Patryk Gałązka
Autor
Jak dbać o samochód?
AdBlue, choć niewidoczny na co dzień w funkcjonowaniu pojazdu, odgrywa kluczową rolę w redukcji emisji szkodliwych substancji w silnikach Diesla. Jego obecność jest niezbędna w nowoczesnych pojazdach wykorzystujących technologię SCR do ograniczenia emisji tlenków azotu (NOx). W tym artykule przyjrzymy się, co się stanie, gdy w układzie pojazdu zabraknie AdBlue, jakie są tego konsekwencje dla silnika i całego pojazdu, a także, dlaczego regularne uzupełnianie tego płynu jest tak ważne.
AdBlue w samochodzie to roztwór mocznika, który wchodzi w reakcję chemiczną w układzie SCR (Selective Catalytic Reduction), przekształcając NOx w nieszkodliwy azot i wodę. Jest on niezbędny w nowoczesnych silnikach diesla wyposażonych w system SCR, gdzie pełni funkcję reduktora emisji szkodliwych tlenków azotu. AdBlue działa poprzez wtryskiwanie małej ilości roztworu mocznika bezpośrednio do układu wydechowego, tuż przed katalizatorem SCR. W wysokiej temperaturze roztwór ten rozkłada się na amoniak, który reaguje z tlenkami azotu w spalinach, przekształcając je w azot i wodę. Jest to kluczowy element w procesie ograniczania emisji szkodliwych substancji, zapewniając, że pojazd spełnia normy emisji spalin.
Zbiorniki mają różną pojemność, często wahającą się od 12 do 18 litrów, a zużycie płynu zależy od mocy silnika, stylu jazdy i warunków drogowych. Kiedy poziom AdBlue jest niski, komputer pokładowy pojazdu informuje o tym za pomocą komunikatu tekstowego lub specjalnej kontrolki. Zwykle pierwsze ostrzeżenie pojawia się, gdy zapas płynu wystarczy na około 2 tysiące kilometrów.
Jeśli w zbiorniku zabraknie AdBlue, pojazd może wejść w tryb awaryjny lub w skrajnych przypadkach, silnik może nie odpalić.
Dlatego ważne jest, by nie wyłączać silnika, jeśli AdBlue kończy się podczas jazdy, dopóki nie dotrzemy do miejsca, gdzie możemy go uzupełnić. Uzupełnienie płynu jest proste i nie wymaga wizyty w warsztacie – można to zrobić na większości stacji paliw, gdzie AdBlue jest dostępne z dystrybutorów lub w butelkach. Brak AdBlue w układzie SCR oznacza, że silnik nie będzie w stanie skutecznie ograniczać emisji tlenków azotu, co może prowadzić do naruszenia norm środowiskowych oraz do problemów z wydajnością silnika.
Jak wspomniałem: gdy w pojeździe pojawi się pierwszy komunikat informujący o niskim poziomie AdBlue, zazwyczaj oznacza to, że możesz przejechać jeszcze około 2 tysięcy kilometrów, zanim płyn całkowicie się wyczerpie. Jest to przybliżona wartość, która może różnić się w zależności od modelu samochodu, stylu jazdy oraz warunków drogowych.
Skutki braku AdBlue w silniku diesla są poważne – od zwiększenia emisji szkodliwych tlenków azotu po potencjalne uszkodzenia układu wydechowego.Zastąpienie AdBlue wodą nie jest możliwe, ponieważ tylko specjalny roztwór mocznika jest zdolny do przeprowadzenia potrzebnej reakcji chemicznej w układzie SCR. Woda demineralizowana stanowi jedynie część składu i sama w sobie nie zapewnia żadnych właściwości redukcyjnych. Ponadto zamarzająca woda w zbiorniku AdBlue w niskich temperaturach może prowadzić do uszkodzenia systemu.
Zatem zastępowanie AdBlue innymi substancjami nie jest zalecane i może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem i układem redukcji spalin.
AdBlue jest niezbędnym roztworem dla nowoczesnych silników diesla, który odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych tlenków azotu. Jego regularne uzupełnianie jest ważne, gdyż zbiorniki na AdBlue mają różną pojemność i zużycie płynu zależy od wielu czynników, w tym od mocy silnika i stylu jazdy. Pierwsze ostrzeżenie o niskim poziomie AdBlue pojawia się zwykle, gdy zapas płynu wystarcza na około 2 tysiące kilometrów. Ignorowanie tego ostrzeżenia może prowadzić do wejścia pojazdu w tryb awaryjny, ograniczenia mocy silnika, a nawet do uniemożliwienia jego uruchomienia. Zastąpienie AdBlue innymi substancjami, takimi jak woda, nie jest zalecane i może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem i układem redukcji spalin. Dlatego ważne jest, aby zawsze uzupełniać AdBlue zgodnie z zaleceniami producenta, aby uniknąć problemów związanych z emisją spalin i prawidłowym funkcjonowaniem pojazdu.
z tej samej kategorii
Łukasz Młodkowski
Autor