Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 31-08-2022
Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia silnikowi odpowiednich warunków pracy. Niestety bardzo często kierowcy zapominają o prawidłowej pielęgnacji tego systemu, a zaniedbania mogą prowadzić do powstawania poważnych problemów. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, skąd bierze się kamień kotłowy, jakie są tego skutki i jak wyczyścić chłodnice z kamienia. Zapraszamy do lektury!

Zakamieniona chłodnica – czym jest kamień kotłowy?

Kamień kotłowy to osad powstający w wyniku termicznego rozkładu wodorowęglanów wapnia oraz magnezu, czyli składników wody kranowej. Nawet jeżeli spotykasz się z tym terminem pierwszy raz, na pewno miałeś już z nim do czynienia. Występuje on bowiem także na grzałkach w pralkach automatycznych, w czajnikach elektrycznych, na dnie garnków czy w bojlerach – czyli wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z połączeniem wody z wysoką temperaturą. Szczególnie widoczne jest to w przypadku występowania wody z dużą zawartością soli i magnezu, która nazywana jest potocznie terminem „twarda”.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Odkamienianie chłodnicy – skąd bierze się kamień w układzie chłodzenia?

Występowanie kamienia w układzie chłodzenia jest winą kierowców, którzy dolewają do chłodnicy wody.

Producenci samochodów, jasno precyzują jakie właściwości powinien posiadać płyn chłodniczy przeznaczony do danego pojazdu. Są to środki posiadające odpowiednią specyfikację i zapewniające prawidłową ochronę gumowych przewodów, uszczelek i kanalików, przez które przepływają. Główną różnicą pomiędzy wodą a płynem chłodniczym jest podatność na ekstremalne temperatury. Ta pierwsza zagotuje się już przy 100 stopniach Celsjusza a płyn dzięki zawartości specjalnych dodatków chemicznych dopiero w temperaturze około 130 stopni Celsjusza. Ponadto woda zamarza, a płyn chłodniczy nie – ma to ogromne znaczenie podczas mrozów.

Jednorazowe użycie wody w chłodnicy, nie spowoduje natychmiastowych problemów, dlatego niektórzy kierowcy w celach oszczędności decydują się zastąpić go zwykłą wodą z kranu. Problem z kamieniem w chłodnicy wystąpi w przypadku:

  • stosowania wody kranowej zamiast płynu chłodniczego,
  • uzupełniania poziom płynu chłodniczego wodą kranową,
  • rozcieńczania wodą kranową środka chłodniczego.

Sprawdź także: Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

Czyszczenie chłodnicy z kamienia – czy można wlewać wodę do chłodnicy?

Nie powinniśmy używać wody jako zamiennik płynu chłodniczego, jednak w niektórych wypadkach, gdy w trasie nie będziemy mieli go pod ręką może to być jedyne rozwiązanie. Będzie to znacznie lepsze niż całkowity brak jakiegokolwiek chłodzenia, co może doprowadzić do przegrzania silnika. Jeżeli znajdziemy się w takiej sytuacji, należy w miarę możliwości zastosować wodę zdemineralizowaną a po dotarciu do celu dokonać wymiany płynu chłodniczego, wcześniej dokładnie pozbywając się resztek wody, ponieważ odkamienianie układu chłodzenia nie należy do najprostszych czynności.

Zakamieniona chłodnica – objawy

W dłuższej perspektywie czasu używanie wody jako zamiennika płynu chłodniczego doprowadzi to do powstania wspomnianego wyżej kamienia, co może spowodować poważne uszkodzenia.

Kamień kotłowy powoduje straty energii cieplnej, ponieważ poszczególne elementy układu chłodzenia nie funkcjonują tak, jak powinny. Osad w nagrzewnicy sprawi, że znacznie spadnie jakość ogrzewania wewnątrz auta.

Osadzający się kamień będzie także blokować pracę zaworów regulujących przepływ płynu chłodniczego. Wszystko to może spowodować niedogrzania lub zmniejszenie przekroju rury, co doprowadzi do zmniejszenia i  niestabilności przepływu, a w ostateczności do awarii instalacji. Może dojść do przegrzania silnika a na skutek pracy w podwyższonej temperaturze do szybkiego zużycia uszczelki pod głowicą, a nawet zatarcia silnika spowodowanego przegrzaniem się oleju silnikowego i utraty właściwości smarnych.

Problemy z właściwym przepływem płynu chłodniczego w zapchanym kanałach mogą powodować także – przyspieszone zużycie pompy, zwiększone zużycie elementów układu chłodniczego czy przeciążenie wentylatora. W miejscu, w którym występuję zator, może dojść również do znacznego wzrostu ciśnienia i rozszczelnienia układu chłodzenia co uniemożliwi nawet dalszą podróż.

Czym wyczyścić chłodnicę z kamienia?

Jak odkamienić układ chłodzenia samodzielni? Przez wiele lat panowało przekonanie, że najlepszym sposobem na pozbycie się kamienia jest zastosowanie octu. Metoda ta stosowana była bardzo chętnie przez starszych kierowców, tak samo jak w przypadku gospodyń domowych do czyszczenia różnego rodzaju sprzętów.

Pomimo że ocet rzeczywiście ocet ma właściwości pozwalające rozpuszczać uciążliwy osad, to zdecydowanie nie poleca się go stosować w układzie chłodzenia. Z jakiego powodu? Ocet oraz kwasek cytrynowy bardzo źle wpływają na gumowe elementy, których występuje tutaj całkiem sporo. Decydując się na takie rozwiązanie, osłabimy znacznie strukturę uszczelek, co przyczyni się do ich kruszenia i powstawania nieszczelności.

W takim razie jak odkamienić chłodnice w samochodzie? Sięgając po profesjonalny środek posiadający odpowiednio dobrany i przebadany skład, co zagwarantuje nam skuteczność działania i pełne bezpieczeństwo.

Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Jak wyczyścić chłodnicę z kamienia?

Usunąć kamień z układu chłodzenia możesz we własnym garażu korzystając z płynu do odkamieniania chłodnic TEC 2000 Radiator Flush. Preparat ten jest niezwykle skuteczny i działa bardzo szybko – bez problemu pozbędziesz się zalegającego kamienia, rdzy oraz wszelkich pozostałości po zmiękczaczach wody, oraz preparatach anti-freeze.

Skład TEC 2000 Radiator Flush bazuje na dokładnie przebadanych substancjach chemicznych i detergentach – stosujemy najnowsze rozwiązania technologiczne dostępne na rynku. Dzięki temu nasz środek jest nie tylko efektywny i wydajny, ale również w pełni bezpieczny dla wszystkich metalowych i gumowych elementów. Potwierdzają to liczne pozytywne opinie na całym świecie – od wielu lat ułatwiamy pracę mechanikom samochodowym i zapewniamy komfort użytkownikom samochodów.

Używaj naszego środka do odkamieniania chłodnic dwa razy w ciągu roku, a nie będziesz mieć żadnego problemu z osadami w swoim samochodzie. Bez problemu poradzisz sobie z jego aplikacją nawet w domowych warunkach. Zadbaj o swoje auto i zapewnij mu długie lata bezawaryjnej jazdy korzystając z produktów TEC2000 – zapraszamy.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Co może oznaczać wyciek wody z rury wydechowej?

Każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że prawidłowo działający układ wydechowy to podstawa bezpieczeństwa i efektywnego funkcjonowania pojazdu. Jednak…

Olej w katalizatorze – przyczyny i rozwiązania problemu

Katalizator to jeden z kluczowych komponentów układu wydechowego samochodu, pełniący rolę “ochroniarza” środowiska przez oczyszczanie spalin ze szkodliwych…

Olej w wydechu po wymianie turbiny

W przypadku wielu pojazdów wyposażonych w turbosprężarkę po jej wymianie czy naprawie może pojawić się problem oleju w…

Czym grozi jazda z uszkodzonym katalizatorem?

Katalizator samochodowy to jeden z tych elementów pojazdu, który często jest przez kierowców lekceważony, a jednocześnie odgrywa kluczową…

Uszkodzony katalizator: objawy

Katalizator samochodowy jest niezwykle ważnym elementem układu wydechowego współczesnych pojazdów. Jego główna funkcja polega na przetwarzaniu szkodliwych substancji…

Jak sprawdzić, czy katalizator jest pełny?

Katalizator samochodowy jest jednym z kluczowych elementów układu wydechowego współczesnych pojazdów. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie spalin z…

Czy można i jak przepalić katalizator?

Katalizator w samochodzie pełni kluczową rolę w procesie oczyszczania spalin. Jak każda część samochodowa, z czasem może ulec…

Czyszczenie katalizatora – jak to zrobić?

Każdy kierowca, który dba o swój samochód, wie, jak ważne jest regularne czyszczenie i konserwacja poszczególnych jego części….

Wycięty katalizator: objawy

Współczesne samochody są wyposażone w wiele zaawansowanych technologicznie komponentów, które dbają o optymalne spalanie oraz emisję szkodliwych substancji…

Brak katalizatora a spalanie

Zastanawiałeś się kiedyś, jak brak katalizatora wpływa na spalanie w Twoim samochodzie? Jeżeli odpowiedź brzmi „tak”, jesteś we…

Olej w wydechu: przyczyny, skutki i rozwiązania

Zastanawiałeś się kiedyś, skąd pochodzi olej z tłumika Twojego samochodu? Może spotkałeś się z sytuacją, gdy zauważyłeś olej…

Objawy zapchanego katalizatora

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój samochód nagle zaczął tracić moc, a silnik brzmiał inaczej niż zwykle? Zapchany…

Wysokie obroty na biegu jałowym – dlaczego tak się dzieje?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica jest kluczowym składnikiem silnika spalinowego, kontrolującym dopływ powietrza do komory spalania. Jeśli zauważysz, że twój silnik niespodziewanie…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czym może być spowodowany spadek mocy po rozgrzaniu silnika?

Każdy z nas czeka na moment, kiedy wskaźnik temperatury silnika wskazuje, że jest już odpowiednio rozgrzany, a my…

Na czym polega regeneracja zaworów?

Silnik samochodowy jest konstrukcją, w której znajduje się wiele podzespołów składających się na całość jednostki. Wśród nich nie…

Jazda na zimnym silniku – czy niesie ze sobą zagrożenie?

Choć dla wielu z nas poranna jazda na nierozgrzanym silniku jest codziennością, warto zastanowić się, czy taka praktyka…

Urwany zawór w silniku – awaria groźna nie tylko z nazwy

Każdy kierowca pragnie, aby jego pojazd działał sprawnie i bezawaryjnie. Jednak nawet z największą dbałością i regularnym serwisowaniem,…

Jak dobrać pierścienie tłokowe?

Pierścienie tłokowe mają kluczowe znaczenie dla działania silnika, więc ich odpowiedni dobór jest kluczowy dla osiągnięcia optymalnej wydajności…

Pęknięta tuleja cylindra – mały wielki problem

Pęknięcie tulei cylindra to problem, który może przysporzyć wiele kłopotów właścicielom pojazdów. Czasami może być trudno zdiagnozować tę…

Jaki luz na pierścieniach tłokowych?

W świecie motoryzacji istnieje wiele aspektów i detali, które mają kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego pojazdu. Jednym…

Co oznacza dla pojazdu uszkodzony sterownik silnika i jak rozpoznać problemy w jego działaniu?

Nie jest tajemnicą, że każdy element naszego samochodu pełni swoją unikatową rolę, umożliwiając płynną i bezpieczną jazdę. Jednak…

Po czym poznać pęknięte pierścienie tłokowe i co jest przyczyną ich uszkodzenia?

Kiedy nasz samochód zaczyna tracić moc, zużywać za dużo oleju, lub po prostu działać inaczej niż zwykle, zaczynamy…

Objawy uszkodzonej poduszki silnika

Kiedy nasz samochód zaczyna wydawać dziwne dźwięki, drgać, czy zachowywać się inaczej niż zazwyczaj, zaczynamy zastanawiać się, co…

Jak sprawdzić pierścienie tłokowe?

Kiedy nasz samochód zaczyna “kaprysić”, często zadajemy sobie pytanie, co może być przyczyną. Jedną z nich mogą być…

Jakie są objawy zatartego silnika?

Silnik to serce każdego pojazdu, które musi być w doskonałej kondycji, aby zapewnić płynną i bezproblemową jazdę. Nie…

Jak zrobić szlif cylindra samemu i czym jest ostatni szlif?

Silnik samochodowy jest skomplikowaną konstrukcją, na którą składa się wiele podzespołów. Poszczególne komponenty są w większości zależne od…

Jak naprawić gniazda zaworowe?

Gniazda zaworowe to integralne komponenty silnika spalinowego, mające kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego działania. Ich uszkodzenie może prowadzić…

Co to jest gładź cylindra i jak ją sprawdzić?

Gładź cylindra to termin, który dla wielu może brzmieć jak tajemniczy żargon mechaniczny, jednak dla entuzjastów motoryzacji i…

Dlaczego pasek klinowy piszczy na zimnym silniku?

Kiedy termometr wskazuje na niską temperaturę, a Twój samochód wydaje charakterystyczne piszczenie podczas rozruchu, wiesz, że zima dała…

Falujące obroty na zimnym silniku

Kiedy na zewnątrz jest zimno, a Twoje auto tylko czeka, aby je uruchomić, czasem możemy zauważyć pewne niecodzienne…

Czym jest wypadanie zapłonu i co może oznaczać?

Wypadanie zapłonu w samochodzie to jedno z tych zjawisk, które potrafią sprowadzić nawet najbardziej doświadczonego kierowcę na ziemię….

Wysokie spalanie paliwa – przyczyn może być wiele. Poznaj je wszystkie!

Każdy kierowca wie, jak ważne jest ekonomiczne zużycie paliwa. Optymalne spalanie nie tylko oszczędza nasze pieniądze przy każdym…

Pasek klinowy piszczy? Poznaj powody i zobacz, jak sobie z tym poradzić

Piszczący pasek klinowy to problem, z którym spotkało się wielu kierowców. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego pasek klinowy…

Uszkodzone uszczelniacze zaworowe – czym grozi jazda z nimi?

Każdy kierowca pragnie, aby jego samochód działał sprawnie i bezproblemowo. Jednak nie zawsze jesteśmy świadomi tego, co się…

Czym są zawory w silniku?

W głębi każdego silnika spalinowego skrywają się elementy, które, choć często niedostrzegane, odgrywają kluczową rolę w procesie jego…

Dolewka oleju – na zimnym czy ciepłym silniku i co ile uzupełniać środek smarny w aucie?

Dolewanie oleju do silnika to praktyka, na którą decyduje się spora część kierowców. Nic w tym dziwnego –…

Wzmożony hałas spod maski: co właściwie oznacza i co jest przyczyną głośnej pracy silnika benzynowego?

Dobrze działający silnik działa cicho – tak, że praktycznie go nie słyszymy. Tyczy się to zwłaszcza jednostek benzynowych,…

Głośna praca silnika: wszystko, o czym warto wiedzieć

Choć jednostki napędowe są skomplikowanymi układami, w których w ciągu każdej sekundy dochodzi do niezliczonej ilości ruchów, gdy…

Gniazda zaworowe – wszystko, co warto o nich wiedzieć

Zawory – choć często niedoceniane – pełnią kluczową rolę w wielu konstrukcjach mechanicznych. Jednak bez odpowiednio zaprojektowanego gniazda,…

Stukanie panewek – sygnał poważnej awarii

Każdy właściciel samochodu marzy o tym, by jego pojazd działał jak najsprawniej przez jak najdłuższy czas. Jednakże nawet…

Sprawdzanie płynu chłodniczego – jak się do tego zabrać?

Każdy właściciel samochodu wie, jak ważne jest regularne sprawdzanie i wymiana oleju silnikowego. Niemniej ważne, choć często niedoceniane,…

Jaki powinien być poziom płynu chłodniczego na zimnym silniku?

Płyn chłodniczy, często nazywany również antyfreezem, odgrywa nieocenioną rolę w utrzymaniu optymalnej temperatury w silniku pojazdu. Dzięki niemu…

Szarpanie na zimnym silniku – co oznacza i jak sobie z tym poradzić?

Rano wsiadasz do samochodu, klucz w stacyjce, silnik pali od pierwszego obrotu kluczyka, i wreszcie jesteś gotowy do…

Spadek mocy silnika benzynowego – przyczyny

Załóżmy, że jesteś miłośnikiem samochodów i swoją pasję przekuwasz na codzienne doświadczenie za kierownicą. Cieszysz się brzmieniem silnika,…

Nagły spadek mocy silnika podczas jazdy

Czasami samochód nie zachowuje się tak, jak powinien. Nagle możemy zauważyć, że nie jest tak wydajny jak zwykle,…

Kontrolka silnika i spadek mocy: w czym rzecz?

Dla większości z nas zapalenie kontrolki silnika na desce rozdzielczej jest momentem stresu i niepewności. Sytuacja jeszcze bardziej…

Jak zwiększyć kompresję w silniku?

Zwiększenie kompresji w silniku to jeden z najważniejszych aspektów, które mogą przyczynić się do poprawy jego osiągów oraz…

Brak kompresji w silniku benzynowym – objawy

Kiedy Twoje auto zaczyna działać inaczej, może to sugerować różne kłopoty. Czasami jest to coś prostego, jak wymiana…

Jak sprawdzić kompresję silnika?

Twój silnik nie działa jak kiedyś? Może masz podejrzenia, że problem może leżeć w kompresji? Bez obaw, jesteś…

Opiłki w skrzyni biegów: co oznaczają i jak z nimi walczyć?

W świecie motoryzacji pojawienie się opiłków w skrzyni biegów może zapowiadać potencjalne problemy. Warto wiedzieć, co oznaczają i…

Opory toczenia a spalanie: jak je zmniejszyć? Zadbaj o dobrą kondycję skrzyni biegów!

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak poprawić efektywność swojego pojazdu, zmniejszyć spalanie i poprawić przyspieszenie? Kluczem do tych pytań…

Głośna praca skrzyni biegów? Remont nie musi być jedynym wyjściem!

Podróże samochodem to nieodłączny element naszego codziennego życia. Niemal każdego dnia korzystamy z auta, aby dostać się do…

Płukanie skrzyni biegów: niezastąpiony element konserwacji Twojego samochodu

Nie jest tajemnicą, że nasze samochody to skomplikowane systemy pełne różnych mechanizmów i komponentów, które są niezbędne do…

Wymiana oleju co 2 lata – czy to bezpieczne?

Większość kierowców jest świadoma konieczności regularnej wymiany oleju silnikowego. Wielu z nich zna ogólne zalecenia – serwis co…

Na czym polega odpowietrzanie skrzyni korbowej i kiedy jest przeprowadzane?

Odpowietrzanie skrzyni korbowej to istotny aspekt utrzymania samochodu w doskonałej kondycji. To proces, który pozwala na regulację ciśnienia…

Czym jest, za co odpowiada odma w silniku i jakie są objawy jej zatkania?

Każdy silnik spalinowy jest skomplikowaną konstrukcją składającą się z wielu układów i jeszcze większej ilości elementów. Wśród nich…

Co może oznaczać czarny dym z wydechu i brak mocy?

Czy zdarzyło Ci się zauważyć czarny dym wydobywający się z rury wydechowej Twojego samochodu, jednocześnie odczuwając utratę mocy?…

Jak skutecznie ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

Z dużym poborem oleju spotkał się niejeden kierowca. Choć problem ten jest powszechnie znany, mam wrażenie, że wciąż…

Objawy spalania oleju przez silnik

Spalanie oleju przez silnik to przypadłość, który może przyprawić o zawroty głowy każdego kierowcę. Ale jak poznać ewentualne…

Dlaczego silnik spala olej?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój samochód zużywa więcej oleju, niż powinien? Jeżeli tak, to ten artykuł jest…

Czym są luzy zaworowe i jak je ustawić i sprawdzić?

Wielu z nas słyszało o luzach zaworowych, zwłaszcza jeśli jesteśmy właścicielami samochodów lub pasjonujemy się mechaniką. Ale do…

Rodzaje popychaczy zaworowych – co powinieneś wiedzieć?

Zastanawiałeś się kiedyś, jak działa silnik spalinowy? Czy rozważałeś, jakie kluczowe elementy odpowiadają za jego płynne działanie? Jednym…

Za co odpowiadają popychacze zaworów?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co tak naprawdę dzieje się wewnątrz silnika samochodu? Czy zdarzało Ci się zamyślić nad…

Co to jest magistrala olejowa w silniku i jak zadbać o jej czystość?

Zastanawiałeś się kiedykolwiek, co oznacza termin “magistrala olejowa” w kontekście silnika? Jakie jest jej zadanie i dlaczego tak…

Kiedy wymieniać pierścienie tłokowe i czy warto to robić na własną rękę?

Zastanawiasz się, kiedy wymieniać pierścienie tłokowe i czy warto to robić samodzielnie? W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na…

Co wymienia się przy remoncie silnika?

Chciałbyś zrozumieć, co należy wymienić przy remoncie silnika? W dzisiejszym artykule podejmę próbę przeprowadzenia Cię przez ten skomplikowany…

Nagar w kolektorze: czym się objawia i jak się go pozbyć?

Czy zauważyłeś ostatnio, że Twój samochód nie działa tak, jak powinien? Czy brakuje mu mocy, a zużycie paliwa…

Objawy uszkodzonego czujnika temperatury silnika – po czym rozpoznać problemy w jego działaniu?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co może oznaczać miganie kontrolki silnika na desce rozdzielczej Twojego samochodu? Zdecydowanie nie jest…

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…