W dzisiejszych czasach samochody bazują na coraz to nowocześniejszych i coraz bardziej skomplikowanych konstrukcjach. Z tego powodu na wydajność jazdy ma wpływ tak naprawdę niezliczona ilość czynników, do których zaliczyć można m.in. odpowiedni kąt wtrysku, o którym porozmawiam przy okazji dzisiejszego artykułu. W dalszej części wpisu skupię się na najważniejszych aspektach, czyli: czym konkretnie jest kąt wtrysku, czym objawić może się jego nieprawidłowe ułożenie oraz w jaki sposób można go nastawić, aby przywrócić silnikowi optymalne warunki pracy.
Kąt wtrysku – co to właściwie jest?
Kąt wtrysku paliwa w silnikach Diesla jest niczym innym jak kątem obrotu wału korbowego między rozpoczęciem wtrysku a osiągnięciem przez tłok górnego martwego położenia, czyli sytuacji, w której tłok jest najbardziej oddalony od wału korbowego.
Kąt wyprzedzenia wtrysku – pomijany parametr o dużym znaczeniu dla prawidłowej pracy silnika
Mechanicy, a także bardziej świadomi kierowcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, jaką rolę w silnikach benzynowych i wysokoprężnych odgrywają wtryskiwacze, a także cały układ wtryskowy. Często pomijaną kwestią w przypadku Diesli jest jednak wspomniany kąt wyprzedzenia wtrysku, który jest tak naprawdę jednym z najważniejszych parametrów. To właśnie do niego uzależnione są m.in.:
- osiągi jednostki – prawidłowy kąt wtrysku zwiększa moc silnika, co z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie oraz osiągi pojazdu,
- zużycie paliwa – ustawienie kąta na optymalnym poziomie pozytywnie wpływa na wykorzystanie paliwa, co w praktyce oznacza niższe koszty eksploatacji,
- emisja spalin – dobre ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku ogranicza ilość emitowanych zanieczyszczeń do środowiska naturalnego.
Analogicznie można więc powiedzieć, że wszelkie nieprawidłowości z położeniem kąta odbiją się negatywnie wydajności jednostki napędowej, ekonomice silnika, a także środowisku naturalnym przez zwiększoną ilość szkodliwych zanieczyszczeń.
Czym objawia się zły kąt wtrysku?
O czym zdążyłem wspomnieć w poprzednim akapicie – prawidłowe ustawienie kąta wtrysku ma niebagatelne znaczenie dla pracy całego pojazdu. Jeżeli będzie on zbyt wczesny bądź późny, w czasie pracy jednostki pojawią się objawy sugerujące o problemie z jego ustawieniem.
Zbyt wczesny kąt wtrysku
Za wczesny kąt sprawi, że samochód może bardziej drgać oraz wydawać nieprzyjemny dźwięk klekotania.
Za późny kąt wtrysku
Jeżeli kąt wtrysku jest za późny, mogą pojawić się problemy z rozruchem zimnego silnika**, a także dymieniem silnika.**Co ważne jednak – powyższe objawy niekoniecznie muszą oznaczać problemy z prawidłowym ustawieniem kąta wyprzedzenia wtrysku. Są to dość ogólne sygnały mogące mieć również inne podłoże, dlatego, zanim udamy się do mechanika, dobrze jest przeczyścić układ wtryskowy za pomocą odpowiednich środków jak np. TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, który skutecznie pozbędzie się nagromadzonych zanieczyszczeń w końcówkach i dyszach wtryskiwaczy i tym samym wydłuży ich żywotność, eliminując m.in. problem nadmiernego dymienia czy zapłonu zimnej jednostki napędowej.
Jak sprawdzić, czy kąt wtrysku jest prawidłowo ustawiony?
Można to zrobić “na słuch”. Metoda polega na nasłuchiwaniu tego, jak pracuje silnik (na wolnych oraz wysokich obrotach). Taką próbę przeprowadzić należy w trasie – jeśli podczas gwałtownego przyspieszania na wysokim biegu nie usłyszymy "strzelania" z układu wydechowego, może to oznaczać, że kąt wyprzedzenia wtrysku jest ustawiony prawidłowo.
Jeśli chodzi zaś o ustawianie kata wtrysku, to można to zrobić na kilka sposobów, choć warto mieć na uwadze, że wymaga to odpowiedniej wiedzy, umiejętności praktycznych, a także wykorzystania odpowiednich narzędzi jak czujnik zegarowy, który wkręcany jest w głowicę pompy. Chcesz wiedzieć więcej o układzie wtryskowym? Zajrzyj do zakładki wtryskiwacze na blogu. Zachęcam do lektury poprzednich wpisów, a także artykułów z innych kategorii.