Jak dbać o samochód?

Czy AdBlue zamarza? Najważniejsze informacje

Czy AdBlue zamarza? Najważniejsze informacje
Jak dbać o samochód?

W obliczu coraz surowszych norm emisji spalin i rosnącej świadomości ekologicznej AdBlue stało się nieodłącznym elementem nowoczesnych samochodów z silnikiem Diesla. Jego rola w redukcji szkodliwych tlenków azotu jest nieoceniona, ale pojawia się pytanie, które nabiera szczególnego znaczenia w sezonie zimowym: czy AdBlue zamarza? W tym wpisie przybliżymy najważniejsze informacje dotyczące właściwości fizycznych tego płynu, jego zachowania w niskich temperaturach oraz wpływu na funkcjonowanie pojazdu w warunkach zimowych.

Czym jest AdBlue?

AdBlue to specjalistyczny płyn stosowany w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla, mający na celu redukcję emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) w spalinach. Jest to roztwór wodny mocznika (32,5%) i wody demineralizowanej (67,5%), który nie jest dodatkiem do paliwa, lecz środkiem wtryskiwanym do układu wydechowego pojazdu. Dzięki reakcji chemicznej, która zachodzi w układzie selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), AdBlue przekształca tlenki azotu w nieszkodliwy azot i parę wodną.

Jest to kluczowe dla spełnienia rygorystycznych norm emisji spalin, takich jak norma Euro 6, i przyczynia się do znacznego ograniczenia negatywnego wpływu samochodów Diesla na środowisko. AdBlue jest bezbarwne, nietoksyczne i bezpieczne w użyciu, jednak wymaga odpowiedniego obchodzenia się, aby uniknąć korozji i innych uszkodzeń pojazdu.

  • Czytaj więcej o tym, czym jest AdBlue.

    Czy AdBlue zamarza?

    AdBlue, będące roztworem mocznika i demineralizowanej wody**, wykazuje tendencję do zamarzania w warunkach niskich temperatur**, typowych dla zimowego klimatu w Polsce. Aby zminimalizować to ryzyko, zaleca się, o ile to możliwe, garażowanie pojazdów wyposażonych w układ SCR, szczególnie w nocy i podczas silnych mrozów. Chociaż systemy AdBlue są zazwyczaj wyposażone w mechanizmy zapobiegające negatywnym skutkom zamarzania, takie jak grzałki w zbiorniku, utrzymanie płynu w stanie ciekłym jest kluczowe dla zachowania sprawności układu redukcji emisji spalin i uniknięcia potencjalnych problemów związanych z jego funkcjonowaniem w niskich temperaturach.

    AdBlue: temperatura zamarzania

    AdBlue zaczyna zamarzać w temperaturze około -11 stopni Celsjusza. Warto podkreślić, że zamarzanie to nie powoduje uszkodzenia samego płynu ani systemu SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), jednak może wpłynąć na efektywność działania układu, zwłaszcza tuż po starcie silnika w bardzo niskich temperaturach.

    Co oznacza zamarznięcie płynu dla kierowców?

    W procesie eksploatacji AdBlue szczególnie w warunkach zimowych należy zwracać uwagę na fakt, że cykliczne zamarzanie i rozmrażanie tego płynu może prowadzić do stopniowego obniżania jego stężenia w zbiorniku. Z tego powodu, istotne jest regularne kontrolowanie poziomu AdBlue i jego jakości. Co więcej, zużycie AdBlue w pojazdach jest relatywnie niskie w porównaniu do zużycia paliwa – wynosi ono zazwyczaj od 1 do 6% ilości zużytego oleju napędowego.

    Czytaj również: brak AdBlue.

    Jak radzić sobie z problemem zamarzania płynu?

    Zamarzanie AdBlue przy temperaturach spadających do -11°C jest zjawiskiem dość częstym w polskich warunkach zimowych. Właściciele pojazdów wyposażonych w system SCR, mimo potencjalnych wyzwań, nie powinni jednak wpadać w panikę. Współczesne pojazdy są zazwyczaj wyposażone w grzałki, które aktywują się po uruchomieniu silnika, stopniowo ogrzewając zamarznięty AdBlue do jego pierwotnej, ciekłej formy. Ważne jest, aby pamiętać, że samo zamarznięcie płynu nie uniemożliwia uruchomienia auta.

    Jednakże AdBlue może krystalizować się podczas procesu zamarzania i odmarzania, co może prowadzić do zalegania małych kryształków w zaworach dozujących i przewodach, zakłócając ich prawidłowe działanie. W skrajnych przypadkach może to nawet spowodować uszkodzenie elementów układu, takich jak wtryskiwacze, pompy czy zawory, a także wywołać pojawienie się komunikatów błędów w komputerze pokładowym i przejście silnika w tryb awaryjny.

    Problem zamarzania AdBlue częściej dotyka tych, którzy parkują swoje pojazdy na otwartych parkingach lub wyjeżdżają w zimowe wakacje, pozostawiając auto na dłuższy czas na zewnątrz. W takich sytuacjach, szczególnie ważne jest, aby przed zimowym wyjazdem sprawdzić stan i poziom AdBlue, a także upewnić się, że system grzewczy działa prawidłowo. Na pewno niezalecane jest usuwanie AdBlue, o czym piszę w innym wpisie na blogu tec2000.pl.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?
    Jak dbać o samochód?

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?

    Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędowąw doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…...

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Jak naprawić gniazda zaworowe?
    Jak dbać o samochód?

    Jak naprawić gniazda zaworowe?

    Gniazda zaworowe to integralne komponenty silnika spalinowego, mające kluczoweznaczenie dla jego prawidłowego działania. Ich uszkodzenie może prowadzić…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym jest AdBlue w samochodzie?
    Jak dbać o samochód?

    Czym jest AdBlue w samochodzie?

    AdBlue to innowacyjny płyn, który odgrywa kluczową rolę w oczyszczaniu spalin wnowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla. Jego…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak oszukać AdBlue? Lepiej tego nie robić
    Jak dbać o samochód?

    Jak oszukać AdBlue? Lepiej tego nie robić

    AdBlue to system stosowany w nowoczesnych pojazdach Diesla służący do redukcjiemisji szkodliwych tlenków azotu, poprzez dodawanie roztworu…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami