Silnik

Uszkodzone popychacze zaworów – po czym poznać usterkę?

Uszkodzone popychacze zaworów – po czym poznać usterkę?
Silnik

Popychacz zaworowy jest bardzo ważnym elementem w silnikach spalinowych – ma on bowiem kluczowy wpływ na czas otwarcia zaworów, a także ich prawidłowe domknięcie. Z racji na to, jaką odgrywa rolę, wszelkie nieprawidłowości w jego pracy poskutkują problemami z kulturą pracy jednostki napędowej. Po czym poznać objawy zużycia lub uszkodzenia popychaczy zaworowych? Czy można w jakiś sposób zabezpieczyć się przed potencjalną usterką? Najważniejsze kwestie zostały poruszone w dalszej części artykułu, na który zaprasza zespół TEC 2000.

Do czego służą popychacze i jakie są ich rodzaje?

Na początek zajmijmy się podstawą, czyli jaką rolę w silniku odgrywają popychacze, które spotkać można również pod inną nazwą, czyli "szklanką" (ze względu na wygląd przypominający szklankę). Są to elementy silnikowe, których zadaniem jest wprawianie w ruch zaworów, które z kolei odpowiadają za dostarczenie powietrza do cylindra. Można więc powiedzieć, że odgrywają one istotną rolę w całym procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Sama praca popychaczy możliwa jest dzięki wałkowi rozrządu – a konkretniej za sprawą obracających się krzywek. W nowoczesnych jednostkach napędowych elementy te odpowiadają za kasowanie tzw. luzu zaworowego – dystansu między końcem zaworu (trzonka) a wspomnianą wyżej krzywką wałka. Dzięki zastosowaniu popychaczy nie jest konieczne cykliczne regulowanie za pomocą szczelinomierza. Do najpopularniejszych typów tych podzespołów można zaliczyć:

  • popychacze hydrauliczne,
  • popychacze rolkowe,
  • popychacze płaskie,
  • popychacze dźwigniowe.

Zobacz też: Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Uszkodzone popychacze zaworów – objawy

Po czym poznamy, że szklanki zaworowe (popychacze) działają nieprawidłowo? Będzie to łatwe do zidentyfikowane szczególnie rano – niesprawność będzie charakteryzować się głośną pracą silnika na biegu jałowym. Sam dźwięk będzie dochodzić spod pokrywy zaworów i przypominać "klekotanie". Objaw ten jednak dość szybko ustaje ze względu na nabicie oleju do popychaczy. Skąd ten klekot? Jest on spowodowany tym, że zaworek znajdujący się we wnętrzu popychaczy nie trzyma ciśnienia oleju, przez co uchodzi ono po upływie czasu, a w momencie rozruchu jest napompowywane ponownie.

video

Fiat Albea i płukanie TEC 2000 - szok!

first frame of video

Zbyt duży luz bądź zbyt mały – jakie są tego konsekwencje?

Nowoczesne silniki wyposażone są w hydrauliczne popychacze, które automatycznie kasują pojawiające się luzy. Warto wiedzieć, że podczas swojej pracy są one smarowane za pomocą oleju silnikowego – w wyniku stałej eksploatacji może dojść jednak do niedostatków smarowaniaNiesprawne popychacze będą miały z kolei problem z zachowaniem odpowiedniego luzu zaworowego, co będzie miało przełożenie na pracę silnika samochodowego.

  • Zbyt mały luz zaworowy skutkuje niedomknięciem zaworów, przez co jednostka pracuje w sposób nierównomierny (dochodzi do utraty kompresji), co z kolei prowadzi do spadku osiągów silnika oraz szybszego zużycia się zaworów.
  • Zbyt duży luz zaworowy z kolei przyspiesza ścieranie się zaworów oraz pozostałych elementów układu rozrządu, a więc skraca żywotność tychże części; taki stan rzeczy skutkuje wystąpieniem metalicznych odgłosów, które zanikają wraz ze wzrostem temperatury jednostki napędowej (wyjątkiem jest zaawansowana awaria, wtedy dźwięki mają charakter ciągły).
    Sama usterka popychaczy zaworowych jest dosyć niebezpieczna dla silnika – z racji na otwieranie i zamykanie zaworów w niewłaściwym momencie, z czasem dochodzi do problemów z rozruchem jednostki.

Zobacz też: Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika

Naprawa popychaczy – kiedy wymiana jest konieczna?

