Objawy uszkodzonej klimatyzacji samochodowej – 4 sygnały awarii, których nie warto ignorować
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego klimatyzacja w Twoim samochodzie przestała dawać oczekiwany efekt, skazując Cię na męczące podróże…
Ciśnienie w klimatyzacji samochodowej jest jednym z kluczowych czynników mających wpływ na skuteczność i właściwe działanie tego układu. Właściwa jego wartość zapewnia bowiem odpowiedni poziom przepływu chłodziwa, ale nie tylko. Mając to na uwadze, warto znać o nim kilka faktów, aby w razie potrzeby móc szybko i skutecznie zdiagnozować usterkę i uniknąć niepotrzebnych kosztów. W tym artykule omówię, jakie ciśnienie w klimatyzacji samochodowej jest odpowiednie i po czym poznać ewentualne nieprawidłowości.
Klimatyzacja w samochodzie to dla wielu kierowców niezbędny element wyposażenia, szczególnie w czasie upałów, choć przydatna jest również zimą – zwłaszcza wtedy, gdy na szybach zbiera się para ograniczająca widoczność. Najważniejszym zadaniem (pod względem komfortu jazdy) klimy jest jednak utrzymanie przyjemnej temperatury wewnątrz pojazdu, dzięki której z kolei możemy oszczędzić sobie problemów z koncentracją – w końcu nawet krótka podróż w zaduchu jest prawdziwym wyzwaniem i może okazać się o wiele bardziej niebezpieczna, niż nam się wydaje.
Warto jednak pamiętać o tym, że klimatyzacja wymaga regularnej konserwacji, a także diagnostyki. Zaniedbany układ po czasie daje o sobie znać i może prowadzić do wielu problemów – nie tylko pod względem wydajności awaryjności pojazdu, ale również naszego zdrowia.
Poczytaj więcej o serwisowaniu klimatyzacji w aucie na blogu – zachęcam do lektury!
Mówiąc o diagnostyce i konserwacji klimy, nie można pominąć tematu ciśnienia w układzie. Jest to bowiem czynnik, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie klimatyzacji. Parametr ten związany jest z obiegiem czynnika chłodniczego, który z kolei odpowiedzialny jest za usuwanie ciepła z powietrza w samochodzie. Można więc się domyślić, że ewentualne nieprawidłowości mogą poskutkować problemami z wydajnością pracy układu i powodować niepożądane sytuacje, czego najlepszym przykładem jest zbyt duże ciśnienie, które może wymusić zadziałanie zaworów bezpieczeństwa, co z kolei doprowadzi do ubytku czynnika.
Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na to, jakie jest prawidłowe ciśnienie w układzie klimatyzacji samochodowej. Dlaczego? Ponieważ zależy to od kilku czynników.
Ważne!
Gdy układ jest sprawny, powinno wynosić około 2 barów po stronie niskiego ciśnienia i 8-12 po stronie wysokiego. Wpływ na to mają wszystkie elementy układu, stąd problemy z każdym elementem składowym klimatyzacji będą miały odzwierciedlenie na manometrach.
Mówiąc o tym, co może wpłynąć na ciśnienie w klimatyzacji samochodu, to z pewnością jest to stan techniczny samej klimy – ewentualne nieszczelności i uszkodzenia np. sprężarki lub zaworów mogą prowadzić do utraty ciśnienia. Co więcej, nie bez znaczenia pozostaje również ilość chłodziwa w układzie – jeśli czynnika chłodzącego jest za mało, postukuje to zbyt małym ciśnieniem klimatyzacji – i analogicznie w drugą stronę. Warto mieć na uwadze, że na ciśnienie statyczne wpływ może mieć również temperatura otoczenia – wysoka spowoduje jego wzrost, niska – spadek.
Wiesz już, jakie ciśnienie w układzie klimatyzacji jest uznawane za prawidłowe – w tym miejscu mogę przejść do kolejnego istotnego zagadnienia, a więc tego, po czym poznać, czy jest go za mało bądź zbyt dużo w układzie.
Zbyt małe ciśnienie w układzie klimatyzacji samochodowej zdiagnozować można po kilku objawach jak spadek w skuteczności chłodzenia powietrza, a także wysoka temperatura wylotu powietrza, Jeżeli więc zauważysz różnicę w tym, jak klima chłodzi, albo wręcz przeciwnie – zaczyna grzać, możesz podejrzewać problemy ze zbyt niskim ciśnieniem.
Za duże ciśnienie w klimatyzacji z kolei poznać można przede wszystkim po wycieku czynnika chłodzącego. Nie jest to jednak jedyny objaw – do innych sygnałów zalicza się także hałas dochodzący z układu (sprężarka pracuje głośniej niż zwykle), brak chłodzenia, a także uszkodzenie sprężarki, co jest niestety dość kosztowną awarią.
Niskie lub wysokie ciśnienie jest zjawiskiem, którego nie należy bagatelizować. Jest ono nie tylko uciążliwe pod względem naszego komfortu (brak chłodzenia i hałas mogą skutecznie go obniżyć w trakcie jazdy), ale może sugerować problemy ze stanem technicznym pojazdu. Warto bowiem być świadomym, że nieprawidłowości w ciśnieniu mogą być spowodowane m.in. uszkodzeniem przewodów, rurek bądź połączeń lub co gorsza, o czym wspomniałem wyżej – sprężarki, która jest jednym z najważniejszych elementów układu klimatyzacji w aucie. Do podejrzanych zaliczyć można również niesprawny zawór rozprężny, który reguluje przepływ czynnika w układzie. Jego awaria prowadzi do problemów z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia.
Zobacz również: objawy uszkodzonej klimatyzacji.
Omawiane w dzisiejszym wpisie problemy mogą, ale nie muszą oznaczać uszkodzenia poszczególnych elementów, a jedynie np. ich zablokowanie (mowa o przewodach) bądź też mogą być spowodowane nieszczelnością lub nieprawidłowym napełnieniem chłodziwa. Dlatego też zaleca się, aby w przypadku wystąpienia któregoś z objawów udać się do mechanika w celu diagnozy i sprawdzenia tego, jakie jest ciśnienie w układzie Twojego pojazdu. Warsztaty wyposażone są w profesjonalne mierniki i urządzenia, które pozwolą ocenić kondycję układu i tym samym ułatwią zweryfikowanie ewentualnej przyczyny problemów.
Na sam koniec wspomnę, że o układ należy dbać nie tylko wtedy, gdy odczuwalne będą objawy nieprawidłowości w jego pracy. Pamiętaj, że w miarę upływu czasu w kanałach mogą osadzać się bakterie i grzyby, stąd też zaleca się, aby regularnie czyścić i odgrzybiać klimatyzację, co z jednej strony pozwoli zadbać o swoje zdrowie i pasażerów, a z drugiej zapewni komfort w czasie jazdy za sprawą świeżego zapachu wolnego od nieprzyjemnej woni.
Jeśli szukasz prostego sposobu na odświeżenie klimy w swoim aucie, wypróbuj TEC 2000 Airco Fresher – podręczny spray do odgrzybiania, który zapewnia kompleksowe wyczyszczenie układu z bakterii, grzybów i wilgoci.
A jeśli nie wiesz, co ile odgrzybiać klimatyzację, zerknij do podlinkowanego artykułu. Zapraszam do przeczytania!
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.