Wysokie spalanie paliwa – przyczyn może być wiele. Poznaj je wszystkie!

Autor: Łukasz Młodkowski | Data publikacji: 05-09-2023
Wysokie spalanie paliwa – przyczyn może być wiele. Poznaj je wszystkie!

Każdy kierowca wie, jak ważne jest ekonomiczne zużycie paliwa. Optymalne spalanie nie tylko oszczędza nasze pieniądze przy każdym tankowaniu, ale również przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Jednak nie zawsze nasz samochód działa tak, jak byśmy chcieli. Często zastanawiamy się, dlaczego nasze auto zużywa więcej paliwa niż zwykle. Czy to wina stylu jazdy, czy może ukrytej usterki, o której nie mamy pojęcia?

Nagły wzrost zużycia paliwa – pochyl się nad swoim stylem jazdy!

Styl jazdy to coś, co w dużej mierze kształtuje się na podstawie naszego doświadczenia, nawyków i charakteru. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że to, jak prowadzimy samochód, ma bezpośredni wpływ na nasz budżet, a także na środowisko. Jak więc nasze codzienne nawyki za kierownicą wpływają na spalanie paliwa?

  • Gwałtowne przyspieszanie – chociaż czasami trudno się powstrzymać od przyspieszenia, szczególnie na wolnej drodze, każde takie działanie prowadzi do szybszego spalania paliwa. Samochód potrzebuje więcej energii, aby nabrać prędkości w krótkim czasie, co przekłada się na większe zużycie paliwa.
  • Brak hamowania silnikiem – hamowanie silnikiem, czyli zwalnianie bez użycia hamulca, pozwala na odzyskiwanie części energii i zminimalizowanie zużycia paliwa. Kiedy hamujemy tylko pedałem, zużywamy więcej energii na tarcie hamulców i wyhamowywanie samochodu.
  • Nagłe hamowanie – nie tylko jest niebezpieczne dla innych użytkowników drogi, ale także marnuje energię. Płynna jazda i antycypowanie sytuacji na drodze to klucz do zredukowania liczby gwałtownych hamowań.

Chcąc uniknąć nagłego zużycia paliwa, warto zachować umiarkowanie i płynność jazdy, aby zaoszczędzić na kosztach eksploatacji samochodu.

Wysokie spalanie – obciążenie też dokłada cegiełkę

Kiedy mówimy o zwiększonym spalaniu w Dieslu czy benzynie, rzadko kiedy bierzemy pod uwagę to, co dokładnie przewozimy w naszym samochodzie. Może to być zaskakujące, ale każdy dodatkowy kilogram w bagażniku czy wnętrzu pojazdu wpływa na wydajność naszego auta. Ale dlaczego?

  1. Większy ciężar = większe zapotrzebowanie na energię. Prosta fizyka mówi nam, że poruszanie większej masy wymaga więcej energii. A w przypadku samochodu – to oznacza spalanie większej ilości paliwa. Dodatkowy ciężar może pochodzić nie tylko z nadmiernie wypełnionego bagażnika, ale również z przewożonych na dachu bagażników, boxów czy rowerów.
  2. Niepotrzebne “skarby” w bagażniku. Wielu z nas ma tendencję do gromadzenia przedmiotów w samochodzie “na wszelki wypadek”. Stare buty, niepotrzebne narzędzia, nadmiar płynów eksploatacyjnych – to wszystko dodaje kilogramy do wagi samochodu, które mogą się przekładać na wyższe spalanie.

Jeśli często przewozimy ciężkie przedmioty, warto zastanowić się nad ich optymalizacją. Czy rzeczywiście potrzebujemy jeździć z pełnym zestawem narzędzi? Czy kilka litrów wody w bagażniku jest koniecznością? Regularne przeglądy zawartości naszego samochodu i pozbywanie się zbędnych rzeczy to prosta droga do zwiększenia efektywności spalania.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Przyczyna wysokiego spalania benzyny i ropy – niesprawne wtryskiwacze

Jednym z kluczowych komponentów współczesnych silników spalinowych są wtryskiwacze, które odpowiadają za dostarczanie odpowiedniej ilości paliwa do komór spalania. Kiedy działają prawidłowo, gwarantują optymalne spalanie i efektywną pracę silnika. Niestety, z biegiem czasu lub w wyniku zanieczyszczeń paliwa, wtryskiwacze mogą ulegać zużyciu lub zatkaniu.

Niesprawne wtryskiwacze prowadzą do nierównomiernego dostarczania paliwa, co nie tylko zwiększa zużycie paliwa, ale również może prowadzić do niekompletnego spalania. W efekcie samochód staje się mniej wydajny, a emisja szkodliwych gazów rośnie. Dlatego regularna kontrola i czyszczenie wtryskiwaczy jest niezwykle ważne dla zachowania optymalnej wydajności silnika oraz ekonomicznego zużycia paliwa.

