Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?
Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są…
Nieodłącznym elementem każdego silnika spalinowego jest układ wtryskowy, którego sercem z kolei są wtryskiwacze. Odpowiedzialne są one za dawkowanie paliwa do komory spalania, a także za prawidłowe jego rozpylenie. Z czasem jednak może dojść do nieprawidłowości w ich pracy, czego efektem będą problemy z wydajnością silnika. Przykładem takiej sytuacji jest minusowa korekta wtrysku, o której opowiem w dalszej części wpisu.
Wtryskiwacze, o czym wspomniałem we wstępie artykułu, są podzespołami, które mają ogromny, a wręcz – kluczowy wpływ na wydajną pracę jednostki napędowej. To właśnie od nich zależy, ile paliwa trafi do komory spalania – odpowiednie dawkowanie poskutkuje bezawaryjną i bezproblemową jazdę, z kolei wszelkie nieprawidłowości przełożą się na problemy m.in. z osiągami silnika czy emisją spalin, ale nie tylko.
Aby jednostka miała zapewnione optymalne warunki, układ sterujący cały czas monitoruje poszczególne parametry pracy silnika (m.in. obroty, temperatura, ciśnienie) – na ich podstawie oblicza, a także dostosowuje właściwe wartości wtryskiwanego paliwa – są to właśnie tzw. korekty wtrysku. Taka optymalizacja pozytywnie wpływa na wydajność, osiągi, ekonomię zużycia paliwa, a także emisję spalin – pod warunkiem oczywiście, że mówimy o prawidłowej korekcie wtryskiwaczy – zdarzyć się może, że może być ona “na minusie” lub “na plusie” – jedna i druga sytuacja wykracza poza normę i może negatywnie odbić się na wydajności pojazdu.
Zgodnie z powyższym można powiedzieć, że prawidłowe korekcje wtryskiwaczy mają wpływ na optymalną pracę sterownika silnika, który z kolei odpowiada za poprawną pracę jednostki napędowej
Minusowa (ujemna) korekta wtryskiwaczy to sytuacja, w której ilość wtryskiwanego paliwa jest mniejsza niż ta, którą założył układ sterujący (analogicznie wygląda to w przypadku dodatniej korekty, w czasie której paliwo wtryskiwane jest w nadmiarze). Taki stan rzeczy w praktyce oznacza, że jednostka jest mniej efektywna, niż powinna być w czasie spalania paliwa. Po czym rozpoznać minusową korektę? W takim wypadku komputer pokładowy powinien wyświetlić błąd (P0171, P0172, P0174 bądź P0175). Co więcej, takie zjawisko mogą zasygnalizować konkretne objawy, w tym:
Co może powodować ujemną korektę? Ciężko jest przypisać jednego winowajcę – za taki stan rzeczy odpowiadać może bowiem:
Z racji tego, że przyczyn takiej sytuacji jest wiele, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do warsztatu samochodowego w celu przeprowadzenia diagnostyki za pomocą profesjonalnego sprzętu, który pomoże określić winowajcę, co ułatwi podjęcie kolejnych kroków – może się bowiem okazać, że do rozwiązania problemu wystarczy np. wyczyszczenie wtryskiwaczy, a nie np. pełna regeneracja bądź wymiana części na nowe.
Ważne!
Warto wiedzieć, że to właśnie zanieczyszczone wtryski są najczęstszą przyczyną minusowej korekty, stąd też, zanim zdecydujemy się na demontaż układu, co warto sięgnąć po dobrej jakości preparat do czyszczenia wtryskiwaczy, za pomocą którego usuniemy zabrudzenia i przywrócimy optymalne parametry pracy wtrysków.
W tym miejscu zarekomenduje preparat dostępny na stronie tec2000.pl – TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, czyli “narzędzie w płynie” służące do czyszczenia końcówek i dysz wtrysków w silnikach wysokoprężnych. Preparat bazuje na wielu składnikach czyszczących i rozpuszczających zabrudzenia, a także środkach smarnych wydłużających żywotność wtryskiwaczy w Dieslach.
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.