Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?
Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są…
Wtryskiwacze są ważnymi elementami każdego silnika spalinowego. Niezależnie od tego, czy mówimy o jednostce benzynowej, czy wysokoprężnej – wtryski odpowiadają za dawkowanie paliwa – dostarczają je do cylindrów, gdzie następnie następuje spalanie. Dlatego też w momencie, w którym nie działają prawidłowo, silnik – a tym samym pojazd – cierpi. W chwili, gdy rozpoznamy objawy niesprawnych bądź uszkodzonych wtrysków, powinniśmy pomyśleć o ich wyczyszczeniu, co możemy przeprowadzić na własną rękę bądź o całkowitej regeneracji, którą przeprowadza się w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Dziś pomówię o drugiej opcji, a konkretniej o cenie takiego zabiegu. Ile kosztuje regeneracja wtrysków benzynowych i dieslowych? Co wpływa na cenę usługi?
Regeneracja jest procesem odnowienia wtrysków, które uległy degradacji lub uszkodzeniu, czyli innymi słowy – straciły swoje pierwotne właściwości w wyniku zużycia bądź wystąpienia usterki. W ramach operacji wtryskiwacze są poddawane diagnostyce skupiającej się na ocenie kondycji wtrysków, a także rozpoznaniu przyczyn ich nieprawidłowej pracy. Oprócz niej podzespoły te są czyszczone z zanieczyszczeń, które w nadmiarze mogą poskutkować zablokowaniem się wtryskiwaczy. W skład usługi regeneracji wchodzi także wymiana uszkodzonych części, kalibracja, a także testy wydajności pracy.
Ważne!
Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych i wysokoprężnych jest dobrą i tańszą alternatywą dla zakupu nowych części, choć nie zawsze oczywiście może być przeprowadzona – jeżeli wtryski uległy całkowitemu uszkodzeniu, naprawa nie będzie możliwa.
Przejdźmy do sedna tematu dzisiejszego wpisu, a mianowicie tego, jaki jest koszt regeneracji wtryskiwaczy. W tym miejscu jednak muszę dodać, że ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć ze względu na to, że cena takiej usługi zależna jest od kilku czynników, o których poniżej.
Pierwszym czynnikiem, który wpływa na łączny koszt regeneracji oraz diagnostyki wtryskiwaczy, jest zakres usługi. Ten z kolei uzależniony jest od stopnia zużycia wtrysków – jeżeli konieczna okaże się wymiana poszczególnych części na nowe (uszczelki, elementy mechaniczne), całość naturalnie wyniesie nas więcej, niż przy zwykłej diagnostyce, czyszczeniu i kalibracji.
Koszt regeneracji wtrysków może się różnić w zależności od modelu samochodu – dla popularnych marek jak np. Audi czy Volkswagen naprawa wyniesie od 200 do 500 zł za sztukę.
Nie bez znaczenia w kwestii łącznej ceny regeneracji wtrysków pozostaje również wiek samochodu. Dla przykładu – starsze układy benzynowe są dość proste w naprawie, przez co sama robocizna jest stosunkowo tania. Nowe pojazdy z kolei korzystają z nowoczesnych rozwiązań, jakimi są np. wtryskiwacze piezoelektryczne, które w naprawie są o wiele droższe, aniżeli ich tradycyjne odpowiedniki.
Kwestia ta wiążę się poniekąd z tym, o czym pisałem przed chwilą – niektóre wtryski posiadają bardziej skomplikowaną budowę, przez co ich regeneracja zajmuje więcej czasu i tym samym jest droższa. Dlatego też rodzaj wtrysku, z jakim mamy do czynienia, ma dość duży wpływ na to, ile konkretnie zapłacimy. Dobrym przykładem są tutaj wtryskiwacze Common Rail stosowane w silnikach wysokoprężnych, których regeneracja często jest bardzo kosztowna – o wiele bardziej niż ma to miejsce w przypadku silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa – tutaj koszt wynosi około 50 zł za sztukę, gdzie w przypadku diesli są to wydatki rzędu 500 zł (koszt regeneracji samej pompy wtryskowej w silniku wysokoprężnym może wynieść nawet 2000 zł).
Każdy warsztat ma inny cennik diagnostyki i regeneracji wtryskiwaczy, dlatego też w zależności od tego, gdzie się udamy, możemy liczyć się z mniejszym lub większym wydatkiem.
Wiesz już mniej więcej, ile kosztuje sprawdzenie wtrysków, a także ich regeneracja. W tym miejscu pragnę dodać, że nie zawsze taki zabieg okazuje się koniecznością. Dlaczego? Zanim powiemy o awarii, warto sprawdzić, czy wtryski w naszym aucie po prostu się nie zatkały. Taki stan rzeczy, o czym wspominałem wcześniej, bierze się od nadmiaru zanieczyszczeń gromadzących się we wnętrzu układu wtryskowego.
Dlatego też dobrą opcją jest zdecydowanie się na czyszczenie wtryskiwaczy, które można przeprowadzić w warunkach domowych np. w przydomowym garażu, ale nie tylko. W sposób to zrobić? To proste – należy wyposażyć się w odpowiedni preparat czyszczący oraz przewody, przez które wlejemy tenże środek. Stosowanie dobrej jakości środków pozwoli zachować wtryski w dobrej kondycji na dłużej i może znacząco odłożyć w czasie konieczność regeneracji, zmniejszając ryzyko wystąpienia awarii. W co warto się wyposażyć? W tym miejscu zarekomenduje produkty TEC 2000, czyli:
Chcesz wiedzieć więcej na temat wtrysków? Zajrzyj do zakładki wtryskiwacze na blogu i zaczerpnij eksperckiej wiedzy. Zapraszam!
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.