Objawy przestawionego rozrządu

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 30-11-2022
Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system pracy, każda usterka może być katastrofalna w skutkach. Jedną z awarii rozrządu jest jego przestawienie, które może objawiać się na kilka sposobów. W dzisiejszym artykule odpowiemy na to, jakie są objawy przestawionego rozrządu i dlaczego sytuacja tak jest tak bardzo niebezpieczna dla jednostki napędowej – zapraszamy.

Rozrząd – układ o ogromnym znaczeniu dla silnika

Niezależnie od tego, czy mowa o silniku benzynowym, czy jednostce wysokoprężnej – w każdej z tych konstrukcji obecny jest rozrząd, czyli jej kluczowy element, od którego zależy to, czy motor pracuje we właściwy sposób. Układ ten bowiem jest odpowiedzialny za sterowanie dopływem powietrza do cylindrów oraz za usuwanie spalin z jednostki napędowej. 

Niesprawny układ rozrządu = duży problem dla jednostki napędowej

Należy mieć świadomość, że rozrząd w czasie pracy musi być zsynchronizowany z pracą układu wtryskowego oraz wału korbowego, dlatego też nawet najmniejsze nieprawidłowości w jego działaniu niosą problemy dla całego silnika.

Ważne!

W wielu przypadkach zdarza się, że nieprawidłowo pracujący układ rozrządu całkowicie uniemożliwia pracę jednostki napędowej, prowadząc jednocześnie do fatalnych w skutkach awarii, czego doskonałym przykładem jest przestawiony rozrząd, na temat którego powstał dzisiejszy wpis.

Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika

Zobacz też: Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika

Przestawiony rozrząd jest bardzo niebezpiecznym objawem, który wymaga jak najszybszej interwencji. Dzieje się tak, ponieważ pasek, który przeskakuje na zębach, prowadzi do przestawienia faz rozrządu. W takiej sytuacji może dojść w każdej chwili do kontaktu zaworów z tłokami, czego efektem będzie poważna awaria silnika, uniemożliwiająca jego pracę.

Przestawienie rozrządu w wielu przypadkach prowadzi do poważnych usterek, choć może poskutkować jedynie nieznacznym spadkiem osiągów (w momencie, gdy rozrząd przestawił się o jeden ząbek) bądź też problemem z rozruchem jednostki napędowej.

Zobacz też: Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Jakie są objawy przestawionego rozrządu?

Jak jednak wspomnieliśmy – przestawiony rozrząd jest groźnym przypadkiem dla silnika. Dlatego też bardzo ważne jest, by zawczasu reagować i nie lekceważyć sygnałów, jakie daje nam samochód. W jaki sposób jednak rozpoznać tego rodzaju usterkę? Jakie są objawy przestawionego rozrządu?

  • Nierówna praca silnika – w przypadku tego objawu jednak nie należy od razu podejrzewać przestawienia układu rozrządu. Jest to bowiem dość ogólny sygnał dla kierowców –  nierównomierne działanie jednostki napędowej może być spowodowane tak naprawdę wszystkim: od wspomnianego przestawienia, przez zużyte świece zapłonowe, po uszkodzoną cewkę zapłonu, aż po słabą masę pojazdu, niską kompresję, czy też uszkodzoną głowicę bądź też wtrysk paliwa. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do mechanika w celu potwierdzenia bądź wykluczenia ewentualnego przestawienia rozrządu.
  • Problem z rozruchem jednostki –  wszystko to za sprawą zaworów, które w wyniku przestawienia będą otwierać się w nieodpowiednim czasie, przez co w cylindrze pojawią się problemy z utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia, co z kolei często oznacza całkowitą niemożność odpalenia silnika.
  • Wibracje niosące się po karoserii – przestawiony rozrząd, który uległ zmianie pozycji ze względu na poluzowanie się paska, poskutkuje tym, że silnik będzie „trząsł” się o wiele mocniej, niż w przypadku prawidłowej pracy. Doprowadzi to z kolei do charakterystycznego wibrowania spod maski, które przeniesie się na resztę karoserii. Co ważne; objaw ten może oznaczać również zużyte świece i przewody zapłonowe lub też zatkanie filtra powietrza.
  • Check engine – w przypadku przestawienia rozrządu komputer poinformuje kierowcę na desce rozdzielczej, że z jednostką dzieje się coś niepożądanego, co wymaga sprawdzenia. Zapalona kontrolka nie musi jednak oznaczać awarii – zdarza się, że ma ona charakter informacyjny. Jeżeli jednak jej zapalenie połączone jest z jednym z wyżej wymienionych objawów, należy czym prędzej udać się do warsztatu w celu zapobiegnięcia uszkodzenia silnika.
Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…