Kompresja silnika – wszystko, co warto wiedzieć
Kiedy mówimy o silnikach, nie można pominąć jednego z najważniejszych aspektów – kompresji. Jeżeli jesteś osobą, która interesuje…
Prowadzenie samochodu to często dużo więcej niż samo poruszanie się. Czynność ta staje się dla wielu pasją, częścią stylu życia i codziennych obowiązków. Ale co, gdy Twój “czworonożny przyjaciel” zaczyna się dziwnie zachowywać? Dziś pod lupę biorę jeden z kluczowych komponentów naszych pojazdów – wydech. Oto 7 objawów, które mogą świadczyć o tym, że układ wydechowy jest zatkany.
Każda część naszego samochodu ma swoje znaczenie, ale układ wydechowy jest często pomijany, a jego zadania nie do końca są zrozumiane. Czy wiesz, jak niebezpieczna sytuacja może się rozwinąć, jeśli wydech zostanie zatkany? Bez wahania stwierdzam – jest to jedna z najgroźniejszych awarii, która może spotkać Twój samochód. Zanim przejdziemy do omówienia symptomów, pamiętaj jedno: jak tylko zauważysz jakiekolwiek z nich, natychmiast skontaktuj się z mechanikiem. Dlaczego?
Zacznijmy od podstaw. Układ wydechowy w samochodzie odpowiada za oczyszczanie i odprowadzanie spalin, które są produktem procesu spalania paliwa. Gdy wydech jest zatkany, spaliny nie mogą opuścić silnika, co prowadzi do poważnych konsekwencji. Jakich?
Ważne!
Zatkany wydech skutkuje duszeniem się silnika za sprawą spalin, które są cofane do jego wnętrza. A to niestety jest prosta droga do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej, czyli czegoś, czego nie chciałby doświadczyć żaden kierowca.
Najczęstszą przyczyną zatkania wydechu jest zatkany katalizator lub filtr cząstek stałych (FAP/DPF). Są to elementy układu wydechowego, które mają za zadanie oczyszczać spaliny ze szkodliwych substancji. Zaleca się stosowanie odpowiednich dodatków do paliwa jak Diesel System Cleaner i Fuel System Cleaner od TEC 2000, które mają za zadanie utrzymanie czystości spalin i zapobieganie zatkania układu nadmiarem sadzy.
No dobrze, teraz gdy znamy już teorię, przejdźmy do praktyki. Jakie są zatem sygnały, które powinny zapalić w nas czerwoną lampkę? Oto siedem najczęstszych objawów zatkanego układu wydechowego.
Jednym z pierwszych objawów zatkanego układu wydechowego jest znaczny spadek mocy silnika. Jeżeli podczas przyspieszania samochód nie reaguje tak, jak powinien, może to być sygnał, że coś jest nie tak.
Zatkany układ wydechowy może skutkować nieefektywnym procesem spalania, co przekłada się na zwiększone zużycie paliwa.
Jeżeli zauważysz, że Twój samochód jest głośniejszy niż zwykle, to kolejny alarmowy sygnał. Może to wynikać z faktu, że spaliny nie są właściwie odprowadzane.
Nie ignoruj tej kontrolki! Jeżeli zapali się “Check Engine”, to zawsze jest to powód do zmartwienia, choć jest to bardzo ogólny objaw i może dotyczyć tak naprawdę wszystkiego – od błahostki po poważną usterkę.
Samochód nie reaguje na dodanie gazu? To może oznaczać, że silnik nie otrzymuje odpowiedniej ilości powietrza, co jest często spowodowane zatkanym układem wydechowym.
Jeżeli zauważysz, że odczyty z czujników są niewłaściwe, to może to być znak, że coś jest nie tak z układem wydechowym.
Jeśli zauważysz nieprzyjemny zapach spalin wewnątrz samochodu, to jest to oznaka, że spaliny nie są prawidłowo odprowadzane na zewnątrz.
Zapobieganie problemom jest zawsze lepszą strategią niż ich naprawianie. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci uniknąć zatkania układu wydechowego:
Przeczytaj również: jak wypalić DPF samemu?
Zatkany układ wydechowy jest bardzo poważnym problemem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Dlatego bardzo ważne jest, aby regularnie kontrolować stan układu wydechowego, a także reagować natychmiast na każdy z powyższych objawów. Nie odkładaj wizyty u mechanika, jeżeli zauważysz, że coś jest nie tak z Twoim samochodem.
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.