Co może być przyczyną problemów z rozruchem zimnego silnika i jak się z nimi uporać?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 31-01-2023
Co może być przyczyną problemów z rozruchem zimnego silnika i jak się z nimi uporać?

Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju awarie. Niektóre z nich są mniej uciążliwe, inne bardziej – nie da się jednak zaprzeczyć, że jedną z najbardziej irytujących usterek jest problem z uruchomieniem nierozgrzanego silnika. Przyczynami utrudnionego rozruchu zimnej jednostki mogą być niesprawnie działające wtryskiwacze, rozrusznik, akumulator, ale nie tylko. Dowiedz się więcej na ten temat i zobacz, gdzie szukać winowajców takiego stanu rzeczy.

Zimny rozruch – problematyczny zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla

Problem z rozruchem zimnego silnika może dotknąć tak naprawdę każdego kierowcę – niezależnie od tego, czy posiada samochód benzynowy, czy pojazd napędzany jednostką wysokoprężną. W tym miejscu warto dodać, że obie konstrukcje różnią się sposobem uruchomienia (jeden wspierany jest przez świece zapłonowe, drugi przez świece żarowe). Wspominam o tym nie bez powodu – z racji na to, że ich rozruch odbywa się w inny sposób, przyczyn ewentualnych problemów z odpaleniem silnika jest wiele – zależne są one bowiem od typu jednostki, choć często są one podobne.

Trudny rozruch zimnego silnika – najczęstsze przyczyny

Ciężki rozruch zimnego silnika potrafi być naprawdę uciążliwy – zwłaszcza zimą, ale nie tylko. Codzienna walka z samochodem przed pracą to prosta recepta na zszargane nerwy, dlatego też każdy kierowca, który choć raz doświadczył sytuacji, czym prędzej powinien udać się do serwisu w celu diagnozy.

Ważne!

Przyczyna może być błaha, choć zdarzają się sytuacje, w których mowa o uszkodzeniu ważnych dla całego układu części, których awaria może poskutkować poważniejszymi problemami dla silnika.


Co może powodować problem z rozruchem zimnej jednostki?

Uszkodzone wtryskiwacze

Jedną z najczęściej występujących przyczyn utrudnionego, ciężkiego rozruchu zimnego silnika, są uszkodzone wtryskiwacze. W momencie, gdy dojdzie do ich awarii, nie są w stanie dozować odpowiedniej dawki paliwa, przez co jednostka ma problem z uruchomieniem się. Co więcej, niesprawne wtryski nie utrzymują ciśnienia, a to kolejny powód, dla którego nierozgrzany silnik nie chce odpalić.

Zobacz też: Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby

Usterka rozrusznika

Rozrusznik, co może sugerować nazwa, jest urządzeniem odpowiedzialnym za rozruch jednostki (obraca on wałem korbowym, który w momencie, gdy osiągnie odpowiednią prędkość, pozwala na zassanie mieszanki paliwo-powietrze i jej sprężenie, co z kolei umożliwia zapłon). W przypadku, gdy się zużyje, po przekręceniu kluczyka najczęściej nie wydarzy się nic.

Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodniczego

Uszkodzenie tego czujnika również może być powodem ciężkiego rozruchu nierozgrzanej jednostki napędowej. Jego awaria bowiem sprawia, że sterownik otrzymuje nieodpowiednie wartości, przez co do cylindrów dostarczana jest zbyt mała ilość paliwa uniemożliwiająca swobodne uruchomienie silnika.

Rozładowany akumulator

Kolejna częsta przyczyna, czyli rozładowany akumulator. W przypadku zbyt niskiego napięcia nie będzie on w stanie zasilić rozrusznika, przez co rozruch będzie bardzo utrudniony lub całkowicie niemożliwy. Problem ten jednak można rozwiązać, doładowując akumulator. Jeżeli jednak uległ on uszkodzeniu, konieczna będzie wymiana na nowy model. Mówiąc o akumulatorze, warto sprawdzić również to, czy bieguny nie są zaśniedziałe (w takim przypadku nie będą w stanie prawidłowo przewodzić prądu), a także, czy klemy nie zostały poluzowane.

Uszkodzona pompa paliwa

Zimny rozruch silnika może być utrudniony również przez niesprawną pompę paliwa. Odpowiada ona za pompowanie paliwa ze zbiornika do wtrysków – w przypadku usterki wtryskiwacze, a tym samym – silnik – nie otrzyma odpowiedniej dawki paliwa. W przypadku mocnego uszkodzenia pompy jednostka całkowicie nie odpali.

Niesprawne świece żarowe (ciężki rozruch zimnego silnika Diesla)

Usterka świecy żarowej = kłopot z uruchomieniem nierozgrzanego silnika. Problem, który znany jest przede wszystkim kierowcom starszych pojazdów napędzanych jednostką wysokoprężną. Sama świeca odpowiada za rozgrzanie powietrza, które trafia do komory spalania, co z kolei ułatwia rozruch silnika. W przypadku awarii motor będzie miał problem z odpaleniem, choć w nowszych konstrukcjach (bezpośredni wtrysk), rozruch jest łatwiejszy, nawet bez udziału świec.

Zużyte świece zapłonowe (trudny rozruch zimnego silnika benzynowego)

Zużyte świece zapłonowe będą miały problem z wytworzeniem iskry potrzebnej do zapłonu mieszanki paliwo-powietrze (silnik może się uruchomić, ale cały proces znacząco się wydłuży). Powodem tego jest większa odległość, jaką pokonuje iskra, a także dłuższy czas kręcenia się wału.

Uszkodzona stacyjka

W wyniku stałej eksploatacji może dojść do zużycia się okablowania stacyjki (znakiem tego będzie odczuwalne ciepło z obudowy). W takiej sytuacji rozruch będzie utrudniony, a w przypadku całkowitej awarii stacyjki – niemożliwy.

Zatkany filtr paliwa

Do winowajców trudnego rozruchu nierozgrzanego silnika zaliczyć można również filtr paliwowy, który uległ zapchaniu. W takiej sytuacji paliwo, które przez niego przechodzi, będzie miało problem ze swobodnym przepływem, przez co będzie trafiało do wtryskiwaczy w znacznie mniejszej ilości, co z kolei utrudni silnikowi rozruch.

Zobacz też: Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika

Co zrobić, gdy pojawią się problemy z ciężkim rozruchem zimnego silnika?

Najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do serwisu w celu diagnozy. To jednak nie wszystko – kierowcy często zapominają o tym, że regularna pielęgnacja poszczególnych układów przyczynia się do wydłużenia żywotności poszczególnych części i układów. Nie inaczej jest w przypadku elementów, o których wspomniałem w dzisiejszym artykule – część z nich można ochronić przed przedwczesnym zużyciem w bardzo prosty sposób: sięgając po odpowiedni preparat chemiczny. I w tym miejscu rekomenduje sprawdzenie jednego z dostępnych na stronie tec2000.pl produktów, których regularne stosowanie rozwiąże m.in. problem ciężkiego rozruchu zimnego silnika i nie tylko. Na jakie środki warto zwrócić uwagę?

  • TEC 2000 Diesel Injector Cleaner – wielofunkcyjny preparat do czyszczenia układu wtryskowego silników wysokoprężnych.
  • TEC 2000 Fuel Injector Cleaner – środek do czyszczenia wtryskiwaczy w silnikach benzynowych.
  • TEC 2000 Diesel System Cleaner – uszlachetniacz, który czyści i konserwuje silniki wysokoprężne, zwiększając m.in. żywotność pompy paliwa, ułatwiając również rozruch zimnej jednostki napędowej.
  • TEC 2000 Oil Booster – dodatek do oleju, który pozwala utrzymać silnik w czystości. Do jego dobroczynnych właściwości zaliczyć trzeba znaczne przyspieszenie zapłonu zimnego silnika.
Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Auto dymi przy przyspieszaniu na czarno, biało lub niebiesko – co oznaczają konkretne kolory?

Każdy kierowca wie, że nadmiernie wydobywający się dym z rury wydechowej to zazwyczaj zły znak. Jednak nie wszyscy…

Wyczuwalny zapach benzyny w oleju – problemem może być lejący wtrysk benzynowy!

Kiedy w Twoim samochodzie zaczynasz wyczuwać zapach benzyny w oleju, jest to zdecydowany sygnał ostrzegawczy. Wskazuje to na…

Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy – co nam mówi o tym, że wtryski należy wymienić?

Wtryski, niezależnie od rodzaju paliwa, na jakie jest przystosowany pojazd, pełnią kluczową rolę w układzie paliwowym. Ich prawidłowe…

Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?

Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są…

Co jest przyczyną stukania wtryskiwaczy i jak się przed tym uchronić?

Głośna praca wtryskiwaczy – a konkretnie – stukanie wtrysków to zjawisko, z którym spotkać się mogą w szczególności…

Minusowa korekta wtrysku – co oznacza i czym się objawia?

Nieodłącznym elementem każdego silnika spalinowego jest układ wtryskowy, którego sercem z kolei są wtryskiwacze. Odpowiedzialne są one za…

Czym jest kąt wtrysku, jaki ma wpływ na pracę silnika i jak go ustawić?

W dzisiejszych czasach samochody bazują na coraz to nowocześniejszych i coraz bardziej skomplikowanych konstrukcjach. Z tego powodu na…

Koszt regeneracji wtrysków – na jaki wydatek należy się nastawić?

Wtryskiwacze są ważnymi elementami każdego silnika spalinowego. Niezależnie od tego, czy mówimy o jednostce benzynowej, czy wysokoprężnej –…

Kiedy regenerować wtryskiwacze?

Rola wtryskiwaczy zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych jest na tyle istotna, że w momencie, gdy wtryski…

Wtryskiwacze piezoelektryczne – rewolucyjna technologia, o której warto wiedzieć

Wtryskiwacze piezoelektryczne to jedne z najnowocześniejszych urządzeń stosowanych w dzisiejszych samochodach. Wtryski tego rodzaju niosą wiele zalet dla…

Jak sprawdzić, który wtrysk jest uszkodzony?

Wtryskiwacze to kluczowe elementy układu paliwowego w samochodach benzynowych i dieslowych. To właśnie od ich sprawności zależy wydajność…

Wtryskiwacze elektromagnetyczne – poznaj je bliżej

Wtryskiwacze paliwa są niezbędnymi elementami silnika samochodowego odpowiadającymi za dawkowanie paliwa do silnika. Same wtryski można rozróżnić na…

Co może być przyczyną problemów z rozruchem zimnego silnika i jak się z nimi uporać?

Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju…

Nierówna praca silnika: poznaj najczęstsze przyczyny

Można powiedzieć, że silnik jest sercem każdego pojazdu, dlatego też niezmiernie istotne jest to, by pracował on w…

Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?

Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc…

Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika

W każdej jednostce napędowej – niezależnie od jej rodzaju – z czasem dochodzi do utraty jej pierwotnych osiągów….

Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby

Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych to zabieg, który pozwala przedłużyć żywotność wtrysków i cieszyć się wydajną pracą silnika przez dłuższy…

Jaka jest żywotność wtryskiwaczy benzynowych?

W branży motoryzacyjnej panuje powszechne przekonanie, że wtryskiwacze w samochodach benzynowych są praktycznie bezawaryjne. Trudno się z tym…

Jak wygląda prawidłowe czyszczenie wtryskiwaczy w Dieslu?

Jak czyścić wtryski w Dieslu? Czy można robić to na własną rękę, czy lepiej zostawić to w rękach…

Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?

Dobra kondycja wtryskiwaczy przekłada się na prawidłowe i bezproblemowe działanie układu paliwowego, dlatego tak ważne jest ich czyszczenie…

Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji…

Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Jeżdżąc samochodem, możesz po pewnym czasie zauważyć znaczne zmniejszenie osiągów silnika i problemy z jego poprawnym funkcjonowaniem. Skaczące…