Silnik

Jak sprawdzić kompresję silnika?

Jak sprawdzić kompresję silnika?
Silnik

Twój silnik nie działa jak kiedyś? Może masz podejrzenia, że problem może leżeć w kompresji? Bez obaw, jesteś we właściwym miejscu. W tym artykule omówimy, jak sprawdzić kompresję silnika, jakie narzędzia mogą być potrzebne, jakie są przyczyny niskiego ciśnienia i co ważne – ile kosztuje sprawdzenie kompresji silnika. Zapraszam do dalszej lektury.

Czym jest kompresja silnika?

Kompresja oznacza ciśnienie mieszanki paliwowo-powietrznej bądź powietrza. Śmiało można powiedzieć, że stanowi jeden z kluczowych parametrów zapewniających prawidłową pracę silnika. Gdy jej poziom zaczyna spadać, może to prowadzić do znaczących problemów, takich jak utrata mocy, zwiększone zużycie paliwa, a nawet uszkodzenie silnika.

  • Dlaczego sprawdzenie kompresji silnika jest ważne?

    Sprawdzenie kompresji silnika jest jednym z najważniejszych testów, które można przeprowadzić, aby ocenić ogólny stan zdrowia silnika. Pozwala zidentyfikować problemy, które mogą prowadzić do poważniejszych awarii silnika w przyszłości. W szczególności, niski poziom kompresji może wskazywać na uszkodzenie elementów silnika, takich jak pierścienie tłokowe, zawory lub uszczelki głowicy.

    Czytaj również: brak kompresji w silniku benzynowym.

    Jakie narzędzia są potrzebne do sprawdzenia kompresji silnika?

    Wiele osób zastanawia się, czym sprawdzić kompresję silnika i czy można to wykonać na własną rękę bez udziału mechanika.

    Do przeprowadzenia testu kompresji potrzebujesz miernika kompresji. Jest to urządzenie, które mierzy ciśnienie powietrza w cylindrach silnika. Kompresometr jest dość prosty w obsłudze i można go nabyć w większości sklepów motoryzacyjnych.

    Oprócz miernika należy wyposażyć się również w:

    • instrukcję pojazdu (potrzebować będziemy informacji o prawidłowym ciśnieniu sprężania pojazdu, a także momentu dokręcania świec,
    • zestaw narzędzi w postaci grzechotek i końcówek,
    • klucz do świec zapłonowych,
    • smar do świec zapłonowych lub żarowych. Przydatny może okazać się klucz dynamometryczny oraz chwytaki świec i bezpieczników.

    Czytaj również: jak zwiększyć kompresję w silniku?

    Jak sprawdzić kompresję silnika?

    Teraz kiedy wiemy, czym jest kompresja i dlaczego jest ważna, przejdźmy do sedna sprawy – jak sprawdzić kompresje silnika?

    • Najpierw, upewnij się, że silnik jest na tyle ciepły, aby pracować w normalnych warunkach. Najlepiej jest przejechać parę kilometrów (5-10 km) bądź włączyć zapłon na 15 minut na biegu jałowym.
    • Następnie wyłącz silnik, zaciągnij hamulec ręczny, odłącz przewód zapłonowy i usuń świecę zapłonową.
    • Otwórz maskę, zdemontuj pokrywę silnika oraz dodatkowo (jeżeli znajduje w Twoim aucie) układ dolotu z filtrem.
    • Zdemontuj podzespoły układu zapłonowego (przewody, listwę, śruby mocujące, cewki). Następnie wykorzystując klucz, wyciągnij świece zapłonowe (uważaj, są gorące!).
    • Przyłącz miernik kompresji do otworu po świecy zapłonowej i uruchom silnik.
    • Obserwuj wskazania na mierniku. Powinny one być między określonymi wartościami dla Twojego modelu samochodu. Jeżeli są niższe, oznacza to, że jest problem z kompresją. Ogólnie rzecz biorąc, test najlepiej wykonywać jest w dwie osoby, gdzie jedna podpina miernik, druga siada za kierownicą i dodaje gazu w celu sprawdzenia kompresji.
    • Po sprawdzeniu wartości parametru nasmaruj gwinty świec za pomocą smaru, wkręć świece w gniazda i dobrze je dokręć. Następnie zamontuj pozostałe elementy, które wcześniej odłączałeś, wraz z górną osłoną silnika. W tym miejscu polecam przetestować płukankę silnika TEC 2000 Engine Flush każdemu, kto ma problemy ze zbyt niską kompresją. Jest to środek, który skutecznie pozbywa się nagaru, który jest częstym powodem obniżonego ciśnienia w komorze spalania.

    Ile kosztuje sprawdzenie kompresji silnika?

    Koszt sprawdzenia kompresji silnika może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak marka i model samochodu, rodzaj silnika, a także od warsztatu, w którym wykonujesz test. Z reguły, możesz spodziewać się, że koszt będzie wahał się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć, jak sprawdzić kompresję silnika. Pamiętaj, że regularne diagnozowanie może pomóc w wykryciu problemów na wczesnym etapie, co w dłuższej perspektywie może zaoszczędzić Ci dużo czasu i pieniędzy na naprawach.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jakie objawy wskazują na luz na sworzniu tłoka i jak to sprawdzić?
    Silnik

    Jakie objawy wskazują na luz na sworzniu tłoka i jak to sprawdzić?

    Luz na sworzniu tłoka objawia się charakterystycznym, metalicznym stukaniem, szczególnie słyszalnym podczas zimnego rozruchu silnika lub przy gwałtownym przyspieszaniu. Jeśli zbagatelizujesz te dźwięki, mogą pojawić się inne symptomy, takie jak zwiększone...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym jest zawieszony zawór w silniku? Po czym poznać takie zjawisko?
    Silnik

    Czym jest zawieszony zawór w silniku? Po czym poznać takie zjawisko?

    Zawieszony zawór w silniku to poważna usterka, która może skutkować dramatycznym spadkiem mocy, zwiększonym zużyciem paliwa oraz ryzykiem uszkodzenia innych komponentów jednostki napędowej. Zjawisko to ma miejsce, gdy zawór ssący lub wydechowy przestaje d...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak założyć zabezpieczenie sworznia tłoka?
    Silnik

    Jak założyć zabezpieczenie sworznia tłoka?

    Zabezpieczenie sworznia tłoka odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu trwałości silnika, zapobiegając jego wysunięciu podczas pracy. Niewłaściwe lub uszkodzone zabezpieczenie może prowadzić do katastrofalnych uszkodzeń, takich jak zatarcie silnika czy uszkodz...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem
    Silnik

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem

    Zauważyłeś biały dym wydobywający się spod maski Twojego samochodu? Jest to sygnał alarmowy, który może mówić o zarówno o niegroźnej usterce, jak i poważnych problemach z silnikiem. Ignorowanie tego zjawiska może prowadzić do kosztownych napraw i niebezp...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz
    Silnik

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz

    Silnik benzynowy traci moc i nie działa tak sprawnie, jak powinien? Utrata mocy to częsty problem, który może mieć wiele przyczyn, od zanieczyszczeń w układzie paliwowym po problemy z kompresją. W dzisiejszym wpisie biorę na tapetę potencjalne powody, dla...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Silnik

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Silnik

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami