Prowadzenie samochodu to często dużo więcej niż samo poruszanie się. Czynność ta staje się dla wielu pasją, częścią stylu życia i codziennych obowiązków. Ale co, gdy Twój "czworonożny przyjaciel" zaczyna się dziwnie zachowywać? Dziś pod lupę biorę jeden z kluczowych komponentów naszych pojazdów – wydech. Oto 7 objawów, które mogą świadczyć o tym, że układ wydechowy jest zatkany.
Zapchany wydech? Duży problem!
Każda część naszego samochodu ma swoje znaczenie, ale układ wydechowy jest często pomijany, a jego zadania nie do końca są zrozumiane. Czy wiesz, jak niebezpieczna sytuacja może się rozwinąć, jeśli wydech zostanie zatkany? Bez wahania stwierdzam – jest to jedna z najgroźniejszych awarii, która może spotkać Twój samochód. Zanim przejdziemy do omówienia symptomów, pamiętaj jedno: jak tylko zauważysz jakiekolwiek z nich, natychmiast skontaktuj się z mechanikiem. Dlaczego?
Czym grozi zatkany wydech w samochodzie?
Zacznijmy od podstaw. Układ wydechowy w samochodzie odpowiada za oczyszczanie i odprowadzanie spalin, które są produktem procesu spalania paliwa. Gdy wydech jest zatkany, spaliny nie mogą opuścić silnika, co prowadzi do poważnych konsekwencji. Jakich?
- Spaliny, które nie mogą ujść rurą wydechową, szukają innej drogi, co prowadzi do nieszczelności na łączeniach elementów.
- Jeszcze gorszym scenariuszem jest sytuacja, gdy spaliny, nie mogąc znaleźć ujścia, pozostają w komorze spalania i z niej przedostają się do skrzyni korbowej. W takim przypadku może dojść do rozszczelnienia uszczelnień silnika i wycieku oleju.
- Gdy przez odmę do układu dolotowego ze skrzyni korbowej dostają się spaliny, silnik może nie działać prawidłowo. W rezultacie, czujniki odczytują inne wartości, niż są w rzeczywistości, co może prowadzić do uszkodzenia silnika.
Co może być przyczyną zapchanego układu wydechowego?
Najczęstszą przyczyną zatkania wydechu jest zatkany katalizator lub filtr cząstek stałych (FAP/DPF). Są to elementy układu wydechowego, które mają za zadanie oczyszczać spaliny ze szkodliwych substancji. Zaleca się stosowanie odpowiednich dodatków do paliwa jak Diesel System Cleaner i Fuel System Cleaner od TEC 2000, które mają za zadanie utrzymanie czystości spalin i zapobieganie zatkania układu nadmiarem sadzy.
Zapchany wydech – objawy, których nie powinieneś bagatelizować
No dobrze, teraz gdy znamy już teorię, przejdźmy do praktyki. Jakie są zatem sygnały, które powinny zapalić w nas czerwoną lampkę? Oto siedem najczęstszych objawów zatkanego układu wydechowego.
1. Spadek mocy silnika
Jednym z pierwszych objawów zatkanego układu wydechowego jest znaczny spadek mocy silnika. Jeżeli podczas przyspieszania samochód nie reaguje tak, jak powinien, może to być sygnał, że coś jest nie tak.
2. Wysokie spalanie paliwa
Zatkany układ wydechowy może skutkować nieefektywnym procesem spalania, co przekłada się na zwiększone zużycie paliwa.
3. Głośny dźwięk wydechu
Jeżeli zauważysz, że Twój samochód jest głośniejszy niż zwykle, to kolejny alarmowy sygnał. Może to wynikać z faktu, że spaliny nie są właściwie odprowadzane.
4. Check engine
Nie ignoruj tej kontrolki! Jeżeli zapali się "Check Engine", to zawsze jest to powód do zmartwienia, choć jest to bardzo ogólny objaw i może dotyczyć tak naprawdę wszystkiego – od błahostki po poważną usterkę.
5. Problemy z przyspieszaniem
Samochód nie reaguje na dodanie gazu? To może oznaczać, że silnik nie otrzymuje odpowiedniej ilości powietrza, co jest często spowodowane zatkanym układem wydechowym.
6. Niewłaściwe odczyty czujników
Jeżeli zauważysz, że odczyty z czujników są niewłaściwe, to może to być znak, że coś jest nie tak z układem wydechowym.
7. Nieprzyjemny zapach
Jeśli zauważysz nieprzyjemny zapach spalin wewnątrz samochodu, to jest to oznaka, że spaliny nie są prawidłowo odprowadzane na zewnątrz.
Jak zapobiec zatkaniu się układowi wydechowemu w samochodzie?
Zapobieganie problemom jest zawsze lepszą strategią niż ich naprawianie. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci uniknąć zatkania układu wydechowego:
- regularna kontrola stanu technicznego – systematyczne przeglądy techniczne to podstawa; dzięki nim wykryjesz ewentualne problemy, zanim stanie się to groźne dla samochodu,
- jazda na długich dystansach – należy pamiętać, że krótkie podróże mogą przyczynić się do zatkania układu wydechowego, ponieważ filtr cząstek stałych (FAP/DPF) nie ma czasu na pełne przepalenie,
- unikanie jazdy na niskich obrotach – taki styl jazdy nie pozwala na pełne przepalenie filtrów układu wydechowego, co może prowadzić do ich zatkania.
Przeczytaj również: jak wypalić DPF samemu?
Podsumowanie
Zatkany układ wydechowy jest bardzo poważnym problemem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Dlatego bardzo ważne jest, aby regularnie kontrolować stan układu wydechowego, a także reagować natychmiast na każdy z powyższych objawów. Nie odkładaj wizyty u mechanika, jeżeli zauważysz, że coś jest nie tak z Twoim samochodem.