Paliwa

Zwiększony udział etanolu w paliwie od 2024 roku: jakie niesie skutki dla układu?

Zwiększony udział etanolu w paliwie od 2024 roku: jakie niesie skutki dla układu?
Paliwa

Dzisiaj skupimy się na ważnej zmianie, jaką przynosi rok 2024 – wprowadzeniu paliwa E10, które zawiera do 10% etanolu. Ma ona na celu przyczynienie się do osiągnięcia celów ekologicznych Polski, ale równocześnie niesie ze sobą wyzwania dla naszych pojazdów. W tym artykule przyjrzymy się, jak etanol wpływa na czyszczenie układu paliwowego, jakie niesie ze sobą ryzyko korozji i jak możemy zapobiegać problemom związanym z wyższą zawartością etanolu w paliwie.

Słowem wstępu – do 10% etanolu w benzynie od 2024 roku

Etanol, czyli alkohol etylowy, to związek chemiczny o szerokim zastosowaniu, który od 1 stycznia 2024 roku stał się integralną częścią polskiego rynku paliw w postaci benzyny E10. Ta bardziej ekologiczna alternatywa dla tradycyjnej benzyny zawiera do 10% etanolu i ma pomóc Polsce w osiągnięciu unijnych celów dotyczących paliw odnawialnych. E10, choć bardziej przyjazne dla środowiska, wymaga od kierowców pewnej świadomości oraz dostosowania swoich pojazdów do nowego rodzaju paliwa.

Zobacz, czy możesz tankować paliwo E10.

Jak etanol wpływa na czyszczenie układu paliwowego?

Etanol działający w układzie paliwowym jako rozpuszczalnik ma zdolność do czyszczenia i rozpuszczania cząstek oraz pozostałości, które mogą się gromadzić w różnych częściach układu.

Mimo że ta właściwość etanolu może wydawać się korzystna, gdyż pomaga w utrzymaniu czystości układu, to jednocześnie niesie ze sobą ryzyko.

Może on bowiem prowadzić do zatykania filtrów paliwa oraz wtryskiwaczy, co stanowi poważny problem, szczególnie w starszych pojazdach. Aby uniknąć tych komplikacji, konieczne jest odpowiednie przygotowanie układu paliwowego do pracy z paliwem o wyższej zawartości etanolu.

E10 – zagrożenie dla układu wtryskowego?

Negatywne skutki etanolu

Zwiększona zawartość etanolu w paliwie E10 może mieć niekorzystny wpływ na różne elementy silnika, w szczególności na wtryskiwacze, które są narażone na zatkanie przez rozpuszczone osady. Proces ten może prowadzić do ograniczenia przepływu paliwa i zmniejszenia wydajności silnika, a także do jego potencjalnego uszkodzenia w dłuższym okresie użytkowania. Ponadto etanol jako substancja higroskopijna, **może wchłaniać wilgoć z otoczenia, zwiększając ryzyko korozji **wewnątrz układu paliwowego.

Krótszy okres zdatności paliwa E10: co to oznacza dla kierowców?

Paliwo E10, ze względu na swoją specyfikację, ma krótszy okres zdatności niż tradycyjna benzyna, co może stanowić wyzwanie dla kierowców, zwłaszcza w przypadku pojazdów, które nie są używane na co dzień lub są przechowywane przez dłuższy czas, jak na przykład podczas zimowania. Krótsza żywotność paliwa E10 wymaga od kierowców większej uwagi na stan paliwa w zbiorniku, aby uniknąć problemów związanych ze starzeniem się paliwa, które może negatywnie wpłynąć na działanie silnika.

E10: zalety i zagrożenia.

Etanol a korozja, czyli jak jego utlenianie wpływa na układ paliwowy?

Jak wspomniałem wyżej – etanol, jako substancja higroskopijna, absorbuje wilgoć, co może prowadzić do korozji metalowych elementów układu paliwowego. Warto mieć świadomość, że woda zawarta w etanolu reaguje z metalami, powodując ich utlenianie. Etanol może również ulegać utlenianiu do związków uszkadzających silnik. Procesy te mogą zwiększać ryzyko korozji, szczególnie w starszych pojazdach i być powodem wielu poważnych awarii.

Jak zapobiegać problemom wynikającym ze zwiększonej zawartości etanolu w paliwie?

Aby skutecznie zmniejszyć ryzyko występowania problemów związanych z wyższą zawartością etanolu w paliwie E10, kluczowe jest przestrzeganie kilku zasad konserwacji pojazdu. Jednym z najważniejszych działań jest regularna wymiana filtra paliwa. Filtr ten pełni funkcję zabezpieczającą przed zanieczyszczeniami i osadami, które mogą się pojawić wskutek działania etanolu. Równie ważne jest stosowanie uszlachetniaczy do paliwa. Te specjalistyczne preparaty są zaprojektowane tak, aby zapewnić dodatkową ochronę układu paliwowego. Uszlachetniacze do paliwa pomagają w utrzymaniu czystości wewnątrz układu paliwowego, zapobiegając osadzaniu się zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do korozji i zatkania elementów układu. Ponadto niektóre z tych preparatów zawierają składniki zmniejszające skutki działania etanolu, czego najlepszym przykładem jest TEC 2000 Fuel System Cleaner – środek, który wiążę wodę i konserwuje cały układ paliwowy, neutralizując negatywne skutki paliwa E10.

  • Więcej na temat preparatu przeczytasz we wpisie pt. FSC jako odpowiedź na etanol w E10.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL
    Paliwa

    Rodzaje paliwa Diesel: B7, B10, XTL

    Olej napędowy obok benzyny jest jednym z najczęściej wybieranych rodzajów paliwana stacjach benzynowych. Choć zazwyczaj kojarzony jest…

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor