Co się stanie jak zabraknie AdBlue? Czy można jechać dalej?
Utworzono
Zaktualizowano
AutorŁukasz Młodkowski
Jak dbać o samochód?

AdBlue, choć niewidoczny na co dzień w funkcjonowaniu pojazdu, odgrywa kluczową rolę w redukcji emisji szkodliwych substancji w silnikach Diesla. Jego obecność jest niezbędna w nowoczesnych pojazdach wykorzystujących technologię SCR do ograniczenia emisji tlenków azotu (NOx). W tym artykule przyjrzymy się, co się stanie, gdy w układzie pojazdu zabraknie AdBlue, jakie są tego konsekwencje dla silnika i całego pojazdu, a także, dlaczego regularne uzupełnianie tego płynu jest tak ważne.

Brak płynu AdBlue, czyli właściwie czego?

AdBlue w samochodzie to roztwór mocznika, który wchodzi w reakcję chemiczną w układzie SCR (Selective Catalytic Reduction), przekształcając NOx w nieszkodliwy azot i wodę. Jest on niezbędny w nowoczesnych silnikach diesla wyposażonych w system SCR, gdzie pełni funkcję reduktora emisji szkodliwych tlenków azotu. AdBlue działa poprzez wtryskiwanie małej ilości roztworu mocznika bezpośrednio do układu wydechowego, tuż przed katalizatorem SCR. W wysokiej temperaturze roztwór ten rozkłada się na amoniak, który reaguje z tlenkami azotu w spalinach, przekształcając je w azot i wodę. Jest to kluczowy element w procesie ograniczania emisji szkodliwych substancji, zapewniając, że pojazd spełnia normy emisji spalin.

Czy AdBlue zamarza?

Ile wlać płynu?

Zbiorniki mają różną pojemność, często wahającą się od 12 do 18 litrów, a zużycie płynu zależy od mocy silnika, stylu jazdy i warunków drogowych. Kiedy poziom AdBlue jest niski, komputer pokładowy pojazdu informuje o tym za pomocą komunikatu tekstowego lub specjalnej kontrolki. Zwykle pierwsze ostrzeżenie pojawia się, gdy zapas płynu wystarczy na około 2 tysiące kilometrów.

Brak AdBlue: czym to grozi?

Jeśli w zbiorniku zabraknie AdBlue, pojazd może wejść w tryb awaryjny lub w skrajnych przypadkach, silnik może nie odpalić.

  • Dlatego ważne jest, by nie wyłączać silnika, jeśli AdBlue kończy się podczas jazdy, dopóki nie dotrzemy do miejsca, gdzie możemy go uzupełnić. Uzupełnienie płynu jest proste i nie wymaga wizyty w warsztacie – można to zrobić na większości stacji paliw, gdzie AdBlue jest dostępne z dystrybutorów lub w butelkach. Brak AdBlue w układzie SCR oznacza, że silnik nie będzie w stanie skutecznie ograniczać emisji tlenków azotu, co może prowadzić do naruszenia norm środowiskowych oraz do problemów z wydajnością silnika.

    Czytaj o usuwaniu AdBlue.

    Ile można przejechać na rezerwie?

    Jak wspomniałem: gdy w pojeździe pojawi się pierwszy komunikat informujący o niskim poziomie AdBlue, zazwyczaj oznacza to, że możesz przejechać jeszcze około 2 tysięcy kilometrów, zanim płyn całkowicie się wyczerpie. Jest to przybliżona wartość, która może różnić się w zależności od modelu samochodu, stylu jazdy oraz warunków drogowych.

    Jakie są skutki braku płynu i czy można zastąpić go wodą?

    Skutki braku AdBlue w silniku diesla są poważne – od zwiększenia emisji szkodliwych tlenków azotu po potencjalne uszkodzenia układu wydechowego.Zastąpienie AdBlue wodą nie jest możliwe, ponieważ tylko specjalny roztwór mocznika jest zdolny do przeprowadzenia potrzebnej reakcji chemicznej w układzie SCR. Woda demineralizowana stanowi jedynie część składu i sama w sobie nie zapewnia żadnych właściwości redukcyjnych. Ponadto zamarzająca woda w zbiorniku AdBlue w niskich temperaturach może prowadzić do uszkodzenia systemu.

    Zatem zastępowanie AdBlue innymi substancjami nie jest zalecane i może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem i układem redukcji spalin.

    Podsumowanie

    AdBlue jest niezbędnym roztworem dla nowoczesnych silników diesla, który odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych tlenków azotu. Jego regularne uzupełnianie jest ważne, gdyż zbiorniki na AdBlue mają różną pojemność i zużycie płynu zależy od wielu czynników, w tym od mocy silnika i stylu jazdy. Pierwsze ostrzeżenie o niskim poziomie AdBlue pojawia się zwykle, gdy zapas płynu wystarcza na około 2 tysiące kilometrów. Ignorowanie tego ostrzeżenia może prowadzić do wejścia pojazdu w tryb awaryjny, ograniczenia mocy silnika, a nawet do uniemożliwienia jego uruchomienia. Zastąpienie AdBlue innymi substancjami, takimi jak woda, nie jest zalecane i może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem i układem redukcji spalin. Dlatego ważne jest, aby zawsze uzupełniać AdBlue zgodnie z zaleceniami producenta, aby uniknąć problemów związanych z emisją spalin i prawidłowym funkcjonowaniem pojazdu.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?
    Jak dbać o samochód?

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?

    Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędowąw doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…...

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Jak naprawić gniazda zaworowe?
    Jak dbać o samochód?

    Jak naprawić gniazda zaworowe?

    Gniazda zaworowe to integralne komponenty silnika spalinowego, mające kluczoweznaczenie dla jego prawidłowego działania. Ich uszkodzenie może prowadzić…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym jest AdBlue w samochodzie?
    Jak dbać o samochód?

    Czym jest AdBlue w samochodzie?

    AdBlue to innowacyjny płyn, który odgrywa kluczową rolę w oczyszczaniu spalin wnowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla. Jego…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak oszukać AdBlue? Lepiej tego nie robić
    Jak dbać o samochód?

    Jak oszukać AdBlue? Lepiej tego nie robić

    AdBlue to system stosowany w nowoczesnych pojazdach Diesla służący do redukcjiemisji szkodliwych tlenków azotu, poprzez dodawanie roztworu…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy AdBlue zamarza? Najważniejsze informacje
    Jak dbać o samochód?

    Czy AdBlue zamarza? Najważniejsze informacje

    W obliczu coraz surowszych norm emisji spalin i rosnącej świadomościekologicznej AdBlue stało się nieodłącznym elementem nowoczesnych samochodów…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Najnowsze wpisy

    Zobacz

    Spalanie busa – ile naprawdę zużywa paliwa i jak je ograniczyć?
    Układ paliwowy

    Spalanie busa – ile naprawdę zużywa paliwa i jak je ograniczyć?

    Każdy kierowca busa, niezależnie od tego, czy przewozi pasażerów, czy towary, w pewnym momencie zadaje sobie pytanie: ile pali bus i jak można zmniejszyć spalanie? Rzeczywiste zużycie paliwa potrafi mocno odbiegać od katalogowych wartości – wpływa na nie ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Ile pali autobus na 100 km? Wartości mogą zaskoczyć
    Układ paliwowy

    Ile pali autobus na 100 km? Wartości mogą zaskoczyć

    Koszt przejazdu autobusem to nie tylko cena biletu – ogromnym wydatkiem dla przewoźników jest zużycie paliwa, które w niektórych przypadkach sięga nawet 50 litrów na 100 km. Czy rzeczywiście każdy autobus musi tyle spalać? Średnia wartość wynosi około 35–...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Ile średnio autobus spala paliwa? Dlaczego jeden zużywa więcej niż drugi?
    Układ paliwowy

    Ile średnio autobus spala paliwa? Dlaczego jeden zużywa więcej niż drugi?

    Autobusy to paliwożerne maszyny, ale czy wiesz, jak duże są różnice w ich spalaniu? Miejski przegubowiec może pochłonąć nawet 55 litrów na 100 km, podczas gdy autobus turystyczny zużywa niekiedy mniej niż 20 litrów. Skąd ta przepaść? Na spalanie autobusu ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Mechanik z ośmioletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. W swojej kolekcji posiada Fiata 125p oraz FS Lublin – klasyki polskiej motoryzacji, które nie tylko przywołują wspomnienia minionych lat, ale również stanowią prawdziwe wyzwanie techniczne. Na co dzień jeździ Toyotą Paseo z 1996 roku, którą ceni za niezawodność i prostotę konstrukcji. Jego wiedza oraz pasja do naprawy i przywracania starych samochodów do życia sprawiają, że wciąż poszukuje nowych wyzwań w tym obszarze.

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami