Silnik

Czym są luzy zaworowe i jak je ustawić i sprawdzić?

Czym są luzy zaworowe i jak je ustawić i sprawdzić?
Silnik

Wielu z nas słyszało o luzach zaworowych, zwłaszcza jeśli jesteśmy właścicielami samochodów lub pasjonujemy się mechaniką. Ale do czego tak właściwie się odnoszą i dlaczego są tak istotne dla poprawnego działania silnika? W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu, wyjaśniając, czym są luzy zaworowe, jak wpływają na wydajność silnika oraz jakie są metody ich regulacji i utrzymania w odpowiednich granicach.

Luz zaworowy, czyli co?

Luzy zaworowe są wynikiem rozszerzania się zaworów na wskutek działania wysokiej temperatury panującej we wnętrzu jednostki napędowej. W prostych słowach można powiedzieć, że stanowią odległość między końcówką dźwigni zaworowej a sztyftem zaworu, gdy zawór jest w pozycji zamkniętej. W prawidłowo działającym silniku luzy są niezbędne dla prawidłowego działania i muszą być utrzymane w określonym zakresie. Dlaczego to takie ważne?

  • Zbyt duże luzy mogą prowadzić do zbyt późnego otwarcia i zamknięcia zaworów, co może wpływać na wydajność silnika i zużycie paliwa. Co więcej, są one powodem szybkiego zużycia się zaworów, ale nie tylko – cierpi na tym również żywotność wałka rozrządu. Z kolei zbyt małe mogą powodować przegrzewanie się zaworów, co z kolei jest prostą drogą do ich uszkodzenia. Dodatkowo spada również ciśnienie sprężania, co będzie objawiało się nieregularną pracą silnika.

    Czytaj również o popychaczach zaworowych na blogu tec2000.pl.

    Jakie są oznaki niewłaściwych luzów zaworowych?

    Nieprawidłowe luzy zaworowe (podparte zawory) mogą powodować szereg problemów. Możesz zauważyć:

    • szorstki bieg jałowy,
    • brak mocy,
    • spadek wydajności paliwowej,
    • a nawet awarię silnika.

    Hałas może być również wskazówką – jeśli silnik wydaje się być głośniejszy niż zwykle, warto sprawdzić luzy zaworowe.

    Jak sprawdzić luzy zaworowe?

    Sprawdzanie luzów zaworowych jest procesem, który wymaga pewnej wiedzy i doświadczenia. Powinieneś mieć dostęp do specyfikacji luzów zaworowych dla Twojego pojazdu oraz odpowiednie narzędzia, takie jak czujniki szczelinowe. Najpierw musisz zlokalizować zawory i ustawić silnik w odpowiednim miejscu. Następnie, używając czujników szczelinowych, mierzysz odległość między końcówką dźwigni zaworowej a sztyftem zaworu. Jeżeli wynik nie leży w odpowiednim zakresie, konieczne jest dokonanie regulacji.

    Odpowiedni luz zaworowy, czyli jaki?

    Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie – wszystko ze względu na to, że wartości są ustalane przez konkretnego producenta. Istnieją jednak pewne normy, które możemy przyjąć za optymalne w czasie ustawiania. Nie posiadając informacji o prawidłowym luzie zaworowym w posiadanym silniku, możesz przyjąć następujące wartości:

    • 0,2 mm w zaworze dolotowym,
    • 0,3 mm w zaworze wylotowym.
      Co istotne jednak – powyższe wartości są w normie, w momencie, gdy silnik pracuje w optymalnej dla siebie temperaturze – w momencie, gdy występują odchylenia (przegrzewanie się jednostki), parametry luzów będą inne.

    Proces regulacji luzu zaworowego

    Regulacja luzów zaworowych to proces dostosowywania odległości między końcówką dźwigni zaworowej a sztyftem zaworu, zgodnie z wymaganiami danego silnika. Może on wymagać użycia specjalistycznych narzędzi, takich jak klucze do regulacji zaworów lub czujniki szczelinowe. Wszystko zależy od modelu samochodu i typu silnika. Wiele nowoczesnych pojazdów korzysta z układu samoregulującego, jednakże w starszych modelach regulacja luzów zaworowych jest konieczna i powinna być wykonywana regularnie.

    Jak ustawić luzy zaworowe?

    Proces ustalania luzów zaworowych różni się w zależności od typu silnika i konstrukcji zaworów. Ogólnie rzecz biorąc, musisz zlokalizować i ocenić każdy zawór osobno, o czym pisałem w jednym z poprzednich akapitów. Czyli: wykorzystując czujnik szczelinowy, mierzysz odległość między końcówką dźwigni zaworowej a sztyftem zaworu. Dla wielu silników regulacja luzu zaworowego polega na skręceniu śruby na końcu dźwigni zaworowej, aż osiągniemy wymaganą wartość.

    Co daje regulacja zaworów?

    Prawidłowa regulacja zaworów to klucz do utrzymania zdrowia i wydajności silnika. Gdy luzy są odpowiednio ustawione, zawory silnikowe otwierają się i zamykają w odpowiednim momencie, zapewniając optymalne spalanie paliwa. To przekłada się na lepszą wydajność paliwową, większą moc, płynniejszy bieg jałowy i cichszą pracę silnika. Ponadto regulacja zaworów pomaga uniknąć poważniejszych problemów, takich jak uszkodzenia zaworów lub awarie silnika. Pamiętaj, że regulacja zaworów jest skomplikowanym procesem, który wymaga precyzji i wiedzy na temat specyfikacji Twojego silnika. Jeżeli nie masz pewności co do swoich umiejętności, zawsze warto skorzystać z pomocy profesjonalnego mechanika.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jakie objawy wskazują na luz na sworzniu tłoka i jak to sprawdzić?
    Silnik

    Jakie objawy wskazują na luz na sworzniu tłoka i jak to sprawdzić?

    Luz na sworzniu tłoka objawia się charakterystycznym, metalicznym stukaniem, szczególnie słyszalnym podczas zimnego rozruchu silnika lub przy gwałtownym przyspieszaniu. Jeśli zbagatelizujesz te dźwięki, mogą pojawić się inne symptomy, takie jak zwiększone...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym jest zawieszony zawór w silniku? Po czym poznać takie zjawisko?
    Silnik

    Czym jest zawieszony zawór w silniku? Po czym poznać takie zjawisko?

    Zawieszony zawór w silniku to poważna usterka, która może skutkować dramatycznym spadkiem mocy, zwiększonym zużyciem paliwa oraz ryzykiem uszkodzenia innych komponentów jednostki napędowej. Zjawisko to ma miejsce, gdy zawór ssący lub wydechowy przestaje d...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak założyć zabezpieczenie sworznia tłoka?
    Silnik

    Jak założyć zabezpieczenie sworznia tłoka?

    Zabezpieczenie sworznia tłoka odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu trwałości silnika, zapobiegając jego wysunięciu podczas pracy. Niewłaściwe lub uszkodzone zabezpieczenie może prowadzić do katastrofalnych uszkodzeń, takich jak zatarcie silnika czy uszkodz...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem
    Silnik

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem

    Zauważyłeś biały dym wydobywający się spod maski Twojego samochodu? Jest to sygnał alarmowy, który może mówić o zarówno o niegroźnej usterce, jak i poważnych problemach z silnikiem. Ignorowanie tego zjawiska może prowadzić do kosztownych napraw i niebezp...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz
    Silnik

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz

    Silnik benzynowy traci moc i nie działa tak sprawnie, jak powinien? Utrata mocy to częsty problem, który może mieć wiele przyczyn, od zanieczyszczeń w układzie paliwowym po problemy z kompresją. W dzisiejszym wpisie biorę na tapetę potencjalne powody, dla...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Silnik

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Silnik

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami