Twój silnik nie działa jak kiedyś? Może masz podejrzenia, że problem może leżeć w kompresji? Bez obaw, jesteś we właściwym miejscu. W tym artykule omówimy, jak sprawdzić kompresję silnika, jakie narzędzia mogą być potrzebne, jakie są przyczyny niskiego ciśnienia i co ważne – ile kosztuje sprawdzenie kompresji silnika. Zapraszam do dalszej lektury.
Czym jest kompresja silnika?
Kompresja oznacza ciśnienie mieszanki paliwowo-powietrznej bądź powietrza. Śmiało można powiedzieć, że stanowi jeden z kluczowych parametrów zapewniających prawidłową pracę silnika. Gdy jej poziom zaczyna spadać, może to prowadzić do znaczących problemów, takich jak utrata mocy, zwiększone zużycie paliwa, a nawet uszkodzenie silnika.
Dlaczego sprawdzenie kompresji silnika jest ważne?
Sprawdzenie kompresji silnika jest jednym z najważniejszych testów, które można przeprowadzić, aby ocenić ogólny stan zdrowia silnika. Pozwala zidentyfikować problemy, które mogą prowadzić do poważniejszych awarii silnika w przyszłości. W szczególności, niski poziom kompresji może wskazywać na uszkodzenie elementów silnika, takich jak pierścienie tłokowe, zawory lub uszczelki głowicy.
Czytaj również: brak kompresji w silniku benzynowym.
Jakie narzędzia są potrzebne do sprawdzenia kompresji silnika?
Wiele osób zastanawia się, czym sprawdzić kompresję silnika i czy można to wykonać na własną rękę bez udziału mechanika.
Oprócz miernika należy wyposażyć się również w:
- instrukcję pojazdu (potrzebować będziemy informacji o prawidłowym ciśnieniu sprężania pojazdu, a także momentu dokręcania świec,
- zestaw narzędzi w postaci grzechotek i końcówek,
- klucz do świec zapłonowych,
- smar do świec zapłonowych lub żarowych.
Przydatny może okazać się klucz dynamometryczny oraz chwytaki świec i bezpieczników.
Czytaj również: jak zwiększyć kompresję w silniku?
Jak sprawdzić kompresję silnika?
Teraz kiedy wiemy, czym jest kompresja i dlaczego jest ważna, przejdźmy do sedna sprawy – jak sprawdzić kompresje silnika?
- Najpierw, upewnij się, że silnik jest na tyle ciepły, aby pracować w normalnych warunkach. Najlepiej jest przejechać parę kilometrów (5-10 km) bądź włączyć zapłon na 15 minut na biegu jałowym.
- Następnie wyłącz silnik, zaciągnij hamulec ręczny, odłącz przewód zapłonowy i usuń świecę zapłonową.
- Otwórz maskę, zdemontuj pokrywę silnika oraz dodatkowo (jeżeli znajduje w Twoim aucie) układ dolotu z filtrem.
- Zdemontuj podzespoły układu zapłonowego (przewody, listwę, śruby mocujące, cewki). Następnie wykorzystując klucz, wyciągnij świece zapłonowe (uważaj, są gorące!).
- Przyłącz miernik kompresji do otworu po świecy zapłonowej i uruchom silnik.
- Obserwuj wskazania na mierniku. Powinny one być między określonymi wartościami dla Twojego modelu samochodu. Jeżeli są niższe, oznacza to, że jest problem z kompresją. Ogólnie rzecz biorąc, test najlepiej wykonywać jest w dwie osoby, gdzie jedna podpina miernik, druga siada za kierownicą i dodaje gazu w celu sprawdzenia kompresji.
- Po sprawdzeniu wartości parametru nasmaruj gwinty świec za pomocą smaru, wkręć świece w gniazda i dobrze je dokręć. Następnie zamontuj pozostałe elementy, które wcześniej odłączałeś, wraz z górną osłoną silnika.
W tym miejscu polecam przetestować płukankę silnika TEC 2000 Engine Flush każdemu, kto ma problemy ze zbyt niską kompresją. Jest to środek, który skutecznie pozbywa się nagaru, który jest częstym powodem obniżonego ciśnienia w komorze spalania.
Ile kosztuje sprawdzenie kompresji silnika?
Koszt sprawdzenia kompresji silnika może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak marka i model samochodu, rodzaj silnika, a także od warsztatu, w którym wykonujesz test. Z reguły, możesz spodziewać się, że koszt będzie wahał się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć, jak sprawdzić kompresję silnika. Pamiętaj, że regularne diagnozowanie może pomóc w wykryciu problemów na wczesnym etapie, co w dłuższej perspektywie może zaoszczędzić Ci dużo czasu i pieniędzy na naprawach.