Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.
Zalecenia producenta pojazdu
Ważne jest, aby przestrzegać zaleceń producenta dotyczących rodzaju paliwa oraz pojemności baku i nie próbować przekraczać jej podczas tankowania. Należy tankować do momentu, gdy pistolet automatycznie zatrzyma się (odbicie), co sygnalizuje, że zbiornik jest właściwie napełniony. Nie należy przekraczać zalecanej pojemności baku podczas tankowania z kilku powodów:
- Bezpieczeństwo: Zbiornik paliwa jest zaprojektowany tak, aby pomieścić określoną ilość paliwa. Przekroczenie tej pojemności może prowadzić do wylania się paliwa na ziemię, co stanowi zagrożenie pożarowe i może spowodować skażenie środowiska. Dodatkowo, nieprawidłowo napełniony zbiornik może prowadzić do nadmiernego ciśnienia, co z kolei może prowadzić do uszkodzenia systemu paliwowego.
- Wydajność i ekonomia: Przelewające się paliwo nie zostanie wykorzystane i ostatecznie zostanie zmarnowane. Oznacza to, że przekroczenie zalecanej pojemności baku jest nieefektywne pod względem ekonomicznym, ponieważ płacisz za paliwo, którego nie wykorzystasz.
- Problemy z układem odpowietrzania: Zbyt duża ilość paliwa w zbiorniku może utrudnić lub uniemożliwić odprowadzanie oparów. W rezultacie, paliwo może przedostać się do układu odpowietrzania, co może prowadzić do uszkodzeń i zakłóceń w działaniu tego układu.
- Nadmiar paliwa a temperatura: W przypadku nagłego wzrostu temperatury w samochodzie, nadmiar paliwa może prowadzić do rozszerzenia się i rozprężenia w zbiorniku, co z kolei może prowadzić do wylania się paliwa.
Wysokie spalanie paliwa może wynikać z nieprawidłowego ciśnienia w oponach, które zwiększa opór toczenia i zużycie paliwa. Innymi przyczynami mogą być brudne filtry powietrza lub problemy z układem wtryskowym, które ograniczają efektywność spalania.
Co oznacza “tankowanie pod korek”?
Wyrażenie "tankowanie pod korek" jest potocznym określeniem na tankowanie samochodu do pełna, czyli napełnianie baku paliwem do maksymalnej pojemności. Termin ten odnosi się do sytuacji, gdy po zatankowaniu do pierwszego odbicia, czyli momentu, gdy pistolet automatycznie zatrzymuje przepływ paliwa, kierowca kontynuuje tankowanie, aby wypełnić bak do samego korka wlewu paliwa. W praktyce oznacza to, że samochód jest tankowany aż do momentu, gdy paliwo jest widoczne na poziomie korka wlewu paliwa. Jednak warto zaznaczyć, że tankowanie samochodu pod korek, czyli do samego korka wlewu paliwa, nie jest zalecane. Instrukcje obsługi samochodów zazwyczaj odradzają tę praktykę. Powodem tego jest ryzyko przepełnienia baku, co może prowadzić do wylania się paliwa, zagrożenia pożarowego oraz potencjalnych uszkodzeń układu paliwowego. Dlatego ważne jest, aby przestrzegać zaleceń producenta dotyczących tankowania samochodu i nie przekraczać zalecanej pojemności baku.
Tankowanie pod korek może wydawać się sposobem na oszczędność na paliwie, ale w rzeczywistości może prowadzić do strat. Nadmiar paliwa może wyciekać przez odpowietrznik lub powodować uszkodzenia systemu odprowadzania oparów, co w dłuższym czasie generuje dodatkowe koszty.
Jeżdżenie na rezerwie: tak czy nie?
Nie jest zalecane jeżdżenie na rezerwie, czyli z bardzo niskim poziomem paliwa w baku. Jeżdżenie na rezerwie może wiązać się z pewnymi ryzykami i potencjalnymi problemami. Oto kilka powodów, dlaczego nie warto jeździć na rezerwie:
- Ryzyko zatrzymania się na drodze: Jeżdżenie na rezerwie zwiększa ryzyko zatrzymania się na drodze z powodu braku paliwa. Może to prowadzić do utrudnienia ruchu, niebezpiecznej sytuacji dla innych kierowców oraz konieczności wzywania pomocy drogowej.
- Kondensacja pary wodnej: Gdy poziom paliwa w baku jest bardzo niski, może dochodzić do kondensacji pary wodnej. Wilgoć może pojawić się na ściankach paliwa, co może prowadzić do korozji zbiornika i powodować problemy z filtrami oraz innymi podzespołami układu paliwowego.
- Niedokładny wskaźnik paliwa: Często wskaźnik paliwa na desce rozdzielczej nie jest dokładny na ostatnich odcinkach rezerwy. Może to wprowadzać w błąd kierowcę co do faktycznego stanu paliwa w baku, co z kolei może prowadzić do nieprzewidywalnej sytuacji na drodze.
- Uszkodzenie pompy paliwa: Jeżdżenie na rezerwie powoduje, że pompa paliwa pracuje w warunkach, w których może łatwiej pobierać zanieczyszczenia i osady z dna zbiornika. To może prowadzić do zwiększonego zużycia pompy paliwa i potencjalnych uszkodzeń.
- Brak elastyczności: Jeżdżenie na rezerwie ogranicza elastyczność podróżowania i zmusza do częstszych wizyt na stacji benzynowej. Może to być szczególnie uciążliwe w przypadku dłuższych tras lub braku stacji benzynowych w okolicy.
Dlatego zaleca się tankować samochód regularnie i unikać jazdy na rezerwie. Staraj się utrzymać odpowiedni poziom paliwa w baku, aby zapewnić bezpieczne i bezproblemowe podróżowanie.