Czytaj: czyszczenie wtrysków w Dieslu i czyszczenie wtryskiwaczy w benzynie.

Duże spalanie benzyny i ropy: nieszczelność pompy wtryskowej

Pompa wtryskowa pełni kluczową rolę w systemie zasilania silnika, odpowiadając za dostarczanie odpowiedniego ciśnienia i ilości paliwa do wtryskiwaczy. Jeśli staje się nieszczelna, może to prowadzić do szeregu problemów, w tym do zwiększonego spalania paliwa. 

Nieszczelności w pompie powodują, że nie jest w stanie dostarczyć paliwa pod odpowiednim ciśnieniem, co z kolei przekłada się na nieoptymalne spalanie w komorach silnika. Ponadto nieszczelna pompa może prowadzić do nierównomiernego dostarczania paliwa do poszczególnych cylindrów, co dodatkowo obniża wydajność silnika. Aby zapobiec niepotrzebnym stratom i zwiększonemu zużyciu paliwa, niezwykle ważne jest regularne kontrolowanie stanu pompy wtryskowej oraz dbanie o jej właściwe uszczelnienie.

Nieszczelną pompę wtryskową poznać można o charakterystycznym zapachu benzyny dochodzącym z komory jednostki napędowej bądź plamach na pompie.

Zwiększone spalanie – przyczyny szukaj w sondzie lambda

Sonda lambda jest niezastąpionym składnikiem systemu kontroli emisji spalin w nowoczesnych pojazdach. Jej głównym zadaniem jest monitorowanie stężenia tlenu w spalinach, co pozwala na precyzyjne dostosowanie mieszanki powietrze-paliwo w silniku. Uszkodzona lub nieprawidłowo działająca sonda lambda może prowadzić do zbyt bogatej lub zbyt ubogiej mieszanki paliwowej. W przypadku zbyt bogatej mieszanki silnik zużywa więcej paliwa niż to konieczne, prowadząc do zwiększonego spalania. Z kolei zbyt uboga mieszanka może powodować niestabilną pracę silnika i zwiększone ryzyko uszkodzeń.

Wpływ klimatyzacji na spalanie

Klimatyzacja w samochodzie to przyjemne udogodnienie, zwłaszcza podczas upalnych dni. Jednak warto mieć świadomość, że włączona klimatyzacja może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa. Dlaczego tak się dzieje? Klimatyzacja obciąża silnik, co skutkuje większym spalaniem.

Kiedy włączamy klimę, silnik musi dostarczyć dodatkową moc, aby napędzić sprężarkę klimatyzacji. To zwiększa obciążenie jednostki i prowadzi do większego zużycia paliwa. Im dłużej korzystamy z klimatyzacji i im wyższa jest temperatura na zewnątrz, tym większe jest obciążenie silnika i tym więcej paliwa zostaje zużyte.

Jednak istnieją sposoby minimalizowania obciążenia silnika przez klimatyzację. Przykładem może być otwarcie drzwi lub uchylenie szyb na chwilę przed wyruszeniem w drogę. Dzięki temu gorące powietrze z wnętrza samochodu wydostanie się na zewnątrz, a temperatura w kabinie wyrówna się do poziomu tej panującej na zewnątrz. Dzięki temu klimatyzacja nie będzie musiała pracować na pełnych obrotach i obciążać silnika. To proste działanie może przyczynić się do zmniejszenia spalania paliwa podczas korzystania z klimatyzacji.

Niesprawny układ hamulcowy a duże spalanie w benzynie i Dieslu

Chociaż na pierwszy rzut oka układ hamulcowy może wydawać się niepowiązany z kwestią spalania paliwa, w rzeczywistości odgrywa on ważną rolę w efektywności jazdy. Uszkodzone zaciski hamulcowe mogą prowadzić do niecałkowitego zwalniania tarcz lub klocków hamulcowych, powodując ciągłe, choć niezauważalne, hamowanie. Taki stan rzeczy wymusza na silniku dodatkową pracę, aby utrzymać żądaną prędkość pojazdu, co nieuchronnie prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa. Dbając o prawidłowy stan zacisków i całego układu hamulcowego, nie tylko zapewniamy sobie bezpieczeństwo, ale także korzystamy z ekonomiczniejszej eksploatacji naszego pojazdu.

Wysokie spalanie a zimny silnik

Zauważenie podwyższonego spalania w chłodnych warunkach jest standardowym zjawiskiem, zwłaszcza gdy pokonujemy krótkie trasy i silnik nie zdąży osiągnąć swojej idealnej temperatury roboczej. Aby sprawnie i bezpiecznie przyspieszyć proces osiągania optymalnej temperatury, układ zarządzania silnikiem automatycznie koryguje obroty oraz dostarczaną ilość paliwa. Z tego powodu wyższe spalanie jest w tych okolicznościach w pełni uzasadnione. Jeśli często korzystasz z pojazdu w takich warunkach, warto pomyśleć o częstszej wymianie oleju silnikowego, gdyż pracuje on w bardziej wymagającym środowisku. Przy tej okazji zawsze polecam użycie środka TEC 2000 Engine Flush – jego liczne korzyści były omawiane w naszych wcześniejszych wpisach.

Łukasz Młodkowski

Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.

Zobacz także

Dlaczego pasek klinowy piszczy na zimnym silniku?

Kiedy termometr wskazuje na niską temperaturę, a Twój samochód wydaje charakterystyczne piszczenie podczas rozruchu, wiesz, że zima dała…

Falujące obroty na zimnym silniku

Kiedy na zewnątrz jest zimno, a Twoje auto tylko czeka, aby je uruchomić, czasem możemy zauważyć pewne niecodzienne…

Czym jest wypadanie zapłonu i co może oznaczać?

Wypadanie zapłonu w samochodzie to jedno z tych zjawisk, które potrafią sprowadzić nawet najbardziej doświadczonego kierowcę na ziemię….

Wysokie spalanie paliwa – przyczyn może być wiele. Poznaj je wszystkie!

Każdy kierowca wie, jak ważne jest ekonomiczne zużycie paliwa. Optymalne spalanie nie tylko oszczędza nasze pieniądze przy każdym…

Pasek klinowy piszczy? Poznaj powody i zobacz, jak sobie z tym poradzić

Piszczący pasek klinowy to problem, z którym spotkało się wielu kierowców. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego pasek klinowy…

Uszkodzone uszczelniacze zaworowe – czym grozi jazda z nimi?

Każdy kierowca pragnie, aby jego samochód działał sprawnie i bezproblemowo. Jednak nie zawsze jesteśmy świadomi tego, co się…

Czym są zawory w silniku?

W głębi każdego silnika spalinowego skrywają się elementy, które, choć często niedostrzegane, odgrywają kluczową rolę w procesie jego…

Dolewka oleju – na zimnym czy ciepłym silniku i co ile uzupełniać środek smarny w aucie?

Dolewanie oleju do silnika to praktyka, na którą decyduje się spora część kierowców. Nic w tym dziwnego –…

Wzmożony hałas spod maski: co właściwie oznacza i co jest przyczyną głośnej pracy silnika benzynowego?

Dobrze działający silnik działa cicho – tak, że praktycznie go nie słyszymy. Tyczy się to zwłaszcza jednostek benzynowych,…

Głośna praca silnika: wszystko, o czym warto wiedzieć

Choć jednostki napędowe są skomplikowanymi układami, w których w ciągu każdej sekundy dochodzi do niezliczonej ilości ruchów, gdy…

Gniazda zaworowe – wszystko, co warto o nich wiedzieć

Zawory – choć często niedoceniane – pełnią kluczową rolę w wielu konstrukcjach mechanicznych. Jednak bez odpowiednio zaprojektowanego gniazda,…

Stukanie panewek – sygnał poważnej awarii

Każdy właściciel samochodu marzy o tym, by jego pojazd działał jak najsprawniej przez jak najdłuższy czas. Jednakże nawet…

Sprawdzanie płynu chłodniczego – jak się do tego zabrać?

Każdy właściciel samochodu wie, jak ważne jest regularne sprawdzanie i wymiana oleju silnikowego. Niemniej ważne, choć często niedoceniane,…

Jaki powinien być poziom płynu chłodniczego na zimnym silniku?

Płyn chłodniczy, często nazywany również antyfreezem, odgrywa nieocenioną rolę w utrzymaniu optymalnej temperatury w silniku pojazdu. Dzięki niemu…

Szarpanie na zimnym silniku – co oznacza i jak sobie z tym poradzić?

Rano wsiadasz do samochodu, klucz w stacyjce, silnik pali od pierwszego obrotu kluczyka, i wreszcie jesteś gotowy do…

Spadek mocy silnika benzynowego – przyczyny

Załóżmy, że jesteś miłośnikiem samochodów i swoją pasję przekuwasz na codzienne doświadczenie za kierownicą. Cieszysz się brzmieniem silnika,…

Nagły spadek mocy silnika podczas jazdy

Czasami samochód nie zachowuje się tak, jak powinien. Nagle możemy zauważyć, że nie jest tak wydajny jak zwykle,…

Kontrolka silnika i spadek mocy: w czym rzecz?

Dla większości z nas zapalenie kontrolki silnika na desce rozdzielczej jest momentem stresu i niepewności. Sytuacja jeszcze bardziej…

Jak zwiększyć kompresję w silniku?

Zwiększenie kompresji w silniku to jeden z najważniejszych aspektów, które mogą przyczynić się do poprawy jego osiągów oraz…

Brak kompresji w silniku benzynowym – objawy

Kiedy Twoje auto zaczyna działać inaczej, może to sugerować różne kłopoty. Czasami jest to coś prostego, jak wymiana…

Jak sprawdzić kompresję silnika?

Twój silnik nie działa jak kiedyś? Może masz podejrzenia, że problem może leżeć w kompresji? Bez obaw, jesteś…

Opiłki w skrzyni biegów: co oznaczają i jak z nimi walczyć?

W świecie motoryzacji pojawienie się opiłków w skrzyni biegów może zapowiadać potencjalne problemy. Warto wiedzieć, co oznaczają i…

Opory toczenia a spalanie: jak je zmniejszyć? Zadbaj o dobrą kondycję skrzyni biegów!

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak poprawić efektywność swojego pojazdu, zmniejszyć spalanie i poprawić przyspieszenie? Kluczem do tych pytań…

Głośna praca skrzyni biegów? Remont nie musi być jedynym wyjściem!

Podróże samochodem to nieodłączny element naszego codziennego życia. Niemal każdego dnia korzystamy z auta, aby dostać się do…

Płukanie skrzyni biegów: niezastąpiony element konserwacji Twojego samochodu

Nie jest tajemnicą, że nasze samochody to skomplikowane systemy pełne różnych mechanizmów i komponentów, które są niezbędne do…

Wymiana oleju co 2 lata – czy to bezpieczne?

Większość kierowców jest świadoma konieczności regularnej wymiany oleju silnikowego. Wielu z nich zna ogólne zalecenia – serwis co…

Na czym polega odpowietrzanie skrzyni korbowej i kiedy jest przeprowadzane?

Odpowietrzanie skrzyni korbowej to istotny aspekt utrzymania samochodu w doskonałej kondycji. To proces, który pozwala na regulację ciśnienia…

Czym jest, za co odpowiada odma w silniku i jakie są objawy jej zatkania?

Każdy silnik spalinowy jest skomplikowaną konstrukcją składającą się z wielu układów i jeszcze większej ilości elementów. Wśród nich…

Co może oznaczać czarny dym z wydechu i brak mocy?

Czy zdarzyło Ci się zauważyć czarny dym wydobywający się z rury wydechowej Twojego samochodu, jednocześnie odczuwając utratę mocy?…

Jak skutecznie ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

Z dużym poborem oleju spotkał się niejeden kierowca. Choć problem ten jest powszechnie znany, mam wrażenie, że wciąż…

Objawy spalania oleju przez silnik

Spalanie oleju przez silnik to przypadłość, który może przyprawić o zawroty głowy każdego kierowcę. Ale jak poznać ewentualne…

Dlaczego silnik spala olej?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój samochód zużywa więcej oleju, niż powinien? Jeżeli tak, to ten artykuł jest…

Czym są luzy zaworowe i jak je ustawić i sprawdzić?

Wielu z nas słyszało o luzach zaworowych, zwłaszcza jeśli jesteśmy właścicielami samochodów lub pasjonujemy się mechaniką. Ale do…

Rodzaje popychaczy zaworowych – co powinieneś wiedzieć?

Zastanawiałeś się kiedyś, jak działa silnik spalinowy? Czy rozważałeś, jakie kluczowe elementy odpowiadają za jego płynne działanie? Jednym…

Za co odpowiadają popychacze zaworów?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co tak naprawdę dzieje się wewnątrz silnika samochodu? Czy zdarzało Ci się zamyślić nad…

Co to jest magistrala olejowa w silniku i jak zadbać o jej czystość?

Zastanawiałeś się kiedykolwiek, co oznacza termin “magistrala olejowa” w kontekście silnika? Jakie jest jej zadanie i dlaczego tak…

Kiedy wymieniać pierścienie tłokowe i czy warto to robić na własną rękę?

Zastanawiasz się, kiedy wymieniać pierścienie tłokowe i czy warto to robić samodzielnie? W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na…

Co wymienia się przy remoncie silnika?

Chciałbyś zrozumieć, co należy wymienić przy remoncie silnika? W dzisiejszym artykule podejmę próbę przeprowadzenia Cię przez ten skomplikowany…

Nagar w kolektorze: czym się objawia i jak się go pozbyć?

Czy zauważyłeś ostatnio, że Twój samochód nie działa tak, jak powinien? Czy brakuje mu mocy, a zużycie paliwa…

Objawy uszkodzonego czujnika temperatury silnika – po czym rozpoznać problemy w jego działaniu?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co może oznaczać miganie kontrolki silnika na desce rozdzielczej Twojego samochodu? Zdecydowanie nie jest…

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…