Można powiedzieć, że silnik jest sercem każdego pojazdu, dlatego też niezmiernie istotne jest to, by pracował on w sposób bezawaryjny i stabilny. Niestety, kierowcy nieraz spotykają się nierówną pracą jednostki napędowej – niezależnie od tego, czy mówimy o motorze wysokoprężnym, czy tym o zapłonie iskrowym. Zjawisko to objawia się typowym szarpaniem, przez co jest łatwe do zdiagnozowania. Nierównomierna praca silnika jest najczęściej oznaką awarii – mniejszej lub większej, stąd nigdy nie należy bagatelizować tego problemu. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy?
Czy nierówna praca silnika jest czymś, co powinno zaniepokoić kierowców?
Zanim omówimy najczęstsze przyczyny nierównej pracy silnika, odpowiedzmy sobie na inne pytanie: czy nierównomiernie pracująca jednostka napędowa jest powodem do niepokoju? Odpowiedź jest jedna: tak, jest to sytuacja, której nie należy lekceważyć, ponieważ może być ona spowodowana poważną usterką, która może przerodzić się w kosztowną awarię układu napędowego. Szczególnie niepożądanym zjawiskiem jest, gdy silnik pracuje nierówno przez dłuższy czas podczas każdej podróży – jest to sygnał, by czym prędzej udać się do warsztatu w celu diagnozy i usunięcia usterki.
Nierówna praca silnika – przyczyny zależą od rodzaju jednostki napędowej
Przyczyny nierównej pracy silnika mogą być różne – głównie ze względu na typ konstrukcji. Inne bowiem części odpowiadają za taki stan rzeczy w pojazdach napędzanych benzyną, jeszcze inne w przypadku silników wysokoprężnych, a do tego dochodzą również samochody z instalacją LPG. Poniżej omówimy sobie wszystkie sytuacje, dlaczego silnik nierówno pracuje dla każdego paliwa.
Przyczyny nierównej pracy silnika benzynowego
Zacznijmy od nierównej pracy silnika benzynowego. Gdzie szukać winowajców?
- Zużyte świece zapłonowe – sprawdzenie stanu układu zapłonowego to podstawa w czasie nierównej pracy silnika napędzanego benzyną. Jest to spowodowane tym, że świece zapłonowe, które są w złej kondycji, mogą mieć za dużą przerwę na elektrodzie, co skutkuje nierównomiernym działaniem jednostki. Dlatego też każdy kierowca powinien pamiętać, by co jakiś czas wymieniać świece na nowe – co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
- Cewki zapłonu – pozostając w temacie układu zapłonowego, należy wspomnieć również o cewkach zapłonowych, których awaria objawia się charakterystycznym szarpaniem w momencie przyspieszania, a także nierówną pracą, gdy samochód ma wrzucony luz
- Przewody zapłonowe – cisi winowajcy nierównej pracy silnika benzynowego. Mogą one poskutkować tzw. wypadaniem zapłonu, co z kolei wiąże się z nierównomiernym działaniem silnika. Przewody należy wymieniać co kilka lat, choć można spróbować jedynie je wyczyścić, co również może przynieść pożądany skutek.
- Wyeksploatowana pompa paliwowa – w momencie zużycia, kierowca będzie odczuwać, że silnik nierówno pracuje głównie w czasie przyspieszania.
- Zapchany filtr paliwowy – szarpanie oraz nierównomierna praca jednostki napędowej w przypadku benzyny występuje również wtedy, gdy mówimy o usterce układu paliwowego. Najczęściej jest to zapchanie filtra paliwowego, co zdarza się dość często z racji tego, że kierowcy z reguły zapominają o regularnej wymianie tego elementu.
- Niesprawna przepustnica – jest to podzespół, który dozuje odpowiednią ilość powietrza do silnika. W momencie, gdy jej praca będzie zakłócona, przełoży się to na dławienie jednostki napędowej. W takim wypadku przepustnicę należy wymienić bądź zregenerować.
- Filtr powietrza – kolejnym źródłem problemów z nierówną pracą silnika może być zanieczyszczony filtr powietrza, który należy przeczyścić lub wymienić na nowy.
- Układ wydechowy – powodem, dla którego silnik pracuje inaczej, niż powinien, mogą być również problemy z katalizatorem, a także zagięciami rury. Sygnałem, że dzieje się z nimi coś nie tak, będzie metaliczny dźwięk w czasie pracy i gaszenia silnika.
Zobacz też: Jak kompleksowo zadbać o samochód?
Silnik nierówno pracuje z instalacją LPG – przyczyny
Nierówna praca jednostki występuje również w pojazdach, w których zamontowano LPG. Jakie są przyczyny?
- Jakość gazu – im więcej siarczanów, tym większa szansa, że membrany w reduktorze mogą pęknąć, co poskutkuje problemami w pracy silnika.
- Przewody zapłonu – podobnie jak w przypadku zwykłych silników benzynowych, przyczyn należy szukać również w przewodach. Dla instalacji LPG są one jednak poddawane większym obciążeniom, przez co warto je wymieniać co około 30 tysięcy kilometrów.
- Przewody doprowadzające gaz – w wyniku stałej eksploatacji po czasie zaczynają pękać, czego konsekwencją jest rozszczelnienie układu i złe dawkowanie paliwa.
Nierówna praca silnika Diesla – co może być powodem?
Odrębną historią są silniki wysokoprężne, których konstrukcja znacząco różni się od ich benzynowych odpowiedników.
- Zużyte wtryskiwacze – nierówna praca silnika na niskich obrotach? To sygnał, że z wtryskami dzieje się coś niedobrego. Zużyte wtryskiwacze dadzą o sobie znać w podobny sposób również na biegu jałowym. Problemy biorą się również od podkładek, które są przyczyną nieszczelności, a w konsekwencji – utratą kompresji. Wtryskiwacze mogą powodować szarpanie, dlatego warto zawczasu zadbać o ich dobrą kondycję np. za sprawą dobrego preparatu czyszczącego i konserwującego jak TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, który bazuje na innowacyjnej formule, za sprawą której dokładnie usuwa zanieczyszczenia ze słabej jakości paliw oraz zabrudzeń zbierających się w dyszach wtrysków. Jest to środek, który wydłuża żywotność wtryskiwaczy i chroni je przed zablokowaniem.
- Zapchany filtr paliwa – w silnikach wysokoprężnych element ten poddawany jest o wiele cięższym próbom – zwłaszcza przy niskich temperaturach (z oleju napędowego wytrącana jest parafina, która ogranicza przepływ paliwa lub go całkowicie blokuje, zapychając filtr).
- Niesprawna świeca żarowa – przyczynia się ona do szarpania, a także wibracji jednostki napędowej, nadmiernego dymienia czy też cięższego rozruchu jednostki. Świecę warto wymieniać co około 100 tysięcy kilometrów, choć serwis można rozważyć nieco wcześniej – przy przejechanych 70 tysiącach.
- Pompa wtryskowa – usterka tego elementu objawia się nierówną pracą silnika wysokoprężnego. Warto wiedzieć, że awarie są kosztowne w naprawie, dlatego chcąc oszczędzić sobie problemów, należy stosować wysokiej jakości filtry paliwa.
Zobacz też: Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?
Nierówna praca silnika – przyczyny, których nie sposób policzyć
To, o czym wyżej napisaliśmy to jednak nie wszystko. Temat nierównej pracy silnika na postoju i w czasie jazdy jest bardzo złożony. Wpływ na nierównomierne działanie jednostki może mieć również lewe powietrze, uszkodzone przewody wysokiego napięcia, słaba masa pojazdu, uszkodzona głowica, przestawiony rozrząd, wadliwe działanie zaworu EGR czy opór na osprzęcie silnika. Z racji na taki stan rzeczy, w przypadku wykrycia nieprawidłowości w pracy silnika, czym prędzej należy udać się do serwisu w celu diagnozy i naprawy awarii.
Jak zapobiec nierównomiernej pracy jednostki napędowej? Regularne czyszczenie to podstawa
Warto pamiętać o regularnej pielęgnacji poszczególnych układów za pomocą płukanek i innych preparatów czyszczących i konserwujących. Dolewanie takich środków pozwoli zachować elementy w dobrej kondycji i zapobiegnie powstawaniu różnorakich usterek. Ważna jest jednak regularność. Jeżeli planujesz zadbać o pojazd, zapoznaj się z ofertą TEC 2000. Na naszej stronie znajdziesz bowiem różne preparaty, za pomocą których uchronisz konkretne układy przed gromadzącymi się zanieczyszczeniami i nie tylko. Poniżej lista dostępnych produktów – poznaj ich właściwości i zapobiegnij nierównomiernej pracy silnika w swoim aucie i nie tylko.
- Engine Flush – innowacyjna płukanka do silnika, która konserwuje układ napędowy, pozbywając się zanieczyszczeń z m.in. popychaczy, tłoków czy magistrali olejowej.
- Diesel Injector Cleaner – preparat do czyszczenia wtrysków Diesla, o którym wspomnieliśmy w jednym z poprzednich akapitów.
- Diesel System Cleaner – uszlachetniacz do silników wysokoprężnych, który zmniejsza skutki złej smarności paliw, a dodatkowo czyści i konserwuje jednostkę napędową oraz cały układ paliwowy.
- Oil Booster – dodatek do oleju zmniejszający zużycie środka smarnego. Preparat zapobiegający utlenianiu i twardnieniu oleju. Zmniejsza również tarcie w momencie, gdy silnik jest nierozgrzany.
- Fuel System Cleaner – dodatek do benzyny o właściwościach wiążących wodę. Środek, dzięki któremu osuszysz układ paliwowy i wydłużysz żywotność wtrysków.
- Fuel Injector Cleaner – środek do czyszczenia wtryskiwaczy benzynowych, który można traktować jako ostateczność przed demontażem wtrysków.
- Induction Cleaner – preparat do czyszczenia układu dolotowego, za pomocą którego pozbędziesz się zabrudzeń z m.in. turbosprężarki, kolektora dolotu, zaworów sterujących czy przepustnicy.