Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system pracy, każda usterka może być katastrofalna w skutkach. Jedną z awarii rozrządu jest jego przestawienie, które może objawiać się na kilka sposobów. W dzisiejszym artykule odpowiemy na to, jakie są objawy przestawionego rozrządu i dlaczego sytuacja tak jest tak bardzo niebezpieczna dla jednostki napędowej – zapraszamy.
Rozrząd – układ o ogromnym znaczeniu dla silnika
Niezależnie od tego, czy mowa o silniku benzynowym, czy jednostce wysokoprężnej – w każdej z tych konstrukcji obecny jest rozrząd, czyli jej kluczowy element, od którego zależy to, czy motor pracuje we właściwy sposób. Układ ten bowiem jest odpowiedzialny za sterowanie dopływem powietrza do cylindrów oraz za usuwanie spalin z jednostki napędowej.
Niesprawny układ rozrządu = duży problem dla jednostki napędowej
Należy mieć świadomość, że rozrząd w czasie pracy musi być zsynchronizowany z pracą układu wtryskowego oraz wału korbowego, dlatego też nawet najmniejsze nieprawidłowości w jego działaniu niosą problemy dla całego silnika.
Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika
Zobacz też: Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnikaPrzestawiony rozrząd jest bardzo niebezpiecznym objawem, który wymaga jak najszybszej interwencji. Dzieje się tak, ponieważ pasek, który przeskakuje na zębach, prowadzi do przestawienia faz rozrządu. W takiej sytuacji może dojść w każdej chwili do kontaktu zaworów z tłokami, czego efektem będzie poważna awaria silnika, uniemożliwiająca jego pracę. Przestawienie rozrządu w wielu przypadkach prowadzi do poważnych usterek, choć może poskutkować jedynie nieznacznym spadkiem osiągów (w momencie, gdy rozrząd przestawił się o jeden ząbek) bądź też problemem z rozruchem jednostki napędowej.
Zobacz też: Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?
Jakie są objawy przestawionego rozrządu?
Jak jednak wspomnieliśmy – przestawiony rozrząd jest groźnym przypadkiem dla silnika. Dlatego też bardzo ważne jest, by zawczasu reagować i nie lekceważyć sygnałów, jakie daje nam samochód. W jaki sposób jednak rozpoznać tego rodzaju usterkę? Jakie są objawy przestawionego rozrządu?
- Nierówna praca silnika – w przypadku tego objawu jednak nie należy od razu podejrzewać przestawienia układu rozrządu. Jest to bowiem dość ogólny sygnał dla kierowców – nierównomierne działanie jednostki napędowej może być spowodowane tak naprawdę wszystkim: od wspomnianego przestawienia, przez zużyte świece zapłonowe, po uszkodzoną cewkę zapłonu, aż po słabą masę pojazdu, niską kompresję, czy też uszkodzoną głowicę bądź też wtrysk paliwa. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do mechanika w celu potwierdzenia bądź wykluczenia ewentualnego przestawienia rozrządu.
- Problem z rozruchem jednostki – wszystko to za sprawą zaworów, które w wyniku przestawienia będą otwierać się w nieodpowiednim czasie, przez co w cylindrze pojawią się problemy z utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia, co z kolei często oznacza całkowitą niemożność odpalenia silnika.
- Wibracje niosące się po karoserii – przestawiony rozrząd, który uległ zmianie pozycji ze względu na poluzowanie się paska, poskutkuje tym, że silnik będzie „trząsł” się o wiele mocniej, niż w przypadku prawidłowej pracy. Doprowadzi to z kolei do charakterystycznego wibrowania spod maski, które przeniesie się na resztę karoserii. Co ważne; objaw ten może oznaczać również zużyte świece i przewody zapłonowe lub też zatkanie filtra powietrza.
- Check engine – w przypadku przestawienia rozrządu komputer poinformuje kierowcę na desce rozdzielczej, że z jednostką dzieje się coś niepożądanego, co wymaga sprawdzenia. Zapalona kontrolka nie musi jednak oznaczać awarii – zdarza się, że ma ona charakter informacyjny. Jeżeli jednak jej zapalenie połączone jest z jednym z wyżej wymienionych objawów, należy czym prędzej udać się do warsztatu w celu zapobiegnięcia uszkodzenia silnika.