W momencie, w którym dochodzi do uszkodzenia szklanek zaworów, nie pozostaje nic innego, jak wymienić je na nowe. Operacja ta jednak często wiążę się ze zdjęciem wałka rozrządu, a po demontażu starych części i zamontowaniu nowych popychaczy, wymaga ich ponownej regulacji bądź zalania preparatem smarnym. Co więcej, w czasie serwisu należy również pomyśleć o nowych uszczelkach, a często również niektórych elementów rozrządu. Jak więc widać – wymiana nie należy do najprostszych, przez co powinna być przeprowadzona przez profesjonalistów, co niestety wiążę się z pokaźnym wydatkiem. Sama robocizna może kosztować kilkaset złotych bądź nawet w okolicach tysiąca (robocizna + części). Same popychacze kosztują kilkanaście złotych, choć dla niektórych modeli aut ich cena jest o wiele wyższa.

  • Hydrauliczne popychacze zaworów – czy można zapobiec usterkom?

    Czy wymiana popychaczy jest zawsze koniecznością? Nie – pod warunkiem że nie doszło do ich całkowitego uszkodzenia. Inną sytuacją jest ich niesprawność, która z kolei podyktowana złymi parametrami oleju silnikowego. W momencie, gdy dojdzie do jego zabrudzenia bądź degradacji, otwory popychaczy mogą się zatkać, a to prosta droga do problemów z domknięciem szklanek. Taki stan rzeczy sprawi, że silnik będzie głośniej chodził i wydawał specyficzne dźwięki. Z czasem jednak na hałasie się nie skończy – taka sytuacja doprowadzi do wypalenia gniazd zaworów. Na szczęście istnieje prosty sposób na to, by oszczędzić sobie problemów z popychaczami – zastosowanie dobrej jakości płukanki. Przepłukanie silnika specjalnym preparatem czyszczącym pozwoli pozbyć się z układu zanieczyszczeń, które są głównymi zagrożeniami dla kondycji oleju silnikowego. Tego typu środek dolewa się przy wymianie oleju, co ma na celu skuteczne usunięcie takich zabrudzeń jak osad, nagar, sadza czy resztki zużytego środka smarnego z silnika.

    Zobacz też Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

    Czyszczenie popychaczy zaworowych i nie tylko: postaw na Engine Flush od TEC 2000

    Czym wykonać płukanie jednostki i popychaczy? Obecnie numerem jeden na rynku jest płukanka do silnika TEC 2000 Engine Flush, która dokładnie rozchodzi się po najdalszych zakamarkach układu, usuwając zanieczyszczenia ze szklanek zaworowych, rowków pierścieni tłokowych, czy z kanałów magistrali olejowej. Jest to specjalistyczny środek, który czyści i wycisza hydrauliczne popychacze zaworowe, usprawniając ich pracę, a także chroniąc je przed potencjalną usterką. To jednak nie wszystko – płukankę Engine Flush warto stosować również ze względu na szereg innych właściwości – jest to preparat, który m.in. zwiększy: kompresję w cylindrach, moc silnika, wydajność oleju czy też zredukuje szkodliwą emisję spalin.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem
    Silnik

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem

    Zauważyłeś biały dym wydobywający się spod maski Twojego samochodu? Jest to sygnał alarmowy, który może mówić o zarówno o niegroźnej usterce, jak i poważnych problemach z silnikiem. Ignorowanie tego zjawiska może prowadzić do kosztownych napraw i niebezp...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz
    Silnik

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz

    Silnik benzynowy traci moc i nie działa tak sprawnie, jak powinien? Utrata mocy to częsty problem, który może mieć wiele przyczyn, od zanieczyszczeń w układzie paliwowym po problemy z kompresją. W dzisiejszym wpisie biorę na tapetę potencjalne powody, dla...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Silnik

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Silnik

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?
    Silnik

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?

    Jeśli zauważyłeś, że turbosprężarka gwiżdże w momencie, gdy jednostka jeszcze nie osiągnęła optymalnej temperatury pracy, musisz wiedzieć, że jest to sygnał, który może zwiastować poważny problem. Co konkretnie mogą oznaczać takie dźwięki i co zrobić, gdy...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
    Silnik

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

    Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważnym elementem, który zapewnia prawidłową izolację i separację płynów eksploatacyjnych w silniku. Jej awaria może prowadzić do szeregu poważnych, a czasem nieodwracalnych uszkodzeń. Wśród kierowców nieraz pada pytani...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą
    Silnik

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą

    Wydmuchana uszczelka pod głowicą to jeden z tych problemów, które żaden kierowca nie chciałby spotkać. Jest to sytuacja, która może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a naprawa często wiąże się z wysokimi kosztami. Jak zdiagnozować ten problem? O...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor