Silnik

Na czym polega odpowietrzanie skrzyni korbowej i kiedy jest przeprowadzane?

Na czym polega odpowietrzanie skrzyni korbowej i kiedy jest przeprowadzane?
Silnik

Odpowietrzanie skrzyni korbowej to istotny aspekt utrzymania samochodu w doskonałej kondycji. To proces, który pozwala na regulację ciśnienia gazów wewnątrz silnika, zapobiegając potencjalnym uszkodzeniom. Właściwe rozumienie i stosowanie tego zadania jest kluczem do długotrwałego i bezproblemowego użytkowania Twojego auta. Na czym dokładnie polega odpowietrzenie skrzyni korbowej i w jakich wypadkach należy o tym pomyśleć?

Czym jest skrzynia korbowa?

Skrzynia korbowa to centralna część silnika, która albo stanowi integralną część bloku jednostki napędowej, albo jest do niej przytwierdzona. W jej wnętrzu znajduje się wał korbowy – kluczowy element transformujący ruch tłoków na ruch obrotowy. Skrzynia korbowa zapewnia odpowiednie warunki do pracy wału korbowego, izolując go i jednocześnie umożliwiając wymianę ciepła. Ponadto, w niej gromadzi się olej silnikowy, który jest następnie rozprowadzany po innych częściach silnika.

Kiedy należy pomyśleć o odpowietrzeniu skrzyni korbowej?

Odpowietrzenie skrzyni korbowej to ważny proces w obszarze serwisowania samochodów. Zatkana odma, czyli układ odpowietrzający skrzynię korbową, jest sygnałem, że powinniśmy pomyśleć o tym procederze.

Zaniedbanie tego problemu może prowadzić do poważnych awarii silnika. Wysokie ciśnienie gazu w skrzyni korbowej, wynikające z zablokowania układu odpowietrzającego, może spowodować uszkodzenia uszczelek czy nawet prowadzić do wycieków oleju.

Poczytaj więcej o odmie w silniku w poprzednim artykule.

Jakie są objawy zatkanej odmy?

Zastanawiasz się, jakie objawy mogą wskazywać na zatkaną odmę? Istnieje kilka z nich. Na przykład, jeśli zauważasz nadmierne ciśnienie w skrzyni korbowej, może to być objawem problemów z odpowietrzeniem silnika. Inne symptomy to wzrost zużycia oleju, gwałtowne spadki mocy silnika, a nawet niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Pamiętaj, że te sygnały są poważnym alarmem, że coś jest nie tak z Twoim autem.

Jak przeprowadzić odpowietrzenie silnika?

Teraz gdy już wiesz, co to jest odpowietrzanie i jakie są jego objawy, pora dowiedzieć się, jak przeprowadzić ten proces. W przeszłości mechanicy używali prostej metody odprowadzania nadmiaru gazów do atmosfery, ale ze względów środowiskowych ta metoda nie jest już stosowana. Zatem, jak przeprowadzić tę procedurę w dzisiejszych czasach? Po pierwsze, to zadanie powinno zostać powierzone doświadczonemu mechanikowi z odpowiednim sprzętem. Mechanizm odpowietrzenia polega na podłączeniu urządzenia do zaworu odmy, wyposażonego w czujniki do monitorowania i regulacji ciśnienia gazów. Te gazy, zamiast trafiać do atmosfery, kierowane są przez kolektor do komór spalania silnika. Następnie, wykorzystując specjalny separator, z gazów wydobywane są pozostałości oleju silnikowego. Olej ten nie jest marnowany – wraca do miski olejowej, gdzie nadal pełni swoją rolę, zapewniając prawidłowe smarowanie silnika. W ten sposób przeprowadza się odpowietrzanie skrzyni korbowej, dzięki czemu jednostka napędowa może znów pracować z pełną mocą i efektywnością.

Jak nie doprowadzić do zatkania odmy?

Ostatnia, ale nie mniej ważna kwestia, to jak zapobiegać zatykaniu odmy? Przede wszystkim regularne przeglądy i serwisowanie auta to podstawa. Oprócz standardowej wymiany oleju silnikowego warto również pamiętać o płukaniu jednostki napędowej za pomocą płukanek jak Engine Flush, które dbają o czystość układu, pozbywając się zanieczyszczeń mogących prowadzić m.in. do zatkania odmy. Co więcej, dobrą praktyką jest również stosowanie dodatków do oleju jak Oil Booster, które uszlachetniają środek smarny w silniku.

  • Dbaj o czystość układu odpowietrzającego, zwracaj uwagę na jakiekolwiek niepokojące objawy i reaguj na nie szybko. Pamiętaj, że ignorowanie problemów może prowadzić do poważniejszych awarii. Zapewnienie prawidłowego działania skrzyni korbowej to klucz do długowieczności Twojego auta.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem
    Silnik

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem

    Zauważyłeś biały dym wydobywający się spod maski Twojego samochodu? Jest to sygnał alarmowy, który może mówić o zarówno o niegroźnej usterce, jak i poważnych problemach z silnikiem. Ignorowanie tego zjawiska może prowadzić do kosztownych napraw i niebezp...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz
    Silnik

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz

    Silnik benzynowy traci moc i nie działa tak sprawnie, jak powinien? Utrata mocy to częsty problem, który może mieć wiele przyczyn, od zanieczyszczeń w układzie paliwowym po problemy z kompresją. W dzisiejszym wpisie biorę na tapetę potencjalne powody, dla...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Silnik

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Silnik

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?
    Silnik

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?

    Jeśli zauważyłeś, że turbosprężarka gwiżdże w momencie, gdy jednostka jeszcze nie osiągnęła optymalnej temperatury pracy, musisz wiedzieć, że jest to sygnał, który może zwiastować poważny problem. Co konkretnie mogą oznaczać takie dźwięki i co zrobić, gdy...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
    Silnik

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

    Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważnym elementem, który zapewnia prawidłową izolację i separację płynów eksploatacyjnych w silniku. Jej awaria może prowadzić do szeregu poważnych, a czasem nieodwracalnych uszkodzeń. Wśród kierowców nieraz pada pytani...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą
    Silnik

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą

    Wydmuchana uszczelka pod głowicą to jeden z tych problemów, które żaden kierowca nie chciałby spotkać. Jest to sytuacja, która może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a naprawa często wiąże się z wysokimi kosztami. Jak zdiagnozować ten problem? O...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami