Jak skutecznie i bezpiecznie wyczyścić silnik?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 18-01-2023
tec 2000 plukanka silnika 19

Od lat rośnie popularność preparatów do czyszczenia jednostki napędowej. Skuteczność płukanek silnika została potwierdzona licznymi testami a preparaty cieszą się pozytywnymi opiniami wśród mechaników i kierowców.  

Co daje płukanie silnika?

Płukanie silnika jest bardzo ważną czynnością pielęgnacyjną, która m.in. usuwa osad oraz nagar ze wszystkich wewnętrznych powierzchni silnika, zwiększa kompresję w cylindrach, zwiększa moc silnika, dzięki uwolnieniu zapieczonych pierścieni tłoka. Czysty silnik to większa moc, mniejsze spalanie i ogólne poprawienie wydajności pracy. Płukanie silnika warto zastosować m.in. gdy:

  • silnik spala olej,
  • pojazd wydmuchuje ciemny lub niebieski dym,
  • kupiłeś auto lub silnik i nie znasz jego historii,
  • odczuwasz spadek mocy silnika,
  • auto jeździ w większości po mieście.

Jak wybrać skuteczną płukankę?

Wiele czynników decyduje o jakości danego preparatu, dlatego wybór idealnego środka to trudne zadanie. Warto wiedzieć, że nie wszystkie płukanki dostępne na rynku są bezpieczne dla silnika. Nawet preparaty topowych marek posiadają w swoim składzie substancje, które mogą niekorzystnie wpłynąć na działanie jednostki napędowej. Należy przede wszystkim pamiętać, że dobra płukanka powinna:

  • silnie zmiękczyć i usunąć osad oraz nagar ze wszystkich wewnętrznych powierzchni silnika,
  • usunąć nagar z rowków pierścieni tłokowych,
  • przywrócić kompresję,
  • wyparować – gdy klient zapomni że produkt jest w silniku,
  • zachować neutralne pH oleju ( płukanka nie może zawierać kwasów, ponieważ powodują one zmianę pH “zakwaszenie” nowego oleju, po wymieszaniu z pozostałościami tych składników).

Składniki, które mogą być niebezpieczne

Preparat, którego głównym zadaniem jest rozpuszczanie nagaru powinien zawierać w swoim składzie substancje rozpuszczające, ponieważ to właśnie one radzą sobie z tego typu zanieczyszczeniami. Jeśli dana płukanka nie zawiera odpowiednich rozpuszczalników, to w jaki sposób poradzi sobie z rozpuszczeniem nagaru i innych zanieczyszczeń?

Naszą czujność powinno wzbudzić występowanie w składzie kwasów i estrów. Obecność kwasów może prowadzić do zakwaszenia środowiska olejowego oraz rozszczelnień, co jest szczególnie możliwe w przypadku starszych i mocno wyeksploatowanych konstrukcji. Z kolei Estry pochłaniają wilgoć z uszczelek,  przez co zmniejszają one swoją objętość, a to może prowadzić do nieszczelności i wycieków. Przed wyborem preparatu, warto zapoznać się z kartą charakterystyki i składem danej mieszanki.

Bezpieczny skład płukanki TEC 2000 Engine Flush

Płukankę TEC 2000 Engine Flush, spośród innych tego typu preparatów, wyróżnia przede wszystkim baza nie składająca się z nafty ani oleju. Zastąpiono je niechlorowaną bazą węglowodorową, dzięki czemu podczas jej stosowania nie są produkowane szkodliwe opary i jest ona zdecydowanie bardziej przyjazna dla środowiska.

W składzie płukanki TEC 2000 znajdziemy detergenty  i środki zmiękczające, takie jak Toluen, Pentene, Azotan, posiadające właściwości zmiękczające i myjące osad, a przy tym bezpieczne dla uszczelnień silnikowych. To ich działanie pozwala na usunięcie przylegających do metalowych powierzchni zabrudzeń, nawet w najtrudniej dostępnych miejscach, które następnie usuwane są z jednostki napędowej wraz ze zużytym olejem.

Dodanie zwykłej płukanki do oleju silnikowego zawsze powoduje obniżenie lepkości oleju. Elementy silnika podczas pracy z zaaplikowaną płukanką są słabiej chronione i narażone na uszkodzenie. Aby zagwarantować maksymalne bezpieczeństwo podczas procesu, TEC 2000 został wyposażony w specjalne związki smarujące, które są dodawane do produktu w ekstremalnych ciśnieniach i mają ponadprzeciętne właściwości smarne (ze względu na tajemnicę produktu nie możemy ich tutaj wymienić). Zastosowane dodatki chronią i skutecznie zabezpieczają silnik w trakcie płukania.

Produkt Engine Flush TEC 2000 nie zawiera kwasów, przez co jest bezpieczny dla uszczelnień silników (gum, silikonów a nawet kompozytowych uszczelek głowic). Neutralne PH nie zakwasza środowiska olejowego, co pozwala zachować odpowiednią zasadowość oleju a zarazem ochronę silnika przed korozją. Ponadto nie powoduje utleniania się aluminium oraz innych metali, które powodują szybsze zużycie silnika.

Engine Flush TEC 2000 może być zastosowany we wszystkich rodzajach olejów: MINERALNYCH, HYDROKRAKINGOWYCH, PAO, PAG, ESTRÓW, czy nawet GTL. Innymi słowy, może być aplikowany w pojazdach: powszechnie stosowanych, motorsportowych, samochodach klasycznych jak i maszynach specjalistycznego zastosowania.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Płukanki silnika – opinie i testy

Przed zakupem warto zapoznać się ze zdaniem kierowców i mechaników, którzy mają już doświadczenie w płukaniu silnika za pomocą danego preparatu. W internecie można znaleźć opinie o wszystkich preparatach dostępnych obecnie na rynku. Doświadczenia innych kierowców z pewnością będą bardzo pomocne przy podejmowaniu decyzji, po którą płukankę sięgnąć.

W sieci dostępnych jest również wiele filmików, na których przeprowadzane są testy płukanek. Tak najłatwiej zweryfikować i sprawdzić, czy to, co powszechnie mówi się o działaniu preparatów do płukania jednostki, jest prawdą, czy jedynie wymysłem producentów.  Nakręcono wiele materiałów wideo, na których widać, jak dany środek radzi sobie z nagarem i innymi zanieczyszczeniami. Dzięki nim wiesz, że dany preparat nie tylko dobrze brzmi w teorii, ale skutecznie działa w rzeczywistości. Przed kupnem płukanki obejrzyj testy, które potwierdzą działanie preparatu i utwierdzą Cię w przekonaniu, że wydane pieniądze nie pójdą w błoto.

 

 

 

 

 

 

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak skutecznie i bezpiecznie wyczyścić silnik?

Od lat rośnie popularność preparatów do czyszczenia jednostki napędowej. Skuteczność płukanek silnika została potwierdzona licznymi testami a preparaty cieszą…

Co oznaczają liczby na oleju silnikowym? Oznaczenia środków smarnych w pigułce

Każdy dostępny na rynku olej silnikowy posiada oznaczenie odpowiadające jego właściwościom. Cyfry i litery znajdujące się na etykiecie…

Uszkodzone popychacze zaworów – po czym poznać usterkę?

Popychacz zaworowy jest bardzo ważnym elementem w silnikach spalinowych – ma on bowiem kluczowy wpływ na czas otwarcia…

Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

Twój samochód bierze olej? Co jakiś czas zauważasz jego ubytki? Może to oznaczać to awarię kluczowych elementów w…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czysty silnik – co to znaczy?

O czystym silniku można mówić właściwie w dwóch przypadkach. Po pierwsze w odniesieniu do czystej, umytej komory silnika…

Czy czysty silnik to większa kultura pracy, mniejsze spalanie i dłuższa żywotność?

Jeśli wyjeżdżasz samochodem prosto z salonu, to wiesz, że spalanie paliwa będzie na poziomie, które gwarantuje producent, a…

Czy czysty silnik pracuje lepiej?

Obciążenia jakim poddawany jest silnik spalinowy w aucie każdego dnia są ogromne. Jego bezproblemowe działanie wymaga utrzymaniu go…